Wanneer voorkettingwiel wisselen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

Mijn motor (Yamaha MT-09) heeft met de originele kettingset nu ca. 17.000 gedraaid. Het plan was eigenlijk om 'op de helft' van de levensduur van de kettingset het voorste kettingwiel te vervangen. Maar ja, wanneer ben je op de helft :P?

Ik ben een zeer actieve smeerder met een OSCO, elke 150 [km] smeer ik de ketting. Bijgevoegd een paar foto's van het huidige kettingwiel, en een nieuwe (beide origineel Yamaha).

Gebruikte kettingwiel:
bikepics-2771770-full.jpg


Nieuwe kettingwiel:
bikepics-2771769-full.jpg


Zoom:
bikepics-2771771-full.jpg


bikepics-2771772-full.jpg


Wat denken jullie? Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar de tanden buigen hier niet om.
er is metaal weggesleten aan de tractie-kant. Dit komt doordat het metaal van het tandwiel in contact komt met de ketting.

Daar heb je waarschijnlijk een goed punt. Kan op die donkere foto(*) niet goed zien wat er nou precies aan de hand was, behalve dat de tandvorm niet meer is zoals het hoort.

(*) Ik maak meestal geen foto's van kettingwielen in een dark-room maar goed, ieder z'n hobby... O-)
 
Sorry, maar de tanden buigen hier niet om.
er is metaal weggesleten aan de tractie-kant. Dit komt doordat het metaal van het tandwiel in contact komt met de ketting.
Als je doorrijdt, worden ze natuurlijk wel op den duur zó dun dat ze wél ombuigen.

Het tandwiel slijt ook richting as, wordt dus kleiner in diameter, na het vervangen staat m'n ketting ook meteen weer strakker.

Gewoon omdraaien dat tw kan nog jaren mee. :+
 
Nee, modder en zand zijn desastreus voor de aandrijflijn. Ketting houdt het ook maximaal 3000km uit (DID ERT2 of VMX2) op stalen (S-Prox) tandwielen. En dan zit er ook nog een oliesmeersysteem op wat de levensduur "aanzienlijk" heeft verlengt.
Gebruik jij een smeersysteem? Blijft dat heel dan ?
Ik rij dan ook hoofdzakelijk in de herfst en lente met die motor op de veldwegen/akkers ed.
Het is maar om aan te geven dat ook daar een wissel van het vkw veel uitmaakt op de levensduur van de rest. Alles in verhouding natuurlijk.
 
Ja, ik smeer net voorbij het vkw met een How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

Ik had het ook op mijn (me) :+ XT600 gemaakt (van de KTM heb ik geen foto) maar zoals altijd; het gaat om het idee.
Met die XT heb ik minimaal 10K km gereden met 1 ketting ,2vkw's en 1 akw. Maar die zag veel minder zand/modder dan de KTM.

[afbeelding]

Op die ktm '( werkt t ook ? Gaat je ketting niet juist vuil aantrekken ? En in de dikke bagger komt er toch never nooit niet nog iets op die ketting ?
 
Laatst bewerkt:
Ja, op de KTM }) werkt het ook. Ik smeer als ik op een langer wat droger stuk kom, dan is de ketting meestal weer zover dat smeren zin heeft. Vuiligheid komt er sowieso wel op.
Per rit verbruik ik meer olie voor de ketting dan dat de motor gebruikt *D .
En Nee , zoveel ook weer niet :+
Ik schat een 25-75cc per rit van 150-200+km, afhankelijk van de omstandigheden.
Maar het werkt , ik was er ook altijd sceptisch over totdat ik het zelf ondervond. Paar jaar geleden in Frankrijk in bijna 1 dag een ketting en kwn aan gort gereden. In 2014 hetzelfde stuk gereden onder dezelfde condities maar dan met gesmeerde ketting. Geen centje pijn.
Voor de beeldvorming, het weer was prima nadat het een week of zo geregend had.
full


Wordt toch redelijk OT op deze manier O-)
 
Bij de Offroad/Enduro rijders is het heel normaal dat er 2 tot 3 voorkettingwielen op 1 ketting en 1 achterkettingwiel gebruikt worden. Wisseling tussen de 750 en 1000 km is meer regel dan uitzondering.
Voorkettingwiel ziet er dan al veel slechter als wat TS laat zien.


Zie hier het enige juiste antwoord.


Zet er lekker een nieuw voortandwiel op en ga rijden.
Blijven rijden en smeren en je zal zien dat je nog zeker de helft van je al afgelegde Km's erbij zet alvorens de hele set vernieuwd moet worden.
En de kosten van een tandwieltje wegen niet eens op tegen de kosten van een komplete set.
 
Zie hier het enige juiste antwoord.


Zet er lekker een nieuw voortandwiel op en ga rijden.
Blijven rijden en smeren en je zal zien dat je nog zeker de helft van je al afgelegde Km's erbij zet alvorens de hele set vernieuwd moet worden.
En de kosten van een tandwieltje wegen niet eens op tegen de kosten van een komplete set.

Heb een origineel tandwiel gekocht.... 30 euro. Niet gratis. De meningen/adviezen lopen nogal uiteen (zoals verwacht). Misschien ga ik binnenkort het nieuwe tandwiel monteren. Als deze dan (onverwacht) snel slijt/versleten is, zou ik de reeds gebruikte ook nog kunnen proberen. Ik bedoel, je ziet slijtage maar het is nog niet zo gek zoals sommige hier posten (zaagtand). Ik denk dat als ik de huidige 'op' rij, ik totaal wel aan 30 - 35k km kom. Ik denk echter dat de ketting ook naar zijn grootje is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vervang mijn ketting en tandwielen elke 20.000km maximaal!

Het is voor mij een stukje veiligheid, en net zoals banden en remmen en eigenlijk alles aan een motorfiets is veiligheid en onderhoud gewoon erg belangenrijk.

Ik snap niet zo goed de behoefte om 100.000km met een ketting te doen.
En al helemaal niet op een motorfiets waar je al genoeg gevaar op "loopt"
 
Ik vervang mijn ketting en tandwielen elke 20.000km maximaal!

Het is voor mij een stukje veiligheid, en net zoals banden en remmen en eigenlijk alles aan een motorfiets is veiligheid en onderhoud gewoon erg belangenrijk.

Ik snap niet zo goed de behoefte om 100.000km met een ketting te doen.
En al helemaal niet op een motorfiets waar je al genoeg gevaar op "loopt"
Als ik jou was zou ik helemaal niet meer naar buiten gaan, veel te gevaarlijk!

Effe denken, vijf keer een setje vervangen in een ton, 5x200=1000 euro. Een ton doen met een ketting=200 euro. Ah, dan kan je voor 800 euro leuke dingen doen, ik begrijp het wel!

Oh, jij koopt natuurlijk geen setjes van 200 euro, dat kan nooit kwaliteit zijn, enfin, reken zelf maar uit.
 
:Y
stupid-im-with-arrow-up.gif


Elke 20 K vervangen??? ff zien, ik rij 30K per jaar, en ik rij zo'n 30 jaar motor, hoop nog 20 jaar te rijden...
50 jaar x 30 K = 1.500.000 km

Dat zou 15.000 Euro aan kettingsets zijn, wat ik nu aan andere leukere dingen besteed. *D
Sommige mensen doen zichzelf te kort..
Ik vervang mijn banden ook niet elke duizend km, (voor de zekerheid/veiligheid)
 
Alsof onderdelen vervangen op vaste afstanden je veiligheid geeft. Gezond verstand heb je nodig, dan is elke 20.000 vervangen alsof je geen ogen in je hoofd hebt gewoon onzin. Je kan toch kijken of ie goed is en voelen of er problemen zijn met de ketting? Zo niet, dan is de kans dat hij breekt of anderszins gevaarlijke situaties veroorzaakt eerder kleiner dan groter dan bij een nieuwe ketting.

Denk je eens in, een nieuwe ketting met een slechte klinkschakel, levensgevaarlijk :+ had je nou je in prima staat verkerende 20.000 km oude ketting nog maar 5000 erom laten zitten.

Als je nadenkt heb je niet zulke rigoreuze schema's nodig...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan