11 jaar niet gelopen vulcan weer tot leven wekken

Marcelm

MF'er
13 mei 2007
175
0
Balgoij
Goedemiddag allemaal,

Noem het een opvlieging :) maar ik heb weer eens een oud beestje in huis genomen.
Een Kawasaki VN 750 uit 1989 met een mijlen teller.

De machine heeft 11 jaar in een schuur gestaan en niet gelopen.
Luchtfilters waren compleet vergaan. Accu was leeg enz. enz.

Inmiddels heb ik de olie vervangen, nieuw oliefilter en bougies geplaatst. Tank gevuld met verse benzine (die was overigens leeg) en de machine weer tot leven gebracht. (zonder luchtfilters, die moet ik nog halen)

Wat me opviel. De remolie is weg.. kortom, helemaal leeg..
Wat ik nog wil doen is:

- Remmen nakijken, gangbaar maken en afvullen
- Nieuwe luchtfilters
- voorvork keringen vervangen

En dan kijken hoe ze rijd en aan de hand daarvan eventueel extra werkzaamheden uitvoeren.

Wellicht nog aanvullingen?

Gr,

Marcel
 
carburateurs ultrasoon reinigen .
banden vervangen.
remleidingen en remvloeistof + hoogstwaarschijnlijk rubbers remklauwen.
mits vloeistof gekoeld , vloeistof verversen.

tja etc maak ff lijstje en denk na :+
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Noem het een opvlieging :) maar ik heb weer eens een oud beestje in huis genomen.
Een Kawasaki VN 750 uit 1989 met een mijlen teller.

De machine heeft 11 jaar in een schuur gestaan en niet gelopen.
Luchtfilters waren compleet vergaan. Accu was leeg enz. enz.

Inmiddels heb ik de olie vervangen, nieuw oliefilter en bougies geplaatst. Tank gevuld met verse benzine (die was overigens leeg) en de machine weer tot leven gebracht. (zonder luchtfilters, die moet ik nog halen)

Wat me opviel. De remolie is weg.. kortom, helemaal leeg..
Wat ik nog wil doen is:

- Remmen nakijken, gangbaar maken en afvullen
- Nieuwe luchtfilters
- voorvork keringen vervangen

En dan kijken hoe ze rijd en aan de hand daarvan eventueel extra werkzaamheden uitvoeren.

Wellicht nog aanvullingen?

Gr,

Marcel

Ik zou de rest ook gewoon doen.
Dus ook bijvoorbeeld de vorkolie vervangen, cardanolie vervangen

En eigenlijk eerst alles rondom blok, en controleren of die goed loopt.
Even zonder bougies en zonder benzine blok rond laten gaan, om oliedruk op te bouwen en her en der ook weer olie te krijgen. Dat is inmiddels allemaal wel weg gezakt.
Dan bougies er in, benzine er op, en hopen dat je carbs niet verstopt zitten.

Als blok verder ok is, en carburatie ook, dan de rest doen (voorvork, banden, remmen).
Remmen zou ik grondig doen. Klauwen open maken, en remleiding moet je sowieso al vervangen.
 
Heb ook een Vulcan 750 gereden ,lang geleden.

Als je deze lopend hebt,meteen even de laadstroom checken.Helaas heeft dit type een zwak electrisch systeem!.
Mocht deze niet in orde zijn,en de dynamo zou de oorzaak zijn,dan moet het blok uit het frame. Kun je meteen de rest goed opknappen!.
Hoop i.g.v. voor je dat dit niet het geval is.

Zo ga je te werk.how to - accu en laadsysteem controleren.

succes
 
Kleppendeksels eraf halen en de nokkenassen etc smeren,
Nieuwe olie, en eerst starten zonder ontsteking totdat je oliedruk hebt.

Verder alle rubberen delen nalopen, net als alles aan de motor.

Dat had je moeten doen voordat je hem tot leven had gebracht :P
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle overweldigende reacties!
Hij heeft inderdaad al even gelopen :) Kon het niet laten, maar heb hem rond laten gaan met de bougiekappen in losse bougies (met dodemansknop start hij niet:)) om de olie wat te laten rondlopen.

Inmiddels al wat verder, de carburateurs lijken schoon, motor verslikt zich in ieder geval onbelast niet.
Geluiden uit het blok vallen mee, ik denk dat dit door de lange stilstand komt. eerst maar eens belast warm rijden om te zien of het verdwijnt.

Remolie was niet helemaal leeg, hij bleek gelekt te hebben bij de hoofdremcylinder. dus alleen het bakje was leeg, bij de remblokken dus geen lekkage / uitdroging /enz.

Ga nu remblokken + leiding bestellen, hoofdremcylinder heb ik al voorzien van nieuwe O-ringen, remklauwen zijn ontdaan van oude olie en schoongemaakt en dan voorzichtig een paar km rijden om te zien of het blok in orde is. Hierna kijk ik verder of ik hem inderdaad helemaal herstel of dat hij toch in onderdelen de deur weer uit gaat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan