Vespa P200E projectje

Toch maar de nieuwe bobine/cdi geïnstalleerd. Ook al zou het aan de kabels liggen, dan nog.. na 34 jaar.. kabeltjes verlengd (gesoldeerd en krimpkous eroverheen), nieuwe stekkers er aan en toen alles eenmaal goed zat liep ze gelijk weer :)

wa2hZF1.jpg


om4IaMj.jpg
 
De Vespa liet overal zijn sporen na. Oftewel altijd lag er wel een druppel olie onder. En vele druppels is samen best veel olie die dus miste in het carter. Na van de week de scooter eindelijk goed gewassen te hebben (en het blok dus ook eerst met dasty en daarna nog met remreiniger) kon ik dus de locatie van de lek achterhalen. Ik dacht eerst aan de afdichtingsring maar deze bleek het niet te zijn. De lek zat 'm precies tussen de schakelklok en het blok, het drupte langs de pakking naar buiten. Deze bouten dus maar tikje vaster aangedraaid olie bijgevuld (zo'n 75 cc van de 250 die er in moet) en vanochtend was alles netjes droog onder de scooter.

Ook gelijk maar alle beugels die op vakantie nodig waren van de scooter verwijdert. Scheelt een bak breedte en een berg gewicht.

LzSPVyY.jpg


En ja de grote ruimte in de garage was even bezet dus nu alles wat krapper op elkaar...
Voor ik aan de P200E begon eindelijk een begin gemaakt met et spuiten van de onderdelen die ik op mijn PK50 moet vervangen

Origineel zwart aangeleverd vanuit Italië
WRtpE8Y.jpg


Ze moeten rood worden maar rood op zwart dat denkt niet mooi dus eerst een laag witte primer erop....

dJ2WYfA.jpg
 
De PK is inmiddels gespoten en zit weer in elkaar maar de voorvork bleek toch krom te zijn... dat gaat nu effe duren dus.
De P200E waar dit topic over gaat had voor mijn trip nieuwe voorwiellagers gehad. echtr bleek het voorwiel toch wat losjes te zitten en aandraaien dat werkte niet meer. De lagers had ik dus in de dik 3000 km durende trip kapot gereden en daardoor zat er weer spelig op het voorwiel. Aangezien ik nog niet wist om welke het ging alles maar weer nieuw besteld.

Het voorwiel verwijdert en maar gelijk de boel volgestopt met (deze keer dikker) vet.

xwvplfu.jpg


De half open lager die er in zat nu vervangen doro een geheel gesloten lager.... En ja dat was nodig... dit was dus de boosdoener.

XEDU9h9.jpg


De nieuwe lager goed ingesprayd met freeezer spray zodat deze makkelijker op zijn plek gaat en er weer netjes in geslagen.

4FcHth6.jpg


En ook de andere kant van het wiel voor de zekerheid de daar aanwezige lager vervangen.

QGwecEJ.jpg


Nieuw klemringetje ervoor

RKuZoxk.jpg


En de boel weer gemonteerd... Bij de vorige rit was mijn koplamp geklapt en deze (waarschijnlijk nog originele) lamp nu ook vervangen.. wow wat een bak licht ineens... door een nieuw exemplaar.

fwT1War.jpg
 
De oude had inderdaad aan 1 kant geen afdichting. Die kant zat aan de binnenkant dus het zou niet uit moeten maken... maar dus toch wel... denk dat ik te dun vet gebruikt had wat er uit geslingerd is. De nieuwe is wel aanbeide kanten dicht.
Dat ie er zo smerig uit ziet komt ook omdat ik 'm er uit getikt heb en de lager dus op de grond in de vuiligheid viel ;)
Maar er is gewoon van alles in gekomen wat er niet in hoort... droog gelopen.. versleten... en klaar...
 
Het heeft niet echt mogen baten. Na het eerste ritje zat er weer speling op het wiel... grrrr...
Gister eindelijk tijd gevonden om er weer aan te werken want mijn verloren uurtjes gingen eerst in de PK50 en in mijn V-Strom zitten waar ook het eea aan moest gebeuren.

De Voorvork is er weer uit gehaald echter oop de lagers zag ik niets geks... misschien dat het wiel zelf niet goed is, dus die heb ik maar een nieuwe besteld, inclusief voorgemonteerde lagers. Hopen dat het hiermee verholpen is. Mocht dit het niet zijn danmoet er een andere as gemonteerd worden en dat is lastiger.

REYYsyG.jpg


All dit soort ringetjes, rubbertjes en keringen die overal tussen zitten heb ik ook maar gelijk nieuw besteld zodat daar ook geen speling meer op kan zitten.

pyEy5zm.jpg
 
Hey Pim, kloppen de afstandbusjes tussen de lagers en zo wel, als zo'n lager niet goed axiaal opgesloten zit en je spant ze axiaal aan met de borgende moer, zijn ze zo kapot..
vervelend als het telkens stuk gaat!
 
Afstandsbus zat er niet tussen (hoort ook niet). Het nieuwe wiel wordt geleverd met lagers er al goed ingezet dus daar mag het niet meer aan liggen. Mocht er dan nog speling zijn dan zal ik echt de as moeten vervangen.
 
Alle onderdeeltjes zijn weer binnen (dacht ik) en de vork kon weer in elkaar. Nieuwe ring en rubber achter de binnenkant van de remtrommel, nieuwe ring hierin en een nieuwe segerring om 'm op z'n plek te houden.

eSMEriD.jpg


Vervolgens een gloedjenieuwe buitentrommel met voorgemonteerde lagers erop geschoven, nieuwe centraalbout erop en aandraaien maar...

gXLMbH4.jpg


Voel ik nou speling??? ja nee ja nee... maar na monteren van de velg met band... blijkt er dus toch weer speling te zijn. Het ligt dus aan de as... grrr

Dit grijze onderdeel samen met de as is 1 geheel.. die moet dus vervangen worden (foto is slechts ter illustratie want dit is de te dikke as die op de kromme vork van mijn mijn pk50 zit). Die is dus besteld... en ik kan weer wachten... En hopelijk komt ales een beetje makkelijk los.

3hN8TMU.jpg
 
Dat is wel balen joh.. Als ik vragen mag, de beschikbaarheid van de onderdelen lijkt heel goed te zijn als ik het zo lees. Valt de prijs ook een beetje mee;)?
Prachtige project trouwens, en je hebt er een mooie trip mee gemaakt!
 
Onderdelen zijn nog erg goed aan te komen ja! SIP Scootershop heeft heel erg veel en ook Maskes (wat 5 km bij mij vandaan zit heeft de meeste spullen liggen. Wat niet origineel Vespa is, is wel als aftermarket te verkrijgen.
 
Het eruit persen van de bus ging zoals het moest, echter met nogal wat moeite omdat het een lomp lang ding is wat niet onder een persbank kan... maar toen moest alles weer bevestigd worden. Met wat moeite wist ik de binnenpen goed te bevestigenen daarna de lagers... echter toen faalde ik enorm. De dop waarvan ik dacht dat deze kleiner was dan de lager bleek dit net niet te zijn... en ik perste dus het gloednieuwe alu stuk kapot... godverdegodver... ja oom bij mij gaat er wel eens iets flink mis...

btLNI5R.jpg


Oftewel ik ben er klaar mee en heb maar gelijk een geheel nieuwe vork besteld die al in elkaar steekt. Kost het dubbele van alleen de zwenkarm en weer nieuwe lagers maar ik wil het risico niet nog een keer lopen.
 
Laatst bewerkt:
Een duur leermomentje... Weet nu wel dat de oude as echt ingesleten is wat dus de speling veroorzaakt heeft. Gelijk ook de onderste lagers (ook al zijn ze maar een jaar oud) nieuw bijbesteld zodat ook deze vers zijn. Wel zo goed als de boel toch uit elkaar ligt.
 
joah, bovenstaande dingen horen erbij..Jij typt het tenminste eerlijk neer.
Ik denk dat je't goed & grondig aanpakt. :Y
Het lijkt me een brommert met een hoog fun-gehalte
 
De nieuwe vork is binnen en ook deze is weer gemonteerd. De rem kreeg een nieuwe binnekabel zodat deze ook weer strak remt. Nu nog een telefoon die fatsoenlijke foto's maakt ;)

zkXz9Yi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook eens niet... gisteravond eerste ritje ermee gedaan en wat denk je... motorkuren... In het begin dacht ik dat het aan het koude blok lag, echter na een aantal km moest het blok wel warm zijn. DE Vespa liep steeds minder lekker en bij gas los viel deze uit. Op den duur zelfs bij stationair draaien, koppeling op laten komen en gelijk weer uit... en vervolgens niet meer aan de praat kunnen krijgen...

Tank open, even wachten en weer starten. Ik vermoed dus dat de tank vacuüm trekt en zo de benzinetoevoer geblokkeerd wordt. En anders een vuiltje in de sproeier... oftwel ik mag weer gaan knutselen om uit te vinden waar dit probleem vandaan komt.

Toch wel vervelend dat dit pas 3,5 km van de garage gebeurde en ik dat stuk met de Vespa terug mocht lopen :(
 
En dan zeggen ze dat motor rijden niet goed is voor je conditie ;) Vacuüm trekkende tank is snel getest. Carburateur er af en uit elkaar zal ook wel lukken ;)
 
Denk echt dat het de kraan gaat zijn. De sproeiers heb ik er uit gedraaid, schoongemaakt maar geen verandering. Ook zonder luchtfilter hetzelfde probleem. Dop van de tank goed doorgeblazen met de compressor maar helaas...

Mocht ik van het weekend tijd hebben (ga ook nog eens verhuizen naar een nieuw huisje) dan maar weer verder kijken.
 
Volgens mij niet want die zit dicht... of de filter met buisje wat er in zit... maar dan moet de tank uit elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan