Maatvoering passing ivm grotere lagers?

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Ik laat mijn naaf van het achterwiel uitdraaien om grotere lagers te kunnen plaatsen.
Er zit nu een 52mm lager in en er komen 55mm lagers in. Moet de naaf nu precies tot 55mm uitgedraaid worden, of een beetje kleiner.
Het huidige naafgat is ongeveer 51,5mm, maar ik vertrouw mijn schuifmaat niet helemaal...
 
Idd, lijkt mij dat het 'disign' dan niet goed is....

De bekjes zitten niet perfect tegen over elkaar en zijn niet perfect scherp, ze kunnen dus fysiek niet in de grootste diameter van een gat tegen over elkaar zitten en zodoende meet je een kleinere maat.

Er zijn hier vast mensen die je kunnen vertellen wat je wel moet gebruiken in verschillende situaties, ik heb daar de expertise niet voor.
Schuifmaat is enkel ter referentie.
 
Kan me voorstellen dat er 'iets' in zt, maar een halve mm is nogal wat.

De bekjes zitten niet perfect tegen over elkaar en zijn niet perfect scherp, ze kunnen dus fysiek niet in de grootste diameter van een gat tegen over elkaar zitten en zodoende meet je een kleinere maat.

Er zijn hier vast mensen die je kunnen vertellen wat je wel moet gebruiken in verschillende situaties, ik heb daar de expertise niet voor.
Schuifmaat is enkel ter referentie.
 
ik zou dan toch kiezen voor uitdraaien en een wat meer standaard lager te gebruiken,
de 6006 ligt ook bij mij op het werk gewoon in de la zo niet dan is ie binnen een paar uur bij ons in huis ..... leve de Fa Brammer :Y *D
 
Om ff terug te komen op het meten van het pasgat, met een schuifmaat heb je een globale indicatie op zeg 0.2mm, mits je schuifmaat recentelijk nagekeken/geijkt is.

Nauwkeuriger is met een binnenmicrometer, en dan een die op 3 punten meet.
Ja dan kan je niet meten of het gat 3 punts onrond is, maar dat kan je eventueel weer opvangen door met een 2 punts het zelfde gat na te meten.

Voor het uitdraaien van een lagerpassing in een naaf kan je prima met een 3 punts binnen micrometer uit de voeten.

Elk bedrijf wat passingen kan draaien heeft wel zo'n meetgereedschap in de kast liggen.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo denkt hoop ik dat je nooit op de operatietafel beland.
Haha, dat opereren ging de eerste keer ook niet goed.
Er zijn niet veel bedrijven die een motorvelg in kunnen klemmen in een draaibank. Ik heb een bedrijf gevonden dat naafgaten van autovelgen uitdraait. Hier komen dus geen lagers in en hoeft dus niet zo nauwkeurig.
 
'ergens' op dit forum heb ik gelezen dat FTR classic motorcycle, remtrommels van spaakwielen kan uitdraaien.
Ze draaien de trommels uit met het complete wiel ingespannen, dus zouden ze misschien ook wel een lagerpassing kunnen uitdraaien :?
FTR, het bedrijf van broers Rob en Frank den Tieter is gestopt. Rob is in Zweden gaan wonen waar hij zich op een kleinere schaal met klassieke motoren gaat bezighouden.
Frank heeft de machines overgenomen en blijft o.a. draaiwerk doen, hij is ook degene die de remtrommels uitdraaide.
Als je interesse hebt, ik heb Frank's emailadres.
 
Aangezien het geen space shuttle is;

Lagerpassing = H7 passing - - - - > ISO Passingstelsel Neem de nominaal als referentie. 52 of 55 dus.

Verder;
Een schuifmaat is gezien de constructie een indicatiemiddel en dus geen nauwkeurig meetinstrument. Een digitale dus ook niet.
Een wat kleiner gat meet je met een binnenmicrometer of intrames.
 
Ja, daar heb ik interesse in.
Ik moet ze zowieso uitdraaien, omdat ik met de dikte van de 52mm lagers ook niet uitkom. Het lager zou da 5mm uit de naaf steken.

FTR, het bedrijf van broers Rob en Frank den Tieter is gestopt. Rob is in Zweden gaan wonen waar hij zich op een kleinere schaal met klassieke motoren gaat bezighouden.
Frank heeft de machines overgenomen en blijft o.a. draaiwerk doen, hij is ook degene die de remtrommels uitdraaide.
Als je interesse hebt, ik heb Frank's emailadres.
 
Terug
Bovenaan Onderaan