Wanneer voorkettingwiel wisselen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

Mijn motor (Yamaha MT-09) heeft met de originele kettingset nu ca. 17.000 gedraaid. Het plan was eigenlijk om 'op de helft' van de levensduur van de kettingset het voorste kettingwiel te vervangen. Maar ja, wanneer ben je op de helft :P?

Ik ben een zeer actieve smeerder met een OSCO, elke 150 [km] smeer ik de ketting. Bijgevoegd een paar foto's van het huidige kettingwiel, en een nieuwe (beide origineel Yamaha).

Gebruikte kettingwiel:
bikepics-2771770-full.jpg


Nieuwe kettingwiel:
bikepics-2771769-full.jpg


Zoom:
bikepics-2771771-full.jpg


bikepics-2771772-full.jpg


Wat denken jullie? Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik helemaal niet meer naar buiten gaan, veel te gevaarlijk!

Effe denken, vijf keer een setje vervangen in een ton, 5x200=1000 euro. Een ton doen met een ketting=200 euro. Ah, dan kan je voor 800 euro leuke dingen doen, ik begrijp het wel!

Oh, jij koopt natuurlijk geen setjes van 200 euro, dat kan nooit kwaliteit zijn, enfin, reken zelf maar uit.

Heb ik je iets misdaan??
Waarom zo op de man "inbeuken"?

Ik leef van een w.a.o uitkering, elke cent die ik "over" heb gaat naar de motorhobby.
De motorhobby is wat mij op de been houd.
Ik heb dus weinig budget, en koop dus wat ik kan kopen.
Als je rond shopt kan je zelf een kettingset samenstellen die goede kwaliteit heeft, en niet duurder is dan 200 euro. meestal zit ik op 150 a 160 euro.

Als je ketting prima is bij 20.000, dan is hij prima.
Bij mij worden ze minder na 20.000km, en daarom vervang ik het dan liever.
Je hebt natuurlijk mensen die het tegenovergestelde doen, en rustig b.v een autoband tot op het staaldraad doorrijden ...

Maar jullie hebben gelijk, Ik ben natuurlijk dom, en heb geen ogen in mijn hasses.
Het is ook niet mijn werk ooit geweest ...
|(
 
Laatst bewerkt:
Omdat het niet veilig is als je er 30.000Km mee rijd.
Dat is echt levensgevaarlijk. De politie zou daar eens wat meer naar moeten kijken.


Ik probeer alleen te zeggen, dat ik niet goed snap waarom sommige mensen perse 100.000km met een ketting willen doen. Terwijl hij met 80.000 al op is.

Een stukje preventief onderhoud is niks mis mee!

Politie is al druk genoeg :+
 
Laatst bewerkt:
Alsof onderdelen vervangen op vaste afstanden je veiligheid geeft. Gezond verstand heb je nodig, dan is elke 20.000 vervangen alsof je geen ogen in je hoofd hebt gewoon onzin. Je kan toch kijken of ie goed is en voelen of er problemen zijn met de ketting? Zo niet, dan is de kans dat hij breekt of anderszins gevaarlijke situaties veroorzaakt eerder kleiner dan groter dan bij een nieuwe ketting.

Denk je eens in, een nieuwe ketting met een slechte klinkschakel, levensgevaarlijk :+ had je nou je in prima staat verkerende 20.000 km oude ketting nog maar 5000 erom laten zitten.

Als je nadenkt heb je niet zulke rigoreuze schema's nodig...

Ik had het misschien anders moeten (niet zo wart/wit) uitdrukken.
Maar meestal zijn de kettingen bij mij dan al een stuk minder, en dan vervang ik de ketting liever.

Maar als hij nog prima is, dan zou ik hem ook lekker laten zitten.
De 1 is ook harder voor zijn motor dan de ander.
Iemand die constant aan het gas hangt, heeft meer slijtage, dan iemand die rustig toert.
 
Heb ik je iets misdaan??
Waarom zo op de man "inbeuken"?

Ik leef van een w.a.o uitkering, elke cent die ik "over" heb gaat naar de motorhobby.
De motorhobby is wat mij op de been houd.
Ik heb dus weinig budget, en koop dus wat ik kan kopen.
Als je rond shopt kan je zelf een kettingset samenstellen die goede kwaliteit heeft, en niet duurder is dan 200 euro. meestal zit ik op 150 a 160 euro.

Als je ketting prima is bij 20.000, dan is hij prima.
Bij mij worden ze minder na 20.000km, en daarom vervang ik het dan liever.
Je hebt natuurlijk mensen die het tegenovergestelde doen, en rustig b.v een autoband tot op het staaldraad doorrijden ...

Maar jullie hebben gelijk, Ik ben natuurlijk dom, en heb geen ogen in mijn hasses.
Het is ook niet mijn werk ooit geweest ...
|(
Heb een DID ketting 525 X ring goud is ongeveer 100 euro met een masterlink. Achtertandwiel _ voortandwiel, dan zit ik met korting ook zo rond de 200 euro denk ik.....altijd in tijden kopen als er korting is.....waarom de volle mep betalen. Tenzij je ze perse nu nodig hebt.....daarom heb ik een voorraadje spullen....^^
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan