Gelaccu of loodaccu

MarinaLuana

MF'er
23 apr 2009
131
0
Amstelveen
Net een beetje winter en ik heb alweer startproblemen. Tot nu toe altijd ouderwetsche loodaccu's gehad voor mijn Honda Transalp, maar nu vroeg ik mij af of zo'n gel/onderhoudsvrije accu niet een goed idee is. Ik vraag mij met name af hoe lang zo'n ding ongeveer meegaat (ten opzichte van een loodaacu). De accu die ik nu heb, heb ik twee jaar gehad. Is dat normaal eigenlijk?
En moet je een gelaccu (vaak) opladen?
Graag tips/adviezen/ervaringen! :)
 
Gelaccu's zijn iets duurder maar hebben verder wel het voordeel dat ze langer meegaan, niet lekken en minder snel ontladen. Verder geen getob met accuzuur vullen, laden en later nog water bijvullen.

Twee jaar is erg weinig met een accu maar ik heb ook wel eens een loodaccu na 2 of 3 jaar weg kunnen donderen. De Yuasa gel-accu in mijn Yamaha XT660Z is nog dezelfde als toen hij uit de fabriek kwam in 2008. Start nog iedere dag moeiteloos. Ik heb wel het idee dat veel gebruiken beter is voor de accu als maanden stilstaan en af en toe aan de druppellader.

Ik weet niet of dit het goede type transalp is maar hier zie je een aantal mogelijkheden: Honda Motor Motor Accu's

Je ziet, die Yuasa's zijn niet goedkoop, odyssey is ook duur maar als ze veel langer mee gaan zijn ze op het eind dus even duur.
 
Bedankt voor de link, ik ga eens kijken. Ik heb de Honda XL 600 V om precies te zijn. Ik gebruik mijn motor zeer regelmatig (1000km p.m. ongeveer, ook in de winter).
Motobatt = geel of gel?
'Bijvullen met water' > dat verklaart misschien wel wat, ik heb bijgevuld met zuur... Dat kon ik echt niet uit de duitstalige handleiding opmaken als het er al stond. Mijn vorige accu's heb ik ook allemaal vrij snel versleten omdat ik eerst helemaal niet wist dat je zoiets bij moest vullen (daarna wel paar keer met demi-water gedaan). En ja als je accu bevroren is start ie ook niet xD
 
Loodaccu altijd met gedemineraliseerd water bijvullen.

Bij regelmatig gebruik moet een loodaccu eigenlijk wel een jaar of 5 meegaan.

Als je accu snel achteruit gaat, controleer dan eens of de laadspanning goed is, ook kan een slechte startmotor voor vroegtijdig overlijden van de accu zorgen.

Een gelaccu is misschien beter maar een goede loodaccu moet het echt wel langer dan 2 jaar volhouden.
 
Bedankt voor de link, ik ga eens kijken. Ik heb de Honda XL 600 V om precies te zijn. Ik gebruik mijn motor zeer regelmatig (1000km p.m. ongeveer, ook in de winter).
Motobatt = geel of gel?
'Bijvullen met water' > dat verklaart misschien wel wat, ik heb bijgevuld met zuur... Dat kon ik echt niet uit de duitstalige handleiding opmaken als het er al stond. Mijn vorige accu's heb ik ook allemaal vrij snel versleten omdat ik eerst helemaal niet wist dat je zoiets bij moest vullen (daarna wel paar keer met demi-water gedaan). En ja als je accu bevroren is start ie ook niet xD
Bevriezen gebeurt gelukkig pas bij -35. :)
 
Ik heb een yuasa lood accu van 2005 in m'n gpz zitten en geen problemen met starten,
tijdens de winterstop zo nu en dan aan de druppellader en niveau controleren. Dan doetie in de mooiweer periode zijn werk wel weer :)

De accu gaat er wel eenvoudig uit ( zadel eraf, kabels los en hoppa).
bij de gsx-en moet ik eerst een deel van de luchtfilterbehuizing verwijderen, hier gaat volgende keer misschien een onderhoudsvrije accu in.
 
als je motor vaak of lang stil staat kan je gewoon het beste een druppellader aanschaffen en die dan aansluiten, dat heb je zo terug verdiend.
En dan goede kwaliteit accu kopen, duur is niet altijd goed maar goedkoop niet vaak (heel) goed...

ik heb voor mijn diverse motoren (uit het verleden) nog nooit de accu hoeven vervangen, maar gebruik de motor dan ook vrijwel dagelijks.
dan gaat zo'n Yuasa dus makkelijk meer dan 5 jaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Motobatt = geel of gel?

Geel en het zijn AGM accu's .
Ze zijn gesloten en dus "onderhoudsvrij" in de zin dat je geen gedestilleerd water hoeft/kunt bijvullen.
Ik heb er zelf eentje al 5 jaar in zitten. Als ik geen gebruik maak van de motor in de winter, gaat hij aan de druppellader. Je kunt trouwens beter de hele periode de druppellader er aan laten hangen dan af en toe. De betere druppelladers houden hem nou juist in conditie door te laden en ontladen en weer laden. Wel goed kijken naar de inbouwmaten of de Motobatt past, want soms wijken ze iets af qua maatvoering.
 
Laatst bewerkt:
Een onderhoudsvrije accu, een gelaccu en een AGM accu zijn drie verschillende accu's.

Een gelaccu moet geladen worden met een wat lager voltage dan de andere twee en is per definitie niet geschikt voor een laadsysteem waar iets anders in zit/zat als een gelaccu.

Een MF-accu is gewoon een onderhoudsvrije accu, weinig te melden over verder.

Een AGM accu levert een stuk hogere startstroom en wordt gebruikt in fietsen die veel startstroom nodig hebben (twins, 1300cc vierpitters). Kosten ook wat meer dan een MF accu met vergelijkbare capaciteit (Ah). Yuasa YTZ en YTX zijn bijvoorbeeld AGM accu's.
 
Ik zou een motobatt accu kiezen of een andere AGM.

- hoef je niet bij te vullen
- lopen niet leeg als je een keer valt met de motor
- motobatt accu's hebben bij dezelfde afmeting als de originele accu iets meer capaciteit (in Ah).
 
Klopt. Ik heb een motor met zo'n iABS systeem. Als de accu bij het starten maar een beetje twijfelachtig is, meldt dat iABS een storing. Die krijg je er alleen met speciale apparatuur of dirty tricks weer uit. BMW standaardaccu is een 19Ah, mijn Motobatt is een 22 Ah met de door MasterTommy ook al aangegeven hogere startstroom. Heb ik dat gez :X niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan