oneenparig lopen

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Nu heb ik al een tijdje een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.
Mijn vraag is hoe het kan dat een v-twin met 90 graden toch zonder te galopperen kan lopen.
Mijn motor heeft geen balans as.
Het kan dat hij een krukas heeft met een uit het midden geplaats contra gewicht, maar dan blijft nog het feit dat de arbeidsslagen niet gelijk verdeeld zijn over de 360*
Wie heeft er een gedachte over hoe de fabrikant dit heeft verholpen?
 
V-twin engine - Wikipedia

en jouw vraag dan voornamelijk V-twin engine - Wikipedia

A 90° V-twin will, with a correct counterweight, yield perfect primary balance,[11] although its firing intervals are uneven. A V-twin with an angle of less than 90° is more compact and has more even firing intervals, but has significantly poorer mechanical balance. Offset crankpins are sometimes used to reduce the resulting vibration

ik denk de niet perfecte secondary balance het leuk maakt om zo een ding te rijden en dat ze soms een stripje rubber hier en daar gebruiken.

maar er zitten gestudeerde mensen hier dus er zal vast nog wat uitleg/dikke rectificatie bijkomen.
 
Laatst bewerkt:
"perfect primary balance" heeft niets te maken de vraagstelling (waarom een blok met oneven ontstekinsvolgorde toch mooi blijft rond gaan). die primaire balance gaat enkel over trillingen opgewekt door het op en neer gaan van de zuiger , waarbij in geval van een 90° V2 met drijfstangen op dezelfde kruktap de opgewekte trillingen van de ene zuiger die van de andere kompenseert.

het is het vliegwiel dat ervoor zorgt dat de motor mooi rond blijft gaan. @ TS : als je je dat al af vraagt bij een V2, had je toch ook kunnen bedenken dat als een 1 cylinder mooi blijft rond gaan, het waarschijnlijk niet uitmaakt hoeveel cylinders een blok heeft om mooi rond te gaan, enkel hoe meer cylinders hoe minder trillingen. hoe minder cylinders, hoe zwaarder het vliegwiel (al dan niet ingebouwd in de krukas-wangen) moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je vraagt naar de reden achter een trillingsvrije loop (waar een balansas voor gebruikt word), of naar de reden dat een tweecilinder uberhaupt kan lopen, maar komtie:

Honda heeft op hun V-twin blokken (Transalp, Deuville, NTV, Shadow) ook geen balansas, en een cilinderhoek van 52 graden. Ik heb begrepen dat ze dat voor elkaar gekregen hebben door de kruktappen na wat rekenwerk 76 graden ten opzichte van elkaar te laten verspringen.

The XRV 650 engine is a V twin-cylinder, with the pistons at the angle of 52o (see the picture bellow). According to the formula “V= 180-(2 x 52) = 76”, invented and applied by Honda, the corresponded angle between the piston-rods is of 76o. That means a crankpins offset of 76o, resulting in a better mechanical balance and subsequently reducing vibration and other stresses. Thus compensates the mechanical design compared to a V-twin engine with an angle of 90°, which inherently gives a very good mechanical balance. Due to specific crankpins offset, applied on the engine of Africa Twin, no balance shaft is required. The elastic collars of the engine mounting are adequate for the amortization of the inherent to motor’s design vibrations.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan