Vespa P200E projectje

Supertof project dit! Ik kijk iedere keer weer uit naar je updates!
Lijkt me ook een erg leuk fietsje om aan te sleutelen!
 
De carburateur had wat aandacht nodig dus deze is iets beter afgesteld. zal met het weer te maken kunnen hebben of een ietswat uitgerekte (omdat ie nieuw is) gaskabel. Ook ben ik begonnen met het terugplaatsen van de beugels. Niet omdat het mooi is, maar puur voor het gemak op mijn komende trip die ik met de Vespa ga maken. En er zit iets blauws achterop dat vele malen beter staat dan zo'n lelijk geel ding....

iVK7K7K.jpg


Wordt vervolgd... maar bijna klaar...
 
Misschien wel mooier maar de bekeuring is ruim over de 100 euro. Dus bij deze ben je gewaarschuwd.
Blauwe plaat mag maar met een datum eerste toelating tot 1-1-1978 oftewel tot en met 31-12-1977
 
Je kan pech hebben maar dat risico zou ik nemen, ik weet haast wel zeker dat ze daar weinig tot geen aandacht aan besteden.
 
Zowel gister als vandaag met een collega die meer van stroom weet dan ik even aan de Vespa geklust.

Als eerste een aftakking gemaakt van de 12V wisselstroom. 12V is niet echt 12V maar schommelt tussen de 11 en 15 in afhankelijk van de hoeveelheid gas die je geeft.

N5p9O7M.jpg


De aftakking gaat naar een Koso Valtage Regulator die er een nette 12V gelijkstroom van maakt. Als min wordt hetzelfde aardepunt van een van de knipperlichten gebruikt.

Lzljb8D.jpg


Vervolgens gaat deze naar een stepdown converter die er 5V USB van maakt. Natuurlijk netjes ingepakt in krimpkous.

uw6JzHk.jpg


Dit zou opzich al netjes zijn, maar om mijn Garmin die er aan moet komen te hangen echt te beveiligen tegen gekke pieken hang ik er nog een Powerbank tussen. Een goedkoop ding van DX.com maar het werkt, en ik kan deze zo weer los halen zodat deze ook op zonne-energie kan laden als ik ergens wat langer blijf. Ideaal dus voor de smartphone op vakantie.

ZLYarE7.jpg


wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Leuk knutselprojectje zo. Maar alleen wel ff die rode scotchlok verbinding er weer uit halen en ff netjes solderen want dit is vragen om moeilijkheden.
 
Komt nog een kap overheen dus alles daarachter is geheel waterdicht (het zwarte bakje waar alle draden bij elkaar komen is ook gewoon half open).
 
Leuk knutselprojectje zo. Maar alleen wel ff die rode scotchlok verbinding er weer uit halen en ff netjes solderen want dit is vragen om moeilijkheden.

Groot gelijk, in het verleden regelmatig dit soort verbinders gezien bij motoren die ik voor onderhoud binnen kreeg en een stroomprobleem hadden.
Verstandig doen en inderdaad solderen en een krimphoesje er overheen.
 
Aangezien de bekabeling af is (ik blijf eigenwijs.. alles zit lekker droog, geen accu die leeg kan lekken ofwat dus goed is goed...) de beugels aan de voorkant er weer op gepuzzeld. Minder mooi, wel zo praktisch voor het bevestigen van bagage tijdens klusjes op mijn komende trip. Aan de beugels zijn tevens het e.e.a. aan rammounts bevestigd zodat ik makkelijk mijn gopro daar aan kan bevestigen.

1XMJZRY.jpg



Ook is er een rammount gekomen op het dashboardkastje. Ja even de boor in de vespa maar dan heb je ook wat...

5lNV5cJ.jpg


De omvormers aan de binnenkant.

bB0JQyM.jpg


En het batterypack wat als extra voeding / backup / bescherming tegen overbelasting dient van de Garmin. Als het kastje open ligt (tijdens pauzes) laad deze lekker door op zonnenergie. Deze zit vast met noppentape van 3M (soort velcro maar veel steviger).

OykYXJm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ruim 4 weken verder en een goede 3000 km redelijk probleemloos gereden.

- een los achterwiel, vastgedraaid en zit nog steeds vast.
- carburateur een beetje bijgesteld
- deurtje van dashboardkastje is kaduuk
- voor de zekerheid een keer een nieuwe bougie gestoken
- 2,5 bus 2-takt olie verder....

NFlXYSt.jpg


v4aVJh5.jpg


22lxQWr.jpg


314L7jp.jpg


en genoten!!!!
 
Zit op zich prima ware het niet dat ik 1.87 lang ben en die zadels gebouwd zijn op 2 personen met 2 flinke stalen veren in het midden... het was dus of te krap zitten of een houten reet van die veren... Echter als ik op mijn Strom zulke afstanjes rijdt dan voel ik mijn kont ook omdat ik gewoon geen zitvlees heb. Voor een volgende trip maar een schap over het zadel heen wat schijnt te werken.
 
Als het niet bergop gaat wel ja. 1 x zelfs op de GPS 104 aangetikt! Echter bergop doortrekken tot de 60 in z'n 3 en dan over naar z'n 4 en dan merk je dat ie terugvalt en je dus weer naar z'n 3 moet. Op de Iséran zelfs terug naar z'n 2 omdat z'n 3 het ook niet meer trok. Hier alvast een gedeelte van de bewerkte video's

Stukkie door de Auvergne:

Col de Rousset:

Col de Lauteret:

Uitgebreid reisverslag volgt nog...
 
Kan kloppen van het stuur.

Echter... wil ik afgelopen woensdagavond de Vespa even ophalen om er mee naar mijn werk te rijden op donderdag... ineens geen achterrem meer... weer een uurtje er onder gelegen om te lopen prielen in het halfdonker om die rem weer goed afgesteld te krijgen. Voor de zekerheid op donderdagavond bij Maskes maar een nieuwe remkabel en remkabelhouder gehaald. IK moest er toch zijn om een nieuw rubber voor de kickstarter en een nieuwe bus 2T olie te halen.

Kom ik gister met al die spullen nog in het dashboardkastje aan op mijn werk stop de P er 10 meter voor de poort mee! Na een onderzoekje in de werkplaats (gelukkig is die er bij mij op het werk) bleek dat ik geen vonk meer had. De ene keer wel de andere keer niet. Meest voor de hand liggende was dus de bobine/cdi die defect is. Het wel / niet vonken deed ie namelijk precies zo op alleen de bougiekabel. Net dus weer langs geweest bij Maskes voor nieuwe bobine/cdi, bougie, bougiekabel en bougiedop. e P staat nog op mijn werk dus wordt vervolgd.... ;)
 
Nieuwe cdi/bobine gehaald, nieuwe bougiekabel, nieuwe bougiedop, nieuwe bougie... dus aan de slag... Wil ik de cdi/bobine loshalen.... OEPS... 2 van de 4 kabels (beide groene) zijn geheel doorgerot.

RCexjQ0.jpg


Toch maar de nieuwe bougie, kabel en cdi geplaatst. Morgen verder.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan