Koppakking steeds kapot

dboeckhout

Rookie
12 mrt 2014
12
0
breskens
Hallo nu heb ik het volgende probleem met mijn honda cr 125 uit 2003.
Er zit vhm, vforce en pro circuit op.
Telkens als ik klaar ben met rijden ga ik hem afspuiten en probeer hem dan te starten maar start niet.
Dan loop ik hem aan en gaat aan maar rookt dan heel veel.
Dus dan de kop dr af en de koppaking is lek.
Maar dit is al de 5x ofzo doe ik iets verkeerd of?
Ik hoor het graag
Mvg dennis
 
je moet de koppbouten wel aandraaien he, met een momentsleutel

Zitten er geen O-ringen in de olie kanalen die je vergeten bent.

Gebruik een werkplaatshandboek als je zoiets als dit doet, en wees er 100% zeker van dat je alles uitvoert zoals beschreven staat.
Zolang de kop niet krom is kan er niks fout gaan.
 
Hallo nu heb ik het volgende probleem met mijn honda cr 125 uit 2003.
Er zit vhm, vforce en pro circuit op.
Telkens als ik klaar ben met rijden ga ik hem afspuiten en probeer hem dan te starten maar start niet.
Dan loop ik hem aan en gaat aan maar rookt dan heel veel.
Dus dan de kop dr af en de koppaking is lek.
Maar dit is al de 5x ofzo doe ik iets verkeerd of?
Ik hoor het graag
Mvg dennis

Motor is nog heet, je zet hem ff snel onder de koude douch. Metaal schrikt zich het apelazerus.
 
je moet de koppbouten wel aandraaien he, met een momentsleutel

Zitten er geen O-ringen in de olie kanalen die je vergeten bent.

Gebruik een werkplaatshandboek als je zoiets als dit doet, en wees er 100% zeker van dat je alles uitvoert zoals beschreven staat.
Zolang de kop niet krom is kan er niks fout gaan.

De oliekanalen zijn ze al van fabriek uit vergeten :+

Even serieus,
-spuit je hem loeiwarm af met koud water? of wacht je even tot de motor wat afgekoeld is?
-maak je altijd de pasvlakken mooi proper?
-ik neem aan dat je iedere keer een nieuwe pakking gebruikt?
-Kop vlak?
-cilinder vlak?
-Span je ze op de juiste manier op?
 
Ik vermoed een gevalletje RTFM.

Met andere woorden: Onjuiste montage of gebrekkige inspectie waardoor een bestaand defect (zoals een kromme kop) over het hoofd wordt gezien.
 
Trek je de kopbouten wel "kruislings" aan en op het juiste moment?

En ik neem aan dat je koelsysteem wel vult met water of kvs?

Raak je dit ook kwijt tijdens het rijden?
 
Laatst bewerkt:
Dus mag je met een crossmotor niet door plassen rijden, want dan koelt het blok te sterk af

Klopt! Dat mag echt niet. En dat weet je héél goed. Niet (nooit meer) doen dus!

Langdurig (en misschien een beetje ongecontroleerd) afspuiten met een hogedrukspuit mag dan weer wel. Ook als je met een gloeiend heet blok net uit de "race" komt. Daar geven zo'n blok en de bedrading niets om. (blok en bedrading zijn bijvoorbeeld 100% waterdicht)


Edit: :+
 
Laatst bewerkt:
vroeger met luchtgekoelde blokken kon dat al eens problemen opleveren. maar een CR uit 2003 is watergekoeld. daar wat water op spuiten gaat echt geen brokken veroorzaken.

het lijkt me ook onwaarschijnlijk maar als OP zegt dat hij iedere keer een koppakking moet vervangen als hij hem warm (?) afspuit....maar je hebt gelijk wat je zegt.
Ik vraag me af of de koppakking wel degelijk lek is? Hoe weet OP dit? Ik vermoed eigenlijk dat er gewoon een beetje water in de uitlaat zit na het wassen.
 
Start niet na het af spuiten ergens water bij de elektrische delen?
Zou er water in de uitlaat komen , die voor het spuiten af dichten om water in de uitlaat uit te sluiten.
 
vroeger met luchtgekoelde blokken kon dat al eens problemen opleveren. maar een CR uit 2003 is watergekoeld. daar wat water op spuiten gaat echt geen brokken veroorzaken.

vergeet niet dat het koelvloeistof, op bedrijfs temperatuur, in het blok niet bepaald koud is 80~90 graad celcius en gelijkmatig opwarmt en afkoelt met het blok. intern kan de metaal temperatuur veel hoger zijn.

als je dan alsnog met een bak koud water de cilinder en kop snel afkoelt dan kan je ongewenste krimp reacties verwachten. terwijl er ook nog eens geen nieuwe warmte inbreng van de verbranding bij komt.
bij een plas water van regen is dit een stuk kortstondiger en de motor draait dan nog steeds.

de topic starter kan ook iig controleren of de pasvlakken wel vlak zijn.
na een aantal keer het cilinderkopbouten materiaal misschien wel te veel 'vermoeit' zijn om de delen goed op elkaar tehouden.
hij zou kunnen overwegen om iets meer aanhaalmoment toe te passen, tov fabrieks opgave, bij opnieuw monteren van de cilinderkop.
 
als het daadwerkelijk elke keer een lekke koppakking is dan gaat er toch iets mis met monteren. Dan wel "chinese" koppakking, vlak van kop of blok krom of het verkeerd aanhalen van de kopbouten(moment en/of volgorde) of er wordt op een te warm blok water gespoten en ja als hij daardoor weer lekt is je kop weer krom en moet weer gevlakt worden.

Maar wees er zeker van dat het je koppakking is, is het alleen na het afspuiten? Als hij daarna niet start en je laat hem een nachtje staan, heb je dan s'ochtends nog hetzelfde probleem?
 
24672694.jpg
 
Standaard procedure bij het afspuiten van een crosser, ongeacht het merk:
Prop in de demper, en de luchtfilterbak ontzien met de hogedruk, ook zou het zomaar
kunnen dat de bougiedop rot aan het worden is, daarna willen starten, bijna verzuipen,
aanslaan, tsjaa....dan wil ie wel roken voor de aankomende minuut _O-
Blijft overigens wel het lekkerst ruilen zo'n 2-takt :]

Maar al je koppakking eruit ligt, dan moet je toch ook koelvloeistof kwijt raken?? daalt dan
dus ook je kvs niveau???
 
Laatst bewerkt:
Kop laten vlakken en cilindertop ook.

Die o-ring is wel een originele viton o-ring of gebruik je een universele? De viton versie kan namelijk wel tegen hoge temperaturen maar de gewone niet. Sterker nog die kunnen ook niet tegen olie en benzine.

En wat is een beetje koelvloeistof kwijt raken?
Er zit niet veel kvs in.

Weet niet of er een thermstaat in zit maar als die er in zit kun je die testen in een pannetje heet tot kokend water en kijken of hij dan open gaat.
Schoepenradje van de waterpomp nog wel goed?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan