Zuigers/cylinders losweken.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Dag allemaal,
ik probeer een tweetakt wtin blok te ontmatelen om te kijken of er nog bruikbare onderdelen in zitten.

1ste indruk; Het blok heeft dienst gedaan in een duikboot, en deze is gezonken..

Ehm, misschien wat rooibare versn. bak delen, maar om het blok te splitsen moeten de potten er af, en de krukas is niet tornbaar, noch willen de cylinders er af..
Gedaan; 2 dagen herhaaldelijk met imal ingespoten,
geen effect..
Ik had een fosforzuur (of cola) in huis, dus wat zoutzuur op de zuigers, dit bleef 3 dagen gewoon op de zuigers staan..
Dit verwijdert en nu een scheut remolie op beide zuigers...

Misschien morgen wat fosforzuur bij de bouwmarkt halen?
Tips welkom..
 
De zuigers heb ik er 3 weken geleden er uit/stuk gerost.. vreemd genoeg willen de cylinders, ook niet na het hele blok in de hens steken en daarna met kamer en hout rondom kloppen nog niet los..
Misschien morgen weer eens mee prutten..
Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt.. :N
 
Door de lange tijd dat ik met motoren gewerkt heb ( ben op een paar maanden 80 jaar ) kwam het regelmatig voor dat er zuigers echt goed vast zaten (dus niet alleen aan de drijfstang ) en er dus weer zonder stukken er uit kwamen (soms mocht de zuiger stuk ).
Dat deden wij ( ik niet alleen ) door de cilinder met zuiger flink heet te stoken.
Voordien hadden wij natuurlijk de combinatie flink onder spanning gezet met spanstangen
Als de zaak flink heet was de drijfstang naar boven zetten dan een flinke scheut koud water in de zuiger gieten (alleen in de zuiger ) deze zal even flink afkoelen en met een klap even loskomen en even opschuiven.
En daarna nog even een paar maal herhalen .
Daarna roest oplossers gebruiken.
 
Wij hadden (mijnbroer en ik bijna 80 jaar ) een manier om bij oude motoren de zuigers weer los te krijgen en omdat wij bij ons in het dorp volgens zeggen wij dat wel konden maken kwamen deze cilinders bij ons aan.
Wij deden dat als volgt.
Wij zetten de zuiger met bijgemaakte gereedschap flink onder spanning.
Daarna het geheel flink opwarmen.
Nu de cilinder met de zuigerstang naar boven en een scheut koud water er in gieten (alleen in de zuiger )
Door het plotseling krimpen van de zuiger zal de roest breken en de zuiger los komen.
De spanning weer wat opvoeren en weer opnieuw herhalen.
Als de zuiger los is dan kan je met andere oplosmiddelen verder gaan laten los weken en nogmaals herhalen
 
Hey dit topic leeft nog..
Wel, ik heb gisteren de potten er af te krijgen door wiggen (grote schroevendraaiers) tussen carter en cylinders te tikken..
De krukas zit helemaal vast.. ik heb een poging gedaan om het blok te splitsen- eerst met ijzerdraad zo veel mogelijk roest/purk van de overgang lager/krukas te krabben zodat de imal beter z'n werk kan doen, trekkertje er op gezet- speciaal voor deze blokken gemaakt, spanning op gezet en.. de eerste 5mm draad uit het carter verropt..
Hmm langere bouten er in, druk op gezet en een nachtje zo laten staan met meer kruipolie..
strax eens kijken of er wat is gebeurd..
 
Trekkertje met langere tapeinden gemaakt, een strip van 8mm ijzer, ca 7 cm lang staat krom tegen de krukas, en geen beweging in het carter te krijgen..
Ik heb meerdere malen gekeken of ik geen schroef, die de carterhelften bij elkaar houden, vergeten ben los te maken..

Het lager wat los moet komen over de krukas goed verhit, en daar had ik wel wat van verwacht..
Sjonge, ik ben nog nooit zo'n eigenwijs kreng tegengekomen..
 
_O-
Tsja, het voelt een beetje lullig een jaren '60 blok aan de ijzerboer mee te geven..
Ik ben er net weer mee aan't prutten geweest en het ding geeft geen krimp..
Nou ja, misschien eerst wegzetten en een paar maanden later weer eens kijken als ik me verveel. Misschien dat de kruipolie langzaam al kruipende z'n werk nog doet..
Hoewel fosforzuur ook niet heeft gewerkt.. hmmm.
 
_O-
Tsja, het voelt een beetje lullig een jaren '60 blok aan de ijzerboer mee te geven..
Ik ben er net weer mee aan't prutten geweest en het ding geeft geen krimp..
Nou ja, misschien eerst wegzetten en een paar maanden later weer eens kijken als ik me verveel. Misschien dat de kruipolie langzaam al kruipende z'n werk nog doet..
Hoewel fosforzuur ook niet heeft gewerkt.. hmmm.


Laat kruipolie inderdaad maar eens een jaartje zijn werk doen. Desnoods spuit je het hele carter er mee vol.
Ik heb eens een paar afgebroken tapeindjes ingespoten en een jaar laten staan. Kon ze er met de hand zo uitdraaien....
 
tis maar een vraag hoor; wat ben je van plan met wat je dadelijk overhoud ?
als het uberhaupt lukt natuurlijk.
ik kan me namelijk zo voorstellen dat er niet veel bruikbaars overblijft.
respetc voor je doorzettings vermogen ! dat dan weer wel.
 
Gooi het heele blok in een bak met diesel kompleet onder en dan een maand of 3 wachten
Af en toe wat heen en weer spoelen beweging en na 3 maand eens weer kijken
Gelijk die andere blokken er bij als die net zo vast zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan