Zuigers/cylinders losweken.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Dag allemaal,
ik probeer een tweetakt wtin blok te ontmatelen om te kijken of er nog bruikbare onderdelen in zitten.

1ste indruk; Het blok heeft dienst gedaan in een duikboot, en deze is gezonken..

Ehm, misschien wat rooibare versn. bak delen, maar om het blok te splitsen moeten de potten er af, en de krukas is niet tornbaar, noch willen de cylinders er af..
Gedaan; 2 dagen herhaaldelijk met imal ingespoten,
geen effect..
Ik had een fosforzuur (of cola) in huis, dus wat zoutzuur op de zuigers, dit bleef 3 dagen gewoon op de zuigers staan..
Dit verwijdert en nu een scheut remolie op beide zuigers...

Misschien morgen wat fosforzuur bij de bouwmarkt halen?
Tips welkom..
 
Hoeklijn/kokerprofiel over de draadeinden en in het midden boven de zuiger een bout door het hoeklijn. Dan kan je door de bout op te draaien druk op de zuiger zetten.
Jij durft, voor je het weet druk je een gat in de zuiger gedrukt.
Over een hoeveel cc blokje praten we eigenlijk?
Als je zoiets wil proberen dan zou ik iets van een grote dop op de zuiger plaatsen, net iets kleiner dan de cilinderdiameter, dan worden de krachten tenminste op het zuigerhemd gezet, en niet op het dunne/holle midden van de zuiger.
wellicht kan je ook op het vliegwielmoer een dopsleutel met verlenging zetten en daar een gewicht aanhangen.
Kan goed gaan, kan je ook je drijfstang/drijfstanglager kosten.
 
Jij durft, voor je het weet druk je een gat in de zuiger gedrukt.
Over een hoeveel cc blokje praten we eigenlijk?
Als je zoiets wil proberen dan zou ik iets van een grote dop op de zuiger plaatsen, net iets kleiner dan de cilinderdiameter, dan worden de krachten tenminste op het zuigerhemd gezet, en niet op het dunne/holle midden van de zuiger.

jij zou die zuiger nog opnieuw willen gebruiken :?
 
Plaats eens wat fotos van hoe erg is de roest
in wat voor stand staat de zuiger,
Bepaald zuur tast het aluminium aan
, is de cilinders en zuiger in zo een staat om weer te gebruiken? Zo ja dan eerst weeken in diezel
Zo nee dan de slijptol er bij
Met kracht persen moet je wel weten wat je doet , voor je het weet heb je meer schade dan je lief is
Geduld is hier bij een schoone zaak , en je zelf af en toe afkoelen zo dat je niet over hit raakt
Die jawa meneer uit Groningen p -wk kent vast ook wel wat , om de boel los te krijgen
 
Wel, remolie geen effect, diesel (WD-40) ook niet.
Door de uitpaatpoorten tegen de zuiger kloppen ook geen effect..
Ik heb van 1 der potten de tapeinden verwijdert en rondom met een klopper geweest, geen beweging.. Wrikken tegen het carter ook geen effect..
Wellicht toch fosforzuur halen...
Wordt vervolgd..
 
Maar staat je krukas nu zo dat 1 zuiger in bdp staat en de andere in odp en je krukas wil niet draaien dan zul je de zuigers nooit in beweging krijgen of je moet toch de kruk aan het bewegen zien te krijgen.
 
Niet iedereen heeft een fototoestel die zo op de pc kan,
Er zijn oplossingen genoeg aangeboden hier zoek de goede er tussen uit,
Niet iedereen heeft een schuur met uitgebreide geredschap, om zo maar even speciaal spul
Te maken om een vastzittend zuiger er uit te krijgen
Het hele spul op de kop in een emmer diesel en dan maar een paar weken wachten,
Is ook de vraag hoe is hij vast gekomen vastloper of domweg roest
 
[quote:
K@W@ schreef op 24 januari 2016 @ 09:24:
mengsel maken van 50% ATF en 50% aceton.....
laat dat maar inwerken]


Nog maar eens quoten want dit werkt vaak heel goed!
En kost niet zo veel.


Hoe lang laat je dit mengsel inwerken?
Wat zijn bij benadering de ervaringen? (inwerken versus resultaat)
Gaat de aceton niet snel verdampen?
 
..Ik heb weer getracht de krukas te tornen..
Ik heb aan beide zijden allen tapse einden dus kan er met een griptang niet echt serieus eh, grip op krijgen..
Zouden de zuigers vast zitten omdat de krukas vast zit? of omgekeerd?
Hmm, gezien de potten niet van hun plek willen..
 
Oude monteur heeft dit bij mij eens opgelost door de zuiger gloeiend heet te stoken en zeer snel afgekoeld met koolzuur ( blusser). Plop en los. Bijna alle andere technieken zoals hier boven beschreven gebruikt.
 
Ik heb eens een oud JLO blokje gehad met een vastgerotte zuiger, dat heb ik met een stuk hout + flinke hamer weer los geslagen.
Als je toch al op de zijkant geklopt hebt kun je wel bovenop proberen.

Zo heb ik een vastgelopen Jawa blok weer losgekregen na heel veel andere dingen geprobeerd te hebben, moet niet precies op BDP staan dat dan weer wel.
 
Als het blok los ligt en niet in een frame hant oid zou ik een laagje diesel in de cilinders gieten , oude doek erin en aansteken (buiten natuurlijk). Als je de tijd hebt gewoon diesel gemengd met ATF op de zuigers kiepen en een paar dagen laten staan. Moet al gek zijn wil het dan niet loskomen. Wat voor blok is het eigenlijk ??
 
Als het blok los ligt en niet in een frame hant oid zou ik een laagje diesel in de cilinders gieten , oude doek erin en aansteken (buiten natuurlijk). Als je de tijd hebt gewoon diesel gemengd met ATF op de zuigers kiepen en een paar dagen laten staan. Moet al gek zijn wil het dan niet loskomen. Wat voor blok is het eigenlijk ??

Hey Benno! :W
Diesel heeft t al dagen in geweekt.. fikkie er op dus? Dat zal ik idd buiten doen.. anders zonde van mijn nieuwe strook hoogpolig tapijt dat ik van fourstrokerules moest aanschaffen..
Het gaat om een jawa type 360 blok..(jaren '60 350 twin)
 
diesel moet je behoorlijk heet stoken voordat het gaat branden. gewoon even de gasbrander er op en dan gaat die wel. of een beetje wasbenzine of zo er bij doen voor de eerste ontbranding als het één keer brand blijft het ook wel branden. je zal alleen zien dat de kans groot is dat iemand de brandweer belt omdat er behoorlijk wat roet af komt als diesel in de open lucht brand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan