Balanspijpje's

Kwajesaki

MF veteraan
3 dec 2006
4.313
454
Wie kan mij eens uitleggen : waarom balnspijpje's en welke bochten met elkaar verbinden bij een viercilinder in lijn. O-)
 
Ik kan alleen spreken voor een 2-kleps boxer van BMW. Daar zorgt de balanspijp in de voorbocht voor het toenemen van het koppel bij lagere toerentallen.

Bij ombouwen van het uitlaatsysteem willen ze wel eens de balanspijp weglaten omdat de loop van de uitlaten dat niet meer toelaat. En dan maar klagen over het vermogensverlies en slecht oppakken bij gas geven.

Volgens mij moet een balanspijp zitten tussen de bochten waar de uitlaatslag 360 graden krukas verschilt.
 
Google eens naar: Four Stroke Performance Tuning - A Graham Bell

Mooi leesvoer en een compleet hoofdstuk aan uitlaten besteed, jammer genoeg niet van twee cilinders.
Mooi boek, leuk leesvoer :Y

Alleen bij 2-cilinders is makkelijker tussen welke bochten de balanspijp moet O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan alleen spreken voor een 2-kleps boxer van BMW. Daar zorgt de balanspijp in de voorbocht voor het toenemen van het koppel bij lagere toerentallen.

Bij ombouwen van het uitlaatsysteem willen ze wel eens de balanspijp weglaten omdat de loop van de uitlaten dat niet meer toelaat. En dan maar klagen over het vermogensverlies en slecht oppakken bij gas geven.

Volgens mij moet een balanspijp zitten tussen de bochten waar de uitlaatslag 360 graden krukas verschilt.

Door het ontbreken van het balanspijpje heb je niet ineens minder vermogen, ik heb het idee dat er dan sowieso een slecht uitlaatsysteem op zit.
De meeste high performance uitlaten zijn niet echt high performance..
 
Heren leuk al deze reactie's maar een echt antwoord zit er nog niet bij alleen de laatste "meestal 1-4 2-3 "
lijkt er op en dat zie ik ook op de meeste foto's van div, motoren.
 
Hoeveel goede high performance uitlaten hebben een balanspijp?


Goede high performance uitlaatsystemen hebben niet meer zoals vroeger een balanspijp, maar hebben vaak een systeem waarbij bochten samenkomen in de demper, er zijn 4 in 2 in 1 systemen, maar ook 4 in 1 systemen. Of ze hebben een balanspot, die meteen als tussendemper dienst doet. Het doel is hetzelfde als bij een balanspijp, de snel wegstromende gassen van de cilinder die in de uitlaatslag zit, zorgt voor extra onderdruk in de cilinder die in de inlaatslag zit, met als gevolg meer lucht of mengsel aanzuigen.
 
Is het misschien een idee om te vermelden om wat voor motor het gaat??
Deze,
full
 
Heren leuk al deze reactie's maar een echt antwoord zit er nog niet bij alleen de laatste "meestal 1-4 2-3 "
lijkt er op en dat zie ik ook op de meeste foto's van div, motoren.


Mooie motor :}


Je stelt een vraag over een onderwerp waar boeken vol over geschreven staan, er zijn wel wat vuistregels waarvan de meeste genoemd zijn.
Ik denk niet dat je moet verwachten dat iemand hier in een paar regels je de ins en outs van het designen van een uitlaat systeem geeft, gewoon even een avond voor gaan zitten en jezelf inlezen.

Het jammere is als je er op googled dat je altijd weer uitkomt op Amerikaanse fora's waar ze het hebben over "Back Pressure" '(
 
Laatst bewerkt:
je kan eendert waar en tussen eendert welke cylinders een balanspijp zetten, alles hangt af van het doel dat je er mee wil bereiken.
door de drukgolf van 1 cylinder via de balanspijp ook te laten uitkomen in de uitlaatpijp van een andere cylinder, kan je daarmee een onderdruk golf kreeren die - als het goed gemaakt is - bij de uitlaatklep toekomt als deze net open gaat en dus zorgt voor een beter leeglopen van de cylinder.

valt allemaal te berekenen (wat waar moet komen), maar het is nogal toerental afhankelijk en werkt maar goed op de berekende toerentallen (en kan dus ook slecht doen op andere).
 
Goede high performance uitlaatsystemen hebben niet meer zoals vroeger een balanspijp, maar hebben vaak een systeem waarbij bochten samenkomen in de demper, er zijn 4 in 2 in 1 systemen, maar ook 4 in 1 systemen. Of ze hebben een balanspot, die meteen als tussendemper dienst doet. Het doel is hetzelfde als bij een balanspijp, de snel wegstromende gassen van de cilinder die in de uitlaatslag zit, zorgt voor extra onderdruk in de cilinder die in de inlaatslag zit, met als gevolg meer lucht of mengsel aanzuigen.

Inderdaad, uitlaatgassen moeten zo lang mogelijk gesceiden blijven.
 
Ik ben geen uitlaatexpert, maar bij een vierpitter zitten de cilinders waarvan de zuigers gelijk lopen aan elkaar met een balanspijpje, dus 1-4 en 2-3. En soms alleen 2-3, geen idee waarom.
Dat kan aan de ontstekingsvolgorde liggen, maar meestal ligt het aan de manier waar en hoe de fabrikant het koppel wilt beïnvloeden.
Uitlaten maken is allesbehalve makkelijk, daar bedoel ik niet mee een dempertje en tussenpijp.., maar het maken van een goede bochtenset.
Is de bochtenset eenmaal goed, dan is het bepalen van de rest een stuk eenvoudiger..
 
Terug
Bovenaan Onderaan