Grote beurt Honda cbr 600rr

Eendenreetx

MF'er
31 aug 2012
203
5
Mijn Cbr 600rr uit 2003 heeft er inmiddels 54.000 km opzitten en loopt nog als een zonnetje.
Motor gekocht bij 30.000 z'n 3 jaar geleden.

Bij 37000 (april 2014 grote beurt laten doen particulier) Bougies vloeistoffen olie (standaard zooi dus.

48.000 kleine beurt laten doen (mei 2015)

Ik wil mijn motor in feb-maart een grote beurt bij een zaak laten doen incl kleppenmeting / stellen. Ik weet niet of dit noodzakelijk is? Maar na enig spitten in diverse forums lijkt me dit nu wel erg noodzakelijk.

Welke kosten moet ik rekening mee gaan houden?
Voorband ook aan vervanging toe (achterband en kettingset is al 2x vervangen).
 
Mijn Cbr 600rr uit 2003 heeft er inmiddels 54.000 km opzitten en loopt nog als een zonnetje.
Motor gekocht bij 30.000 z'n 3 jaar geleden.

Bij 37000 (april 2014 grote beurt laten doen particulier) Bougies vloeistoffen olie (standaard zooi dus.

48.000 kleine beurt laten doen (mei 2015)

Ik wil mijn motor in feb-maart een grote beurt bij een zaak laten doen incl kleppenmeting / stellen. Ik weet niet of dit noodzakelijk is? Maar na enig spitten in diverse forums lijkt me dit nu wel erg noodzakelijk.

Welke kosten moet ik rekening mee gaan houden?
Voorband ook aan vervanging toe (achterband en kettingset is al 2x vervangen).
Als je voor jezelf een net lijstje hebt met wat gedaan wilt hebben, kun je best bij een paar zaken in de omgeving vragen wat het daar kost.

Die bedrijven weten vaak zelf beter wat iets bij hen kost, dan mensen op internet.
 
Mijn Cbr 600rr uit 2003 heeft er inmiddels 54.000 km opzitten en loopt nog als een zonnetje.
Motor gekocht bij 30.000 z'n 3 jaar geleden.

Bij 37000 (april 2014 grote beurt laten doen particulier) Bougies vloeistoffen olie (standaard zooi dus.

48.000 kleine beurt laten doen (mei 2015)

Ik wil mijn motor in feb-maart een grote beurt bij een zaak laten doen incl kleppenmeting / stellen. Ik weet niet of dit noodzakelijk is? Maar na enig spitten in diverse forums lijkt me dit nu wel erg noodzakelijk.

Welke kosten moet ik rekening mee gaan houden?
Voorband ook aan vervanging toe (achterband en kettingset is al 2x vervangen).

Je loopt een beetje raar tov het originele schema :?
Bij 48.000 zou hij juist een een grote beurt met klepspelingcontrole moeten hebben. In plaats daarvan heb je een kleine beurt gedaan. Maar dan zou ik dat alsnog doen inderdaad.
 
De prijs is eigenlijk het minst belangrijk..., het belangrijkst is hetgeen wat er gedaan wordt en in welke mate van accuratesse i.c.m. kwaliteit v/d gebruikte onderdelen ten opzichte van de gevraagde prijs.
 
De reden dat ik de grote beurt bij 37.000 heb gedaan is om dat ik hem bij 30.000 gekocht heb en er geen bonnen van onderhoud aanwezig waren. Vandaar mijn scheef lopende schema.
 
In je onderhouds handboek staat toch gewoon een kruisjeslijst wanneer wat gedaan moet worden?
Kleine beurt, grote beurt zijn verwarrende Bovag termen. Je weet nooit wat de ontvanger daaronder verstaat. Maak met de kruisjeslijst en alle extra dingen een fatsoenlijk lijstje en vraag daar een offerte bij.
Nog leuker, zet het lijstje op MF, dan weten wij wel dat het te duur is O-)
 
MaintenanceSch.jpg~original


volgende de beschrijving op internet is het voor een 600rr, dus het kan ook een mz zijn of een mercedes ;)
 
onderhoud elke 6000 , 38 - 44 - 50 - 56 , dan zit je weer in de kolom van 19.200 km.
olie, maar niet het filter, wat ik toch gewoon zou doen.
bougies elke 25.000 dus die mogen ook wel.
balhoofdlagers smeren tenzij aangegeven is dat dit bij 1 vd vorige beurten gedaan is.

etc etc :)
 
Ik zou in dit geval "alles" doen.

Bougies misschien niet maar dan moeten ze over een paar duizend km bij de volgende beurt.

Alle vloeistoffen, kleppen, etc. etc.

Dat gaat flinke pegels kosten :)
Of je steekt zelf de handen uit te mouwen en bespaar jezelf een paar honderd euro's aan manuren (en wellicht materiaal omdat je dit zelf kan aanschaffen).

Olie verversen, koelvloeistof verversen, remblokken en luchtfilter controleren (dan wel vervangen) zijn geen rocket science.

Als je het een beetje goed voorbereid, How to's leest op MF, hier op MF wat vraagt (er tegen kan dat sommige je zullen afzeiken in het Tech gedeelte) dan kom je al een heel eind en hoef je enkel de ingewikkeldere dingen te laten doen.

Kan een hoop schelen (moet je het natuurlijk wel goed doen).

Erg geschokken van 40.000km beurt 1150 euro.

prijs opgave grote beurt das effe schrikken.
 
Laatst bewerkt:
Als je ervaring en de nodige kennis (naar mijn mening meer dan "basiskennis" om een oliefilter los te draaien) hebt wel.

Ik heb onlangs mee gekeken met 3 motoren (waarvan er 1 mij eigen was, ook een 600RR) en ik zal bij de volgende controle het er niet op wagen om het in mijn eentje te doen. Uiteraard leer ik meer van doen ipv kijken maar het is helaas een gevoelig onderwerp als het gaat om de fout marge.
 
Wij hebben destijds een heel blok uitgewisseld van een 600RR uit hetzelfde bouwjaar. De motor zit helemaal niet moeilijk in elkaar. Als je kleppen gaat stellen moet je een hoop loshalen, maar echt ingewikkeld is het niet, mits je uiteraard wat sleutelervaring hebt.

Laat je het echter bij een zaak doen, dan is mijn advies altijd om duidelijk af te spreken wat je gedaan wil hebben en dat je ook alleen daar voor gaat betalen, niet dat je van die Kwik-Fit praktijken gaat krijgen.
 
Laatst bewerkt:
hoe vaak ik hier al niet gelezen heb dat mensen een schroevendraaier door het oliefilter meppen en geen oliesleutel nodig hebben....
wel jammer als het dan niet werkt, je het lekkende geval naar een motorzaak kan brengen, zoals iemand van hier pas nog heeft gehad en de motor naar zot heeft gebracht of laten halen.

vandaag of gister poste ik nog fietsventieldopjes in het sleutelblunder topic, mensen die (o.a) dat soort dingen op hun motor gebruiken wil je met een steeksleutel in de aanslag verwijzen naar you tube filmpjes ?

Waarbij ik dit verhaal standaard afsluit met de mededeling dat ik niets , maar dan ook niets in huis zelf doe aangezien het mijn interesse niet heeft, hoeveel filmpjes ik ook kijk ;)

ben wel de poetssloof hoor, ik bedoelde verbouwen en opknappen.

ik zeg niet dat jullie advies altijd slecht is, maar dat het voor sommige mensen echt niet weg gelegd is om aan motorfietsen te sleutelen.
als is het maar door hun gebrek aan interesse of hoe ze als persoon in elkaar steken :)
 
Laatst bewerkt:
Een grote beurt aan een CBR600RR is gewoon een fikse klus als je het goed wilt doen.
Ook is er keuze in onderdeelkwaliteiten en dat kan ook financieel best wel wat uitmaken.
Ik denk als je serieus aan je motortje werkt en niks overslaat en alles echt goed doet, dat je er ongeveer 7 à 8 uurtjes zoet mee bent, ligt er een beetje aan hoeveel kleppen gesteld moeten worden en wat de staat van de motor is.
Alleen de grote beurt zonder bijkomende dingen (remblokken/banden/kettingset e.d.) zal toch ergens tussen de 800 en 900 euro uitkomen bij een bedrijf wat niks overslaat en alles keurig uitvoert.
Kan het goedkoper? natuurlijk!!!, zeg maar welk gedeelte van het onderhoud je wilt weglaten en/of punten waar het niet zo nauw komt.., dan kun je besparen.., maar als je dan ook écht een grote beurt aan je motor hebt gedaan???, nee, ik denk van niet...
 
Een grote beurt aan een CBR600RR is gewoon een fikse klus als je het goed wilt doen.
Ook is er keuze in onderdeelkwaliteiten en dat kan ook financieel best wel wat uitmaken.
Ik denk als je serieus aan je motortje werkt en niks overslaat en alles echt goed doet, dat je er ongeveer 7 à 8 uurtjes zoet mee bent, ligt er een beetje aan hoeveel kleppen gesteld moeten worden en wat de staat van de motor is.
Alleen de grote beurt zonder bijkomende dingen (remblokken/banden/kettingset e.d.) zal toch ergens tussen de 800 en 900 euro uitkomen bij een bedrijf wat niks overslaat en alles keurig uitvoert.
Kan het goedkoper? natuurlijk!!!, zeg maar welk gedeelte van het onderhoud je wilt weglaten en/of punten waar het niet zo nauw komt.., dan kun je besparen.., maar als je dan ook écht een grote beurt aan je motor hebt gedaan???, nee, ik denk van niet...


:) Enige juiste antwoord!
 
Terug
Bovenaan Onderaan