Schuiver Kawasaki KLE500

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Vandaag weer is gaan rijden op de de KLE500, maar had dat achteraf gezien beter kunnen laten. Bij een rotonde rechtdoor, niets bijzonders, helemaal niet snel, ook geen teer-naden in het wegdek, gewoon goed asfalt. Maar in de bocht naar rechts, licht accelereren en het achterwiel schiet er onder uit. Situatie was niet meer te redden.

Nu zijn de voorremhendel en het achterrempedaal kapot, dus hier vraag nr1: Heeft iemand die toevallig nog liggen? Of misschien advies over een goedkoop adres (Marktplaats heb ik al geprobeerd) want de originele onderdelen samen kosten al snel meer dan 100 euro's.

Na de val stond het stuur ook zeer scheef (ongeveer 20 graden). Het stuur is niet verbogen maar het lijkt wel of de vorkpoten gedraaid zijn. Eenmaal thuis in de tuin heb ik het voorwiel tussen mijn benen geklemd en het stuur gedraaid (zoals bij een fiets) en tot mijn verbazing leek dit te helpen... Maar dat hoort toch niet te kunnen?? (vraag nr2)
 
Laatst bewerkt:
Als je de klembouten in de kroonplaten iets los draait, dan kan je de vork weer in z'n oorspronkelijke stand krijgen. Het is niet abnormaal dat hij iets uit de richting staat na een schuiver btw.
 
Vandaag weer is gaan rijden op de de KLE500, maar had dat achteraf gezien beter kunnen laten. Bij een rotonde rechtdoor, niets bijzonders, helemaal niet snel, ook geen teer-naden in het wegdek, gewoon goed asfalt. Maar in de bocht naar rechts, licht accelereren en het achterwiel schiet er onder uit. Situatie was niet meer te redden.

Nu zijn de voorremhendel en het achterrempedaal kapot, dus hier vraag nr1: Heeft iemand die toevallig nog liggen? Of misschien advies over een goedkoop adres (Marktplaats heb ik al geprobeerd) want de originele onderdelen samen kosten al snel meer dan 100 euro's.

Na de val stond het stuur ook zeer scheef (ongeveer 20 graden). Het stuur is niet verbogen maar het lijkt wel of de vorkpoten gedraaid zijn. Eenmaal thuis in de tuin heb ik het voorwiel tussen mijn benen geklemd en het stuur gedraaid (zoals bij een fiets) en tot mijn verbazing leek dit te helpen... Maar dat hoort toch niet te kunnen?? (vraag nr2)
Zoek op internet naar filmpje over hoe poten te richten.

Gebruikte onderdelen op verkoopsites en bij motorsloperijen.
Bijv motorsloop.com
 
..De klempassing van de poten in de onderste kroonplaat lossen, de motor met voorwiel tegen muur en voorvork een paar keer induwen (geen rem) en dan weer vastdraaien..

Heb je enig dee wat de oorzaak was van de glibberij?
 
Bedankt voor de tips. Oorzaak kan van alles zijn. Wegdek was nat. Ik rij pas sinds een maand of vier motor, dus genoeg ervaring om te kunnen stellen dat het niet aan mij lag heb ik niet.
Verder liggen er Continental Conti Escape banden onder waarvan ik niet weet hoe oud ze zijn (profiel is wel nog erg goed), dit zijn misschien geen geweldige banden voor deze temperaturen en nat wegdek.
Ook heb ik een week geleden voordat ik de motor had weg gezet omdat er pekel op straat lag het achterwiel er uit gehaald om het voorkettingwiel te kunnen vervangen dus misschien zat er olie aan de buitenkant van het profiel.
 
Bedankt voor de tips. Oorzaak kan van alles zijn. Wegdek was nat. Ik rij pas sinds een maand of vier motor, dus genoeg ervaring om te kunnen stellen dat het niet aan mij lag heb ik niet.
Verder liggen er Continental Conti Escape banden onder waarvan ik niet weet hoe oud ze zijn (profiel is wel nog erg goed), dit zijn misschien geen geweldige banden voor deze temperaturen en nat wegdek.
Ook heb ik een week geleden voordat ik de motor had weg gezet omdat er pekel op straat lag het achterwiel er uit gehaald om het voorkettingwiel te kunnen vervangen dus misschien zat er olie aan de buitenkant van het profiel.

Kudos voor jou! Van zo'n instelling kan zeker 75% van MF nog wat leren *D
Remhendel kunnen de meeste motorzaken, en online wel nieuw, imitatie bestellen, zal dan hooguit 2 tientjes kosten..
Rempedaal kom je wat minder tegen, en maak je het beste kans inderdaad bij een motorsloop.

Succes met de opbouw, en niet te bang worden, maar gewoon weer fijn gaan rijden :]
 
Remhendel is onderweg voor 14 euro bij Goparts. Ik denk dat ik het rempedaal voor voorlopig voorzichtig recht buig zodat ik alle tijd kan nemen voor het zoeken naar een goedkoop tweedehands vervanger.

Angst om weer op de motor te stappen is er niet hoor, 's winters gewoon erg voorzichtig rijden voortaan.

Het zou mij niets verbazen als deze banden niet geweldig zijn bij koude temperaturen. Het rubber voelt nu veel harder en 'droger' aan dan een paar maanden geleden.
Wel blijf ik ook in de toekomst bij allroad banden, en waarschijnlijk de Heidenau K60's.
Ik vraag mij af of die het bij deze omstandigheden beter gaan doen...
 
Laatst bewerkt:
Remhendel is onderweg voor 14 euro bij Goparts. Ik denk dat ik het rempedaal voor voorlopig voorzichtig recht buig zodat ik alle tijd kan nemen voor het zoeken naar een goedkoop tweedehands vervanger.

Angst om weer op de motor te stappen is er niet hoor, 's winters gewoon erg voorzichtig rijden voortaan.

Het zou mij niets verbazen als deze banden niet geweldig zijn bij koude temperaturen. Het rubber voelt nu veel harder en 'droger' aan dan een paar maanden geleden.
Wel blijf ik ook in de toekomst bij allroad banden, en waarschijnlijk de Heidenau K60's.
Ik vraag mij af of die het bij deze omstandigheden beter gaan doen..
.
Dat is inderdaad maar de vraag. En de omstandigheden van je valpartij kun je nooit meer nabootsen.
 
Laatst bewerkt:
Haha bij motorsloop.be (net als woesthoff.nl) is de KLE500 niet eens te kiezen tussen de modellen. Zo zie je maar weer hoe populair de motor is (geweest).

Zelf ben ik helemaal in orde. Ik droeg een volledig pak en mijn kniebeschermer en schoenen hebben hun werk gedaan, aan jas en de helm is geen schrammetje te bekennen. Conclusie: broek is minstens zo belangrijk als de jas.
 
Morgen wel spierpijn gok ik ;)

Ik heb het ook gehad, keertje op een rotonde met koud en nat weer. Koude banden, net te snel, en er was net gestrooid (zout is ook glad). Gebeurt gewoon. Dan besef je je inderdaad dat het belangrijk is om een motorbroek te dragen.

Mijn heup, knie en linkerhandschoen waren toen beschadigd (alleen kleding, ik niet). Ik zou inderdaad eerder met een motorbroek en een gewone jas rijden dan andersom.

Ik weet niet waar je woont, maar je kan Bolman in Den Haag even bellen of ze die dingen hebben liggen. Er anders zijn er elders vast van zulke soort zaken waar ze een hele berg 2e hands spul hebben liggen.
 
De K60 bestaat als K60 en er is een K60-scout. De scout is een winterband en zou misschien een handige keuze kunnen zijn als je het hele jaar door rijdt.

De scout is wel een aardig ruige band (lees: bijna nop...) maar is wel erg goed wat betreft de grip wanneer het koud is. Ik heb de scouts een keer mee mogen nemen de koude bergen in, in scandinavie. Als ik volgende keer ga dan twijfel ik geen moment en neem ik nog een keer de K60 Scout mee :)

Dat gezegd ik heb daarna nog even de zomer doorgereden om de scouts op te rijden...Met droog weer wat sportiever rotondes nemen op deze band is soms best spannend :(
 
Laatst bewerkt:
..Op Mopedreifen.de kun je banden uitzoeken, en eigenschappen staan er in diagram-stijl bij..
In het bandentopic, of all-road topic hebben mensen misschien goede bandentips voor je..
 
Ik houd altijd een bandenspanning aan van 2.0bar achter voor en 2.5bar voor achter.
Wel moet ik er bij zeggen dat die spanning aan de hand van de pomp bij het tankstation is, ik heb bij de bestelling van gister direct een eigen luchtdrukmeter gekocht.
Ik check mijn bandenspanning altijd na het tanken, en dat is best vaak met een tankinhoud van 15 liter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan