Vespa P200E projectje

Laagje 2 erin ter bescherming... ook gewoon met de kwast want geen hond die het ziet en de binnenkant is toch snel weer vies

tJoGaTV.jpg


En deze ziet er na laagje 2 al een heel stuk beter uit.

L5P6YqP.jpg


Nu alleen deze bitch nog los zien te krijgen

LnFfkEy.jpg
 
Laatst bewerkt:
is dat de onderste lagerschaal van het balhoofdlager??

tip, met een dremel met een slijpschijf deze een eind inslijpen (haaks). daardoor gaat de spanning er af en komt ie beter los. Natuurlijk niet in je frame slijpen :P.
Imal/kruipolie erbij, warm stoken en met een stalen staafje van de bovenkant aan een uitstekende rand (die er hopelijk is???) los tikken met een hamer...
deze week zo ook een lagerschaal uit mijn XS gehaald.

ps was hij dus ooit rood??
 
Laatst bewerkt:
Ze was ooit Oranje.. door een vorige eigenaar zwart gespoten en daarna netjes gemaakt, maar alleen op de zichtbare punten door weer een andere eigenaar... Doel is eerst de boel technisch perfect te hebben en misschien als volgend project een keer de boel spuiten. Eerst een keer een flinke trip ermee als de techniek op orde is.

En ja dit is de onderste schaal van het balhoofd. Alles staat al sinds gister in de kruipolie. Ga het morgen proberen met een stuk draadeind met een dikke ring er aan die ik beurtelings links rechts voor en achter de ring steek van boven af en er dan een klap op geef van bovenaf.
 
Zal het eens met een verfbrander (had ik niet bij de hand) proberen. Net met de dremel aan de gang geweest en er een inkeping ingemaakt.. maar geen beweging :(

De bovenkant van de schokbreker kon ik nog niet nieuw krijgen.. hiervoor pakte ik de oude.

eOgtM8X.jpg


Even in de workmate behandelen met de staalborstel (op de boortol)...

EGSRKR7.jpg


ofZKQIS.jpg


En de voorvork zit weer in elkaar... wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Zonder balhoofd lagers rijdt een beetje kut he.... En achterop de stroming meenemen gaat ook niet werken.
 
Een beetje dremelen, een beetje verhitten, een beetje geweld en heel veel vloeken... en ja hoor de ring is er uit...

tFux2ve.jpg


De nieuwe ligt inmiddels in de vriezer zodat deze er makkelijker in gaat.

Door te slaan op de oude ring (ook al is het met een rubber hamer) heb ik de nieuwe ring en de onderste schaal op de voorvork getikt

TyzpowF.jpg


Zit weer netjes

KT71wtn.jpg


Wormwiel terug gezet en een nieuwe kering op dit gedeelte van de remtrommel.. en een berg vet rondom de as...

IlYKx4P.jpg


En als laatste de nieuwe kabels (km lkabel en voorrem) door de voorvork getrokken. Die van de rem is wel iets (bijna een meter ofzo) te lang dus die gaat nog ingekort worden.

UMOJWNH.jpg


wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Het goede nieuws: de voorvork zit weer in elkaar. Spatbord heeft zoals het hoort een blinkend onderdeel er op gekregen dus die kan er weer in gestoken worden.... (er komt nog een chromen sierkapje op het dawrse deel van de voorvork). Natuurlijk alle boutjes en ringetjes vervangen... lekker boeiend die originele spullen, het moet wel degelijk zijn en niet geroest en half weggerot.

VN1O2H9.jpg


echter de nieuwe onderste schaal wilde er niet netjes in... Netjes in de vriezer gehad, de boel ingevet zodat deze er nog makkelijker in zou glijden... opstelling gemaakt met oude ringen om 'm aan te trekken....

EfFAckF.jpg


iA6e405.jpg


en nu zit ie schuin en is er geen beweging meer in te krijgen.. grrrr vloek.... Iemand tips?

Anders wordt het weer een nieuwe onderste schaal bestellen, deze er wederom uit dremelen en opnieuw beginnen....
 
Laatst bewerkt:
Je draadeind met vrij grove draad is niet heel sterk. Ik sla die dingen er gewoon in met een flinke dop, of een buis als drevel. Als je nu de hoge kant een paar klappen geeft komt hij wel weer recht en kan je hem verder slaan.
Die scooter weegt ook niets. Als je slaat gaat waarschijnlijk alle energie in het optillen van het frame. Je hebt dus iemand nodig die een flink gewicht op de andere kant van het balhoofd houdt.
 
Van alles al geprobeerd met slaan met hamers.. geen beweging in te krijgen. Denk dat ik maar wat speciaalgereedschap ga bestellen hiervoor.
 
MF Oma komt even kijken... dit doordat ik nogal lang moest wachten op wat spulletjes van SIP. Echter nu alle sbinnen is kon ik weer aan de slag.

Eerst moest de schijf die er scheef in zat, enw aar geen beweging in was te krijgen, er weer uit gehaald worden. Nu met goed gereedschap en wat hulp van een freezer spray (bevriest tijdelijk tot -50) zodat alles wat krimt kwam de boel netjes na 1 tik los.

0kIR345.jpg


Een ander nieuw stuk gereedschap werd gebruikt om de boel nu wel netjes in elkaar te draaien.

NrOtSLH.jpg


NgRg3cD.jpg


En uiteindelijk kon de gerenoveerde vork door de nieuwe balhoofdlagerset gestoken worden en netjes worden aangedraaid. Echter wel 1 ring er tussenuit moeten halen omdat ik anders het stuur niet meer aangedraaid kreeg.

GCfEmCO.jpg


wordt vervolgd....
 
De bovenste ringen er toch maar af gehaald en de oude schoongemaakt en teruggeplaats. Na opmeten bleken deze net iets smaller te zijn waardoor alles dus wel in elkaar paste.... De keringen en de schalen zijn in ieder geval nieuw en een berg speling is er uit.

Vanavond verder met wat hulp een aantal kabels vervangen. De koppeling opengehaald en de nieuw ein de olie gelegd. Vervangen ging nog niet aangezien ik daar net weer een speciale bout voor miste.

Ook de benzineleiding is vervangen door een nieuw exemplaar. 95% van de branden met oldtimers gebeuren door kapotte of poreuze leidingen... en die E10 in frankrijk is daar dus niet echt goed voor. Vandaar dus een mooie nieuw leiding erop.

maYfmAv.jpg


vnrc5vt.jpg
 
Kende ik helemaal niet, dat freezerspray. Grappig spul. Fijn balhoofdgereedschap ook.
Succes met je project.
 
Gaaf! Zelf heb ik een Vespa Super 150 uit 1966 en een Vespa GS 160 MK1. Heb er altijd erg veel lol mee! Succes met die van jou!
 
Thnx! Wat me gister opviel is dat toen voor het eerst de tank er uit ging ik dus ook voor het eerst een blik eronder had en alles was nog mooi hard. Geen roestige plekken ofzo :)

De scooter gaat goed onderhanden genomen worden op technisch vlak zodat ik er van de zomer 4 weken mee door Frankrijk kan toeren (misschien stukje Italie en of zwitserland erbjj nog).

Het optisch mooi maken en eventueel spuiten is een klus voor later en bijzaak... dat is slechts een laklaag.
 
Het is interessant om te zien als je een (oude) Vespa uit elkaar haalt, hoe mooi alles ontworpen is. En ook nog eens behoorlijk duurzaam, kan je niet van alle Italiaanse producten zeggen.

Prachtige tocht heb je in verschiet! Handig om een setje kabels, binnenband, bougie, lampjes en bobine mee te nemen. En om zelf de mengsmering te mixen, om vastlopers te voorkomen.
 
Mengsmering doe ik toch altijd al zelf. Sowieso is 2-takt bijna nergens meer te koop. Extra binnenbandje zal zeker meegaan, daarnaast heeft een Vespa altijd een geheel reservewiel zodat een lekke band zo verwisseld is.
 
goed bezig Pim, en zo leer je ook, problemen oplossend op het moment dat je ze tegen komt!!
Je hebt je grenzen al aardig verlegd tegenover enkele jaren geleden..! ;)
 
Wat leuk om te zien je balhoofdlager avontuur.
Ik heb het zelfde uitgevoerd bij mijn vespa gts vorige week.
Is in de basis het zelfde zie ik nu op jou foto's.
Het grote Vespa GTS topic
Ergens halverwege die pagina mijn foto's.

Bij mij zat die onderste lager helft redelijk los in het frame.
Goed schoonmaken en ik kon het ding er eigenlijk zo uit peuteren met de hand.

De nieuwe heb ik met loctite er in gelijmd en op zijn plek getikt met een drijvertje en een hamer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan