Zuigers/cylinders losweken.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Dag allemaal,
ik probeer een tweetakt wtin blok te ontmatelen om te kijken of er nog bruikbare onderdelen in zitten.

1ste indruk; Het blok heeft dienst gedaan in een duikboot, en deze is gezonken..

Ehm, misschien wat rooibare versn. bak delen, maar om het blok te splitsen moeten de potten er af, en de krukas is niet tornbaar, noch willen de cylinders er af..
Gedaan; 2 dagen herhaaldelijk met imal ingespoten,
geen effect..
Ik had een fosforzuur (of cola) in huis, dus wat zoutzuur op de zuigers, dit bleef 3 dagen gewoon op de zuigers staan..
Dit verwijdert en nu een scheut remolie op beide zuigers...

Misschien morgen wat fosforzuur bij de bouwmarkt halen?
Tips welkom..
 
718_DeblockIce_large.jpg


6458850.jpg
 
En voor het oplossen van roest de truc van de helaas niet meer onder ons verkerende Willem1942, diesel. Plons de hele boel in een bak met diesel en vergeet het voor een tijdje.
 
..je bedoelt dat ik dit beter buiten kan doen?
Dat is afhankelijk van je woon omstandigheden. Als je omhoog kijkt en een wit plafond ziet zou ik het ergens anders doen.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar de truuk gaat als volgt:
Je drenkt een katoenen doek in petroleum, diesel, lampolie of een mengsel. Die doek prop je in de cilinder en steekt hem aan. Dat zou ongeveer een half uur moeten branden. De hitte laat de cilinder en zuiger uitzetten waardoor de corrosie en andere meuk breekt. De ruimte vult zich vanzelf met de nog vloeibare diesel/mengsel en weekt de resten los.
 
als de zuiger niet in het ODP staat dan moet je de sterrenregen tevoorschijn halen, we weten allemaal wat je dan er mee doet en dan gewoon de bougie erin draaien, trek je even een lange bougiekabel naar een 4 cilinder blok die wel even op 3 poten kan draaien en die sluit je daar op aan..........

of toch maar niet?
 
Laatst bewerkt:
Hoeklijn/kokerprofiel over de draadeinden en in het midden boven de zuiger een bout door het hoeklijn. Dan kan je door de bout op te draaien druk op de zuiger zetten.
Ik heb ook wel gezien dat op de zuiger een plons benzine in de brand gezet werd.

wellicht kan je ook op het vliegwielmoer een dopsleutel met verlenging zetten en daar een gewicht aanhangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan