Vespa P200E projectje

Vandaag verder gegaan met de Vespa. Als eerste de carburateur er af gehaald en geheel gereinigd. Was eigenlijk niet vies en ik zag ook geen vuil maar toch...

0G2BKul.jpg


Daarna de tank verwijdert. De benzineslang bleek geheel verhard te zijn. De tank geleegd en er een nieuwe kraan in laten zetten (dat doen ze als service erbij bij Maskes als je voro een kraan komt en je neemt je tank mee). De tank ook nog eens geheel goed doorgeblazen met de compressor en alle oude ingekoekte schilfertjes eruit gezogen met een oude stofzuiger.

e85bXVb.jpg


94p9LDy.jpg


Alles weer in elkaar...

LYIXU5x.jpg


Echter helaas... nog steeds hetzelfde probleem. Netjes stationair lopen maar eenmaal een keer in z'n 1 gezet loopt ie 20 meter en valt dan uit. En dan is het lastig om 'm weer aan te krijgen... rarara????
 
Het is wel een vreemd soort carburateur die op je Vespa zit. Maar het lijkt wel of dat hij niet voldoende benzine krijgt tijdens het rijden. Stationair lopen en de paar 100 meter rijden doet hij dan op de inhoud van de vlotterbak. Daarna is de vlotterbak leeg.
 
Tja Pim, lastige dingen. Je hebt de laatste jaren een hoop geleerd, maar je bent nooit klaar ;)
Het is ook niet altijd makkelijk, maar achteraf wel altijd logisch, dus put daar maar hoop uit...:P

Probeer om systematisch te diagnostiseren. Het is via een forum bijna ondoenlijk het juiste antwoord te geven als je de toedracht niet goed kent, die ken je zelf het beste.
En de omschrijving op het forum zo volledig mogelijk houden.
- waar ben je aan geweest (wat is veranderd) en wat niet;
- wat doet de motor wel, en wat niet.

Hij loopt dus wel stationair en onbelast in toeren, maar niet als hij arbeid moet leveren (echt rijden?)
doet hij dat ook als je een los tankje aansluit?
Stroomt de benzine goed door? Ontsteking en timing zijn 'on-aangeroerd'??

Als je zegt dat hij moeilijk weer start lijkt het erop dat hij idd geen benzine aan kan...
Start hij nog steeds moeilijk als je de benzine rechtstreeks aanbied aan de carburateur en gekeken hebt dat hij goed doorgelopen is?
 
Klink als een probleem met de compressie.

Maar voordat je de boel uit elkaar trekt zou ik eerst even de bougie vervangen, en even kijken of deze nog steeds een lekkere dikke blauwe vonk geeft.
 
Ik heb niet alles gelezen maar.. heb je nog contactpunt-condensator ontsteking?
Als de motor loopt en je ziet vette gele vonken tussen de vonken, is de condenator gaar.

Verder heb ik exact hetzelfde gehad met een honda ss50.. was een gare bobine.. op stat. rpm was er wel vonk, maar als je wegrijdt- zeker met een 2 takt- wordt de druk in de verbrandingsruimte groter en moet er een 'sterkere'vonk zijn.
 
Inmiddels wat gelezen.. cdi? op zo'n oud ding? Aftermarket kit?
CDI's zijn toch van die dingen waarvan je in de techniek-sectie leest dat ze stuk gaan?
Heb je het spul in huis om 'm om te bouwen naar origineel, of deze kan vervangen?
 
Thnx voor de input allemaal.

Op de vraag waar ik aan ben geweest:
De voorvork heb ik vervangen. dat kan het niet zijn. Ik was zelf ook al door gaan denken en misschien dat het iets elektrisch is wat storing geeft als ik schakel. De bedrading is redelijk oud en die zit in het stuurhuis / bij de teller waar ik dus aan gezeten heb met het vervangen van de vork.

Benzinekraan loopt goed door. Zeker nu het een nieuwe is met een nieuwe slang. Bij het opendraaien liep de slang gelijk mooi vol.

Ontsteking en timing heb ik dus echt niets aan gedaan.

Contactpunt-condensator ontsteking... WTF??? Ik zou niet eens weten wat dat is. Ontstekingsunit/bobine/cdi is pas vervangen (dat blauwe kastje achterop).

Echter alles zal wel even stil liggen. Komend weekend eerst carnavallen en daarna krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huisje end at moet eerst af.
 
Laatst bewerkt:
post eens een foto van de pulsgever van je ontsteking anders, dan zien we wel wat het is.
als het goed is zit die achter een kap aan de zijkant van de krukas.

OK maar het probleem is dus al rijdende gekomen, en niet dat hij het niet goed meer deed na een sleutelactie.

Wat je zou moeten proberen vast te stellen is, als hij uitvalt, is de bougie dan nat?
wordt ie nat als je probeert te starten? / ruik je duidelijk benzine?
 
Ja de bougie is nat.

Pulsgever van de ontsteking zegt mij echt helemaal niets... Maar dat komt omdat ik van het elektrische geen verstand heb.
 
jij gaat met een klassieke Vespa op vakantie naar Frankrijk ontzettend veel km's maken en je hebt geen kennis van je ontsteking, dat vind ik toch wel dapper :+

maar, als hij dus 'nat' is zou ik me toch eens verdiepen in de ontsteking.. je kan niet met oud spul rijden zonder wat van de ontsteking te weten hoor ;).

Zelfs als het vonkt, zegt dat niet alles..
is het een electronische onsteking --> modules diagnostiseren, punten: check puntjes (timing/lichthoogte/inbranding/connecties), condensator (vervangen), en zowieso: bobine, bougie, dop, kabel...

Ja, klinkt stom/simplistisch, maar als hij rijdend weg gezet is en op zich loopt moet het probleem relatief eenvoudig te vinden zijn..
Wil niet zeggend at je je er niet suf naar kan zoeken :P

Lees hier:
vespa 50n 1967 aankoop digitale onsteking
 
Laatst bewerkt:
in dat topic staat deze foto;

ziet jouw ontstkeing/pulsgever er ook zo uit?

dat is dus met een contactpuntje, en een condensator (gele/zwarte draad).

ik zou eens uitzoeken via de Vespa kenners (forum/zaak) hoe je eea kan doormeten en controleren.

full


dit zijn dingen die vrij regelmatig onderhoud behoeven.. het slijt en verloopt behoorlijk.. en kan heel eenvoudig dus een bron van storing zijn...
 
Laatst bewerkt:
Als het werkt dan werkt het hè... (alleen nu niet). Hier zit een vliegwiel voor wat voor de koeling van de cylinder zorgt. Ik heb de mijne er nooit af gehad.

VAwbnIm.jpg


DgJ26tR.jpg


Komt na de verhuis wel weer... ik weet waar ik naar moet zoeken...
 
..ik ben heel benieuwd wat je met 'dat blauwe kastje'bedoelt, ne je hebt het over een cdi terwijl je wellicht gewoon puntenontsteking hebt wat je nog nooit gezien hebt?
Neem je ons nu in het ootje?
 
De E in P200E staat voor electronische ontsteking. Al sinds 1978. Het blauwe kastje is de CDI unit, maar die is blijkbaar nieuw. Misschien de condensator die het probleem geeft. Symptoom van slechte condensator is afslaan bij warme motor. Is niet moeilijk te vervangen en niet duur. Hiervoor heb je wel een trekker nodig om het vliegwiel te verwijderen. Let even op bij bestellen: zijn twee versies dacht ik voor met of zonder accu. Vervang meteen ook de pick up als je toch bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
Doet mij denken aan een verhaal van mijn vader, vriend van hem had een oude leger Harley opgeknapt, liep netjes, dus potje op lange leren jas en eer hij de straat uit was nokte dat ding ermee. Van alles gecheckt steeds zelfde effect. Mijn vader kwam langs, starten en rijden, de straat op en neer niks geen probleem. Dus vriend weer, potje op, jas aan en eind van de straat weer ermee nokken, om een lang verhaal kort te maken, met leren jas duwde hij met zijn knie, wanneer hij eenmaal goed zat na paar honderd meter het luchtfilter dicht..........

Maar dat zal hier niet van toepassing me dunkt, toch leuk verhaal?
 
Ik weet wel heel zeker dat de pickup stuk is. symtomen komen mij bekend voor.

Groet GDB

(20 jaar ervaring met vespa)
 
Even Oma wegjagen... door mijn verhuizing weinig tijd gehad om te sleutelen. Gisteravond was de P weer aan de beurt om het probleem verder uit te zoeken. Koud startte de Vespa weer netjes en bleef ook netjes stationair lopen. Ik kon zelfs opschakelen tot z'n maar na 200 meter viel deze weer uit. Helaas.. Met goed veel extra gas bleef de vespa lopen maar viel ook gelijk weer uit in z'n versnelling als ik er niet heel veel moeite voor deed.

Eerst de compressie eens testen werd mij verteld en inderdaad deze was niet goed. De motor in z'n 1 aanduwen (zonder aan te gaan) lukte met gemak, maar dit lukte ook in z'n 2 en in z'n 4 (3 niet geprobeerd). Er was dus iets mis met de compressie.

Bougie eruit en deze bleek zeiknat te zijn. Logisch ook wel een beetje. Maar terug in de kop draaien lukte niet goed. Die bleek dolgedraaid (dat was deze al maar nu dus echt). Ook zaten er stukjes staal om de schroefdraad, welke dus van de dolgedraaide binnendraad van de cilinderkop waren. Hier verloor ik dus waarschijnlijk compressie op.

uyrIOvt.jpg


Oftewel de kop mocht eraf om deze eens goed te inspecteren.

qK8XfqI.jpg


TJ2FlYs.jpg


Een dikke laag aanslag in de kop (waarschijnlijk door extra lucht en dus geen goede verbranding) en een geheel verrotte schroefdraad. Na nagezocht te hebben bleek deze USA kop er een te zijn voor de USA markt. Echter aangezien ze bij Piaggio hier te veel exemplaren van gemaakt hebben zijn ze toen ter tijd ook op modellen voor de rest van de wereld gezet. Voor de emissie levert deze schijnbaar een iets lagere compressie.

Natuurlijk kan ik hier een helicoil in laten zetten, maar ook dat kost geld. Voor 68 euro heb ik een nieuwe kop besteld (wordt afgevlakt door de leverancier) waardoor ik van dit probleem af ben.

Ook de zuiger heeft een erg dikke laag met aanslag op de bovenkant zitten. Deze moet ik dus nog schoonmaken.

X9fDR2c.jpg


De cylinder zelf is erg netjes van binnen, geen groeven of niets, alleen wat vochtig.




Nu wachten op de nieuwe kop en hopen dat het probleem opgelost is...
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet als je de boel toch al zo ver uit elkaar hebt liggen er meteen nieuwe zuigerveren inzetten en de pakkingen vervangen? :?

En over dat kool verwijderen. Hierdoor vergroot je de verbrandingsruimte weer en verlaag je dus de compressie. Wat je niet wilde zo te lezen. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan