Geïnvesteerd in Woolich spul

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.179
112
Weert
Pfoeh..., even alle soft en hardware van Woolich aangekocht om rechtstreeks in de ECU te kunnen afstellen.., had al eerder een motor gemaakt om te kijken wat het kon, en kon me niet inhouden om gelijk alles aan te schaffen..
Als dit als reclame maken beschouwd wordt.., dan uiteraard verwijderen modjes !!!
Ik moest het gewoon ff kwijt, was gewoon blij met de aanschaf... :+
 
ha ok...das makkelijker soortement obd tuning dan...eigenlijk hetzelfde alleen hoef je niet te pielen op de print om hem in bootmode te zetten..

pak je dan een door hen geschreven map of zet je hem op een bank en kun jezelf de afr wijzigen?
en hoe ga je dan om met de lambda sonde? of kun je hem in de ecu forceren in open loop te blijven?

ik heb een cb1000r die me niet helemaal naar de zin draait (lees;arm) en vraag me af of je daar wat mee kan?
en wat dat me zou kosten natuurlijk?

ik loop al met de gedachte een pc-v te plaatsen maar als dit werkt is het natuurlijk een mooiere oplossing...

ik geloof alleen niet zo in prefab mappings die je toegestuurd krijgt (iedere fiets is toch anders)
dus aanpassen op een bank is een must...en eigenlijk ook nog bij verschillende temperaturen (3d mapping)

Er zijn binfiles, dit zijn aangeleverde standaard basismappen, bij sommige types kun je geen map eruit halen, alleen maar erin zetten, heb je geen begin map voor die soft/hardware? dan kun je er ook niks inzetten, elke flash wordt op de bank telkens veranderd net zolang tot hij perfect op die motor toegesneden is, de begin map sla je natuurlijk op, en met de kopie ga je aan de slag, deze kopie verander je dus steeds naargelang nodig en schiet je erin.
Bij verschillende temperaturen zou niet nodig mogen zijn.., er zit een barometer functie in de ecu die daar rekening mee houdt, als dat af fabriek niet goed afgeregeld zou zijn, heb je ook met een standaard mapping problemen.
Een CB1000 staat niet in hun lijst, dus nogmaals heren, kijk even op hun site welke modellen er tot nu toe ondersteund worden, staat je model er niet bij? stuur dan een mailtje naar Woolich met de vraag of en wanneer dat zou kunnen komen, dan kan ik zorgen voor de hard/software.., ik heb voor zowat alle modellen die ze tot nu toe supporteren de spullen hier liggen., wat ze niet aanbieden kan ik ook niet van ze kopen.. toch??
 
Als ik even mag antwoord mag geven en praten voor mijn beurt ;)

deze post is typerend voor het verschil tussen mensen die interesse hebben puur vanuit electronisch oogpunt waar een probleem zit en wat daar de oplossing voor is.

Het zelf oplossen van problemen waarvoor je moet solderen is een goed voorbeeld wat je als tuner/afstellen/motorzaak helemaal geen tijd/zin in hebt en ook niet moet willen als je met een product/voertuig van de klant bezig ben.

Ik neem dan ook aan dat jouw functie/beroep niet in een garage is, maar ben wel benieuwd waar wel :)

ik werk wel degelijk in een garage... :Y
wij doen alle voorkomende werkzaamheden aan amerikaanse automobieltjes van 19-kruk tot nieuw en van bak en motorrevisies tot complete ombouw projekten...
ook marine motoren (mercruiser etc)....
verder fabriceren we rvs uitlaatsystemen voor alles waar je een uitlaat aan kunt knopen...

in die hoedanigheid zijn we een aantal jaren terug met die vag tuning begonnen in samenwerking met JD engineering..
om een totaal pakket te kunnen bieden...
om sommige ecu-s te kunnen uitlezen dien je echter het ding open te maken en een aantal verbindingen op de print te solderen...
de makkelijke ecu-s kun je via de obd poort uitlezen/schrijven

ecu-s overschrijven is niet iets wat een fabrikant fijn vind dus makkelijk zullen ze het je ook niet maken.
 
Niet dat ik beweer de juiste kennis te hebben, maar ik ga het wel proberen :)
PC (en waarschijnlijk rapidbike) zullen maps aanleveren waarbij pc maps uitbracht met vermelding van soort luchtfilter/merk uitlaat en eventuele aanwezigheid van een cat(vervanger).
Dit maakt het voor de consument makkelijker zelf een map te downloaden voor de staat waarin de motorfiets verkeerd (wat ook als was met de stages in dynojetkits maar laten we in het heden blijven).

In het geval van Ritzen/tuningsbedrijven kan men de map aanpassen m.b.v een vermogensbank.
In een eerdere reactie staat al dat je mbv ecu 'tuning' voor bijv. de lambda sonde :volgens mij had je hier voorheen O2 eliminators nodig etc, vroeger maar nu ook nog had je aparte kastjes die door "pc en soldeerhelden" op de markt werden gebracht die restricties qua vermogen of ontsteking weghaalden die dus in de standaard ecu waren ingebracht.

De eerste eproms die aan te passen waren, waren die van Ducati en werd er bij een andere uitlaat dus een Eeprom geleverd die dus was aangepast op die uitlaat, dat lijkt mij een beetje de voorloper van dit hele gebeuren.

ik denk dat de software die hr ritzen hier beschrijft wel voorzien is van een grafische schil.
het bestand wat je uit een vw ecu trekt en weergeeft op een pc is niks als nullen en enen of grafische weergegeven ziet het eruit als een scopebeeld...
welke piek wat is mag jezelf uitzoeken......gelukkig ben ik enkel een aap die weet hoe ie de boel eruit en er weer in krijgt....de echte petjeaf kennis zit bij de tuner die het bestand kan aanpassen....en dat zijn er niet zoveel hier in nl....zonder grafische schil danwel...

ik denk dat de software van woolich grofweg te vergelijken is met TuneEcu....dat freeware progje voor oa triumphs.....
ongeloofelijk krachtige tool waar je heel je triumph mee overhoop kan halen....
alleen daarom zou ik al haast een triumph kopen...(moet zeggen dat ik wel warm loop voor die nieuwe thruxton-r...maar nu dwaal ik af.. ;) )
 
Er zijn binfiles, dit zijn aangeleverde standaard basismappen, bij sommige types kun je geen map eruit halen, alleen maar erin zetten, heb je geen begin map voor die soft/hardware? dan kun je er ook niks inzetten, elke flash wordt op de bank telkens veranderd net zolang tot hij perfect op die motor toegesneden is, de begin map sla je natuurlijk op, en met de kopie ga je aan de slag, deze kopie verander je dus steeds naargelang nodig en schiet je erin.
Bij verschillende temperaturen zou niet nodig mogen zijn.., er zit een barometer functie in de ecu die daar rekening mee houdt, als dat af fabriek niet goed afgeregeld zou zijn, heb je ook met een standaard mapping problemen.
Een CB1000 staat niet in hun lijst, dus nogmaals heren, kijk even op hun site welke modellen er tot nu toe ondersteund worden, staat je model er niet bij? stuur dan een mailtje naar Woolich met de vraag of en wanneer dat zou kunnen komen, dan kan ik zorgen voor de hard/software.., ik heb voor zowat alle modellen die ze tot nu toe supporteren de spullen hier liggen., wat ze niet aanbieden kan ik ook niet van ze kopen.. toch??

ik heb het gezien. :N ...wordt toch weer een pc-v dan denk ik....
hoewel het me niet echt zou verbazen als het met een 07cbr1000rr bestand ook zou moeten lukken....maar das gokken...
 
Volgens mij levert PC al verschillende PC modellen (voornamelijk serie/product nr) voor vrijwel identieke modellen, of het hetzelfde apparaat is wat met een andere basismap word geleverd durf ik niet te zeggen.
Qua blok is het vrijwel hetzelfde, iig qua aansluitingen, dan word het de map aanpassen op de andere nokkenas en wat ze nog meer doen om dat blok terug te tunen ( weet ik zo niet uit mijn hoofd)
Je zou ook voor een rapid bike kunnen gaan, die hebben al kabels die niet vast zitten zodat je bij wisseling van motorfiets geen nieuw kastje nodig hebt , alleen een kabel.
maar dit is meer voor : Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

in reactie op je vorige post :

Er word idd gebruik gemaakt van een grafische schil, dit is ook op de website te zien he:

Er vanuitgaand dat je dat bedoelt ;)
Qua mapping vind ik het ook lijken op de dynojet mappen en die worden wat ik begrepen heb ook gebruikt voor het maken en verder ontwikkelen van de mappen die rechtstreeks uit de ecu gehaald worden met voorgenoemde freeware programma's .

Wat de meerwaarde is om zonder grafische schil het bestand kan aanpassen snap ik niet.
Tenzij dat hetgene is waar je voor moet betalen ( zijn dat die bin files waar ik zo veel over lees? )
bij woolich zijn dat dus de basismappen per specifiek model, ik meen dat er ook een soort code is om in de ecu te komen?


Vorig jaar op de motorbeurs zag ik een duits product wat een klein kastje was wat geleverd werd met allerlei kabels die paste op verschillende typen en merken motorfietsen, maar ik kan niet meer op de naam komen.
Daarmee was je al gauw een 500 euro kwijt als je meerdere types wou kunnen uitlezen.

Toch zou zoiets voor een universele garage een goede oplossing kunnen zijn om veel soorten werkzaamheden te kunnen doen wat voorheen niet kon of veel werk /erg kostbaar was.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Volgens mij levert PC al verschillende PC modellen (voornamelijk serie/product nr) voor vrijwel identieke modellen, of het hetzelfde apparaat is wat met een andere basismap word geleverd durf ik niet te zeggen.
Qua blok is het vrijwel hetzelfde, iig qua aansluitingen, dan word het de map aanpassen op de andere nokkenas en wat ze nog meer doen om dat blok terug te tunen ( weet ik zo niet uit mijn hoofd)
Je zou ook voor een rapid bike kunnen gaan, die hebben al kabels die niet vast zitten zodat je bij wisseling van motorfiets geen nieuw kastje nodig hebt , alleen een kabel.
maar dit is meer voor : Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

in reactie op je vorige post :

Er word idd gebruik gemaakt van een grafische schil, dit is ook op de website te zien he:

Er vanuitgaand dat je dat bedoelt ;)
Qua mapping vind ik het ook lijken op de dynojet mappen en die worden wat ik begrepen heb ook gebruikt voor het maken en verder ontwikkelen van de mappen die rechtstreeks uit de ecu gehaald worden met voorgenoemde freeware programma's .

Wat de meerwaarde is om zonder grafische schil het bestand kan aanpassen snap ik niet.
Tenzij dat hetgene is waar je voor moet betalen ( zijn dat die bin files waar ik zo veel over lees? )

Vorig jaar op de motorbeurs zag ik een duits product wat een klein kastje was wat geleverd werd met allerlei kabels die paste op verschillende typen en merken motorfietsen, maar ik kan niet meer op de naam komen.
Daarmee was je al gauw een 500 euro kwijt als je meerdere types wou kunnen uitlezen.

Toch zou zoiets voor een universele garage een goede oplossing kunnen zijn om veel soorten werkzaamheden te kunnen doen wat voorheen niet kon of veel werk /erg kostbaar was.

volgens mij zijn de daadwerkelijke powercommanders (3usb en 5) allemaal gelijk.
qua hardware dan,volgens mij zit het verschil in de kabelboom (stekkers) en de standaard ingeladen map (op type)

ik heb bij mijn vorige fiets (gsx1400) de 3 usb die ik er eerst op had zitten vervangen door een pc-5 omdat ik er een autotune module aan wou knopen.(kan niet in samenwerking met 3usb)
voor de gsx1400 bestaat geen pasklare pc-v dus ik heb 1 voor een bandit1250 genomen (zelfde injector stekkers) en het bestandsformaat van de 3usb gsx map omgekat naar het formaat wat de pcv vreet.
ding liep als een zonnetje... :Y

ik ga niet voor een rapid bike op mijn cb1000r... :N ...ik ben goed bekent en zeer te spreken over de dynojet producten en wil eigenlijk gewoon een pcv met autotune module...

er zijn velen die langzamerhand negatief zijn over piggyback oplossingen maar ik deel die mening niet...
ik vind het een prima oplossing als je niet direkt in de ecu kunt flashen.....
zeker als je de boel adaptief kunt maken middels de autotune module....(en dan ook nog snapt wat je aan het doen bent natuurlijk ;) )
 
Volgens mij levert PC al verschillende PC modellen (voornamelijk serie/product nr) voor vrijwel identieke modellen, of het hetzelfde apparaat is wat met een andere basismap word geleverd durf ik niet te zeggen.
Qua blok is het vrijwel hetzelfde, iig qua aansluitingen, dan word het de map aanpassen op de andere nokkenas en wat ze nog meer doen om dat blok terug te tunen ( weet ik zo niet uit mijn hoofd)
Je zou ook voor een rapid bike kunnen gaan, die hebben al kabels die niet vast zitten zodat je bij wisseling van motorfiets geen nieuw kastje nodig hebt , alleen een kabel.
maar dit is meer voor : Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

in reactie op je vorige post :

Er word idd gebruik gemaakt van een grafische schil, dit is ook op de website te zien he:

Er vanuitgaand dat je dat bedoelt ;)
Qua mapping vind ik het ook lijken op de dynojet mappen en die worden wat ik begrepen heb ook gebruikt voor het maken en verder ontwikkelen van de mappen die rechtstreeks uit de ecu gehaald worden met voorgenoemde freeware programma's .

Wat de meerwaarde is om zonder grafische schil het bestand kan aanpassen snap ik niet.
Tenzij dat hetgene is waar je voor moet betalen ( zijn dat die bin files waar ik zo veel over lees? )

Vorig jaar op de motorbeurs zag ik een duits product wat een klein kastje was wat geleverd werd met allerlei kabels die paste op verschillende typen en merken motorfietsen, maar ik kan niet meer op de naam komen.
Daarmee was je al gauw een 500 euro kwijt als je meerdere types wou kunnen uitlezen.

Toch zou zoiets voor een universele garage een goede oplossing kunnen zijn om veel soorten werkzaamheden te kunnen doen wat voorheen niet kon of veel werk /erg kostbaar was.


Bedoel je zoiets: http://www.marktplaats.nl/a/motoren...f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr


Of het allemaal legaal is weet ik niet, lijkt veel op zo'n Chinese kloon.
 
Er worden voor de autowereld heel veel gekloonde setjes vanuit China verkocht, inclusief vakkundig gekraakte software. Ik ga er vanuit, dat het voor de motor niet anders gaat.
 
Dat er diagnostisch apparatuur word nagemaakt in china kan ik me voorstellen, genoeg bedrijfjes die bestaande apparatuur daar willen laten namaken.
Toch is dit vaker geprobeerd zonder succes, ik weet nog een discussie hier op mf dat een aantal auto monteurs aangaf dat dat toch niet allemaal even goed werkt.

Er zullen genoeg 1 mans bedrijven/werkplaatsen zijn die dit te duur vinden om in te investeren: Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Dan komen de sets aan bod die elders in elkaar gesoldeerd worden.
Om dat goed te laten werken en ondersteunen is know how nodig en dan word ook het product een stuk duurder.

maar beetje offtopic, al iets wijzer en/of iets uitgeprobeert Paul ?
 
Dat er diagnostisch apparatuur word nagemaakt in china kan ik me voorstellen, genoeg bedrijfjes die bestaande apparatuur daar willen laten namaken.
Toch is dit vaker geprobeerd zonder succes, ik weet nog een discussie hier op mf dat een aantal auto monteurs aangaf dat dat toch niet allemaal even goed werkt.

Er zullen genoeg 1 mans bedrijven/werkplaatsen zijn die dit te duur vinden om in te investeren: Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Dan komen de sets aan bod die elders in elkaar gesoldeerd worden.
Om dat goed te laten werken en ondersteunen is know how nodig en dan word ook het product een stuk duurder.

maar beetje offtopic, al iets wijzer en/of iets uitgeprobeert Paul ?

De link is gewoon een diagnose apparaat hoor ;) , je kunt er alleen een foutcode mee uitlezen en/of resetten.., soms zitten er nog wat extra's bij zoals een bedradingsschema ofzo, maar dan houdt het vaak ook op..., de jaarlijkse updatekosten blijf je wél mee zitten...

Ik heb voordat ik de Woolich spulletjes kocht al een GTR1400 gedaan met Woolich soft/hardware, dus ik wíst wat ik kocht, en heb de soft en hardware dus al grondig aan de tand gevoeld !! hihihihihi
 
Nou kijk aan, dat is dus wel grotendeels goedkoop/gratis te doen wat betreft die diagnose apparatuur :P
Dergelijke apparatuur zal je niet nodig hebben om een degelijke kostenbesparing te doen,voor het aantal keren dat je het gebruikt.
Maar voor dergelijke diagnose is inmiddels een betaalbaar alternatief, voor mappings ligt dat idd wat lastiger.
 
Ik denk dat je klanten een hele mooie oplossing kan bieden. Je hoeft ze geen dynojet of rapidbike meer aan te smeren, maar een mooie custom mapping. Toch een iets goedkopere oplossing denk ik voor de klant.
 
dus nogmaals heren, kijk even op hun site welke modellen er tot nu toe ondersteund worden, staat je model er niet bij? stuur dan een mailtje naar Woolich met de vraag of en wanneer dat zou kunnen komen, dan kan ik zorgen voor de hard/software.., ik heb voor zowat alle modellen die ze tot nu toe supporteren de spullen hier liggen., wat ze niet aanbieden kan ik ook niet van ze kopen.. toch??

door al dat gewauwel (ok van mij) was deze post alweer even geleden.
de lijst staat hier : ECU Flashing Products - Suzuki Honda Kawasaki Ducati Yamaha - Woolich Racing

yamaha honda suzuki kawasaki :)
 
Kan de ECU van de KTM 1190 adventure ook gedaan worden?

Er zijn binfiles, dit zijn aangeleverde standaard basismappen, bij sommige types kun je geen map eruit halen, alleen maar erin zetten, heb je geen begin map voor die soft/hardware? dan kun je er ook niks inzetten, elke flash wordt op de bank telkens veranderd net zolang tot hij perfect op die motor toegesneden is, de begin map sla je natuurlijk op, en met de kopie ga je aan de slag, deze kopie verander je dus steeds naargelang nodig en schiet je erin.
Bij verschillende temperaturen zou niet nodig mogen zijn.., er zit een barometer functie in de ecu die daar rekening mee houdt, als dat af fabriek niet goed afgeregeld zou zijn, heb je ook met een standaard mapping problemen.
Een CB1000 staat niet in hun lijst, dus nogmaals heren, kijk even op hun site welke modellen er tot nu toe ondersteund worden, staat je model er niet bij? stuur dan een mailtje naar Woolich met de vraag of en wanneer dat zou kunnen komen, dan kan ik zorgen voor de hard/software.., ik heb voor zowat alle modellen die ze tot nu toe supporteren de spullen hier liggen., wat ze niet aanbieden kan ik ook niet van ze kopen.. toch??
 
Vandaar ook mijn vraag ;)
Ik zag wel dat de KTM uberhaupt niet door Woolich werd ondersteund (helaas).
En ik weet dat van veel KTM's de Ecu wel opengebroken kan worden.... maar nu nog de 1190 -O-

Ik hoopte, dat gezien het onderwerp, iemand wist waar of waarmee dit voor de 1190 ook kon.
Of dat er een fabrikant is die bezig is met de ontwikkeling van de software... maar dan moet iemand die inside information hebben.

thx voor de reactie, ik blijf hier kijken, en mocht de 1190 kunnen dan verneem ik het graag *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik loop al maanden te twijfelen over Flashtune i.c.m. de FT quickshifter voor mijn 2009 R1, maar een pro in de buurt die ook alle mogelijkheden heeft is misschien veel handiger. 8-)

Gebruikt Woolich hetzelfde 'format' en zijn die maps misschien uitwisselbaar? Aangezien er voor mijn motor heel veel FT maps te vinden zijn die als 'startpunt' van een tunings-sessie zouden kunnen dienen.

Ik kom overigens niet op de site van Woolich... B| hebben meer mensen daar last van?
 
Ik loop al maanden te twijfelen over Flashtune i.c.m. de FT quickshifter voor mijn 2009 R1, maar een pro in de buurt die ook alle mogelijkheden heeft is misschien veel handiger. 8-)

Gebruikt Woolich hetzelfde 'format' en zijn die maps misschien uitwisselbaar? Aangezien er voor mijn motor heel veel FT maps te vinden zijn die als 'startpunt' van een tunings-sessie zouden kunnen dienen.

Ik kom overigens niet op de site van Woolich... B| hebben meer mensen daar last van?

Maps zijn soms bij Woolich uitwisselbaar,maar dat helpt niks.., ik moet toch alles opnieuw mappen.., daarbij is de fuel mapping bij Woolich maar een gedeelte van wat ingesteld kan worden, deze software gaat veel verder.
Mocht de map van jou uitgewisseld worden op welk ander device dan ook, dan staat het meestal nog helemaal nergens naar, zelfs een map van bv powercommander die gedownload is, is gewoon vaak zelf bij benadering nog niet goed...
 
Vandaar ook mijn vraag ;)
Ik zag wel dat de KTM uberhaupt niet door Woolich werd ondersteund (helaas).
En ik weet dat van veel KTM's de Ecu wel opengebroken kan worden.... maar nu nog de 1190 -O-

Ik hoopte, dat gezien het onderwerp, iemand wist waar of waarmee dit voor de 1190 ook kon.
Of dat er een fabrikant is die bezig is met de ontwikkeling van de software... maar dan moet iemand die inside information hebben.

thx voor de reactie, ik blijf hier kijken, en mocht de 1190 kunnen dan verneem ik het graag *O* *O*

Ik zal eens aan Emma vragen waarom wél de RC series kunnen, en niet die van jou..
 
Terug
Bovenaan Onderaan