MASH

Ik heb woensdag de Five Hundred (Red) gekocht in Lichtenvoorde. Twee keer een proefrit gemaakt en het is wel even wennen want de zit is wat spartaans. Ik heb net m'n V-Strom verkocht en de Vespa 300 hier ingeruild tegen een nette prijs. Het is niet alleen retro maar je rijdt ook echt een brommert uit de vergane glorie. Voorrem is nog heel zwak maar op het Duitse forum zeggen ze dat dit moet inlopen. We zullen het zien en anders Stahlflex leiding en mogelijk andere remblokken.

Ik kende hem ook niet en heb hem op de motorbeurs voor het eerst gezien. Veel over gelezen en dan blijkt dat ondanks dat het een "Chinees" is dat ze bijna overal worden geprezen en goed uit testen komen. Mijn eerste wens was een Kawa W800 maar die kost 10 mille en is nauwelijks tweedehands tegen een redelijke prijs te krijgen. En aangezien ik nog maar weinig en alleen recreatief rijd leek me dit een aardig alternatief.

Ik las ook iets over Arie Molenaar. Die wil z'n zakken weer vullen. Afleveringskosten voor een motor van 4995 euro maar liefst 400 euro. Ik betaal nu 199 en daar zit de 1000 beurt bij in inclusief controle klepspeling.

Nog even geduld, volgende week staat hij bij mij in de garage.
 
Er stond bij Arie Molenaar wel een zwarte, die verkocht was.
400 euro is ook een hoop geld, maar ik denk dat je dat ook moet betalen voor een MSX?

Maar goed, ik haal morgen een ER-6N op en daar zijn de rijklaarkosten ook 379 euro. Maar daar hebben ze nog wel wat extra's voor moeten doen, zoals haakse ventielen monteren (dus wielen en banden er af) een uitlaat van voor naar achter en wat klein spul.

Persoonlijk had ik denk ik toch nog doorgespaard voor een Kawa W800 (of een W650), of gekeken in het buitenland om te importeren. Die dingen die gaan als de brandweer. Daar kan geen Mash aan tippen met 400cc. :) :]


Ik heb de Mash Seventy Five weer ingeleverd, binnenkort verslag. Zal hier wel een linkje posten.
 
nou hoer.........meer rijdende reporter zeer informatief je website. :}

volhende week de MSX ophalen bij molenaar las ik net? :9~
 
Persoonlijk had ik denk ik toch nog doorgespaard voor een Kawa W800 (of een W650), of gekeken in het buitenland om te importeren. Die dingen die gaan als de brandweer. Daar kan geen Mash aan tippen met 400cc. :) :]


Ik heb de Mash Seventy Five weer ingeleverd, binnenkort verslag. Zal hier wel een linkje posten.
Ik heb gekeken naar import, maar dan was ik nog een hoop meer kwijt dan nu voor de Mash. Ook al zijn ze wat ouder je blijft met de BPM zitten. Ik vond het niet interessant genoeg. En ze zijn zo gewild dat ze moeilijk te krijgen zijn en als ze er wel zijn dan kosten ze ook nog aardig wat. Er staat er momenteel nog eentje bij Motoport Wateringen voor 7990 excl afleveringskosten. Dan ben ik nog ruim 3000 euro meer kwijt dan nu. En zoals gezegd, ik rij toch alleen nog maar recreatief, dus ik hoef niet als de brandweer te gaan. Ander voordeeltje vind ik het gewicht. 217 kg voor de W800 tegen 151 voor Mash. Maakt hem een stuk handelbaarder voor mij, ik ben niet zo'n krachtpatser. Met de V-Strom daardoor ook meermaals bijna en 1 keer echt op z'n kant gelegen

En een Five Hunderd is toch net weer even iets meer motor met z'n 400 cc dan de Seventy Five, die vind ik voor mij echt te klein. Maar de praktijk zal het gaan leren.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het kwa uiterlijk schitterende fiets, en wat je zegt; voor af en toe een ritje rijdt alles al snel goed , dus maakt het uit :]
 
De Seventy Five is qua motorvermogen natuurlijk niets. Leuk in de stad, daarbuiten kan je komen, maar je bent dan wel de underdog. Met 400cc heb je idd meer pit. Die 217kg van de W800 zijn er heel wat, maar eenmaal aan de rol merk je dat niet. Enige is dat de W800 inderdaad stevig aan de prijs is voor wat je krijgt. Maar dat ding is echt geweldig! Het maximale koppel is al aanwezig bij 2500tpm. Misschien komt er ooit nog zo één in mijn schuur te staan.
 
Die 217kg van de W800 zijn er heel wat, maar eenmaal aan de rol merk je dat niet.
Dat weet ik en bij een W800 zal het gewicht zeker minder spelen dan bij de V-Strom aangezien daar het zwaartepunt veel hoger ligt en daarmee ook het kantelpunt. Maar juist daarom is het voor mij nu dus dubbel zo licht, een lagere motor en een lager eigen gewicht maakt hem super handelbaar in vergelijking met m'n V-Strom. Niet rijdend vergeleken!
 
Laatst bewerkt:
Heel ander soort motor idd.
Als iemand nog wil weten hoe een Mash 125 rijdt;

Ik hoop zsm het verslag online te zetten, maar zit nog steeds te wachten op drone beelden. Ben bang dat ik ze niet meer ga krijgen, ondanks dat ik gister nog contact heb gehad met die lui. Jammer dat ik vorige week niet mijn eigen drone in kon zetten, dan hoefde ik ook niet anderhalve week te wachten.
 
Down and Out caferacers heeft een Mash400 onder handen genomen
13116553_251748558514290_89912797_n.jpg


via Mash UK dealers zouden een aantal custom onderdelen te koop komen
 
Laatst bewerkt:
Hij is binnen. Zo'n 100 kilometer mee gereden. Eerste dat opviel was alsof er bobbels in het asfalt zaten bij een snelheid vanaf 70 km/u. Na thuiskomst maar even Duitsland ingereden. Het is duidelijk een probleem met de wielen die niet zijn gebalanceerd. Dit gebeurt niet standaard af fabriek. Al contact gehad met de dealer. We gaan kijken wat we ermee kunnen doen. Achteraf balanceren kan natuurlijk altijd, kan het ook zelf doen, maar ik wacht even af. Voor zowel de dealer als voor mij een nieuw avontuur. Maar gelijk een uitdaging. Voor de rest wel even wennen, het is wel wat anders dan een V-Strom, maar dat wist ik vanaf het begin.
 
Verslag staat online;

MASH Seventy Five testverslag op Startersmotor.nl

Jammer van die hobbel! Lees mijn verslag, die ik mee kreeg had dit ook vanaf 65km/u. Ik vermoed een niet ronde velg of band. Ik denk de velg. Of het is inderdaad iets met balanceren. Sowieso vreemd dat er niets aan plaklood of klemmen op zit. Een band en velg uit zichzelf zijn bijna nooit perfect in balans. Op het Franse forum waren er in het verleden (lees tussen 2 jaar terug en een paar maanden geleden) 30 van de 39 mensen met een hobbel. MASH zou het aangepakt hebben. Van de NL importeur hoor ik sowieso nog wat er aan de hand is met het voorwiel. Maar goed, je hebt sowieso garantie hierop. Laat de dealer het lekker uitzoeken, ga niet zelf balanceren. Je betaalt voor garantie, dus dan mogen ze er ook wat voor doen. :)

Forum topic uit Frans vertaald;

Google Translate

Een V-Strom en dit mag je echt niet met elkaar vergelijken, hoewel ik wel vind dat je voor de prijs (4995 eur voor zo'n Five Hundred) iets beters hoort te krijgen. Voor 5090 euro koop je bijv. ook een 2016 KTM Duke 390 met 0km op de klok (ok, die maken ze in India, maar kijk wat er op zit aan vering, afwerking, bybre remmerij, metzeler banden etc). Mij krijg je persoonlijk nu nog niet op een Chinees (in mijn eigendom), vraag over 10 jaar nog eens, want Japanners waren in het begin ook niet je van het.

Wat voor banden zitten er onder die Five Hundred?
 
Laatst bewerkt:
V-Strom mag ik er ook niet mee vergelijken. Hoe dan ook is het gewoon "old school" en back to the sixties/seventies. Ik had toen ook een houten kont en pijn in m'n rug en stijve knieën na een ritje van 200 km op iets vergelijkbaars, dus ik weet het. Daar klaag ik ook niet over dat is gewoon wat erbij hoort. En de rest gaat wel opgelost worden. Voor mijn dealer is het ook nieuw en we hebben afgesproken er samen voor te gaan. Desnoods richt ik de spaken zelf opnieuw, moet volgens mij wel goed komen. Alleen jammer dat dit niet vanaf fabriek beter is geregeld. Ik heb de importeur er ook nog niet over gesproken. Komt ook nog wel. Als ik het een beetje inschat dan ben ik één van de eerste zo niet DE eerste met een Five Hundred in Nederland. Staan er wel bij de dealers maar die zijn niet verkocht. in het Oosten en Noorden van het land ben ik (bijna)zeker de enige. Dus ik wil toch proberen er een goed product van te maken en ga daar m'n steentje aan bijdragen.

Wordt vervolgd.
 
Bij Arie Molenaar is er ook eentje verkocht, dus wie weet komt ie ook op het forum. Werd denk ik gister helemaal rijklaar gemaakt. Was er toevallig even om de nieuwe MSX van dichtbij te ervaren.

Zelf richten kan ook, maar wat je al zegt, vanuit de fabriek moet dit al of anders een heads up vanuit de fabriek richting alle importeurs wereldwijd, die weer de dealers informeren om dat extra te controleren voor het de deur uit gaat, want dat is geen goede reclame. De fabrikant weet er van, als je dat topic hebt gelezen.

Maaruh: foto's? :) veel plezier verder met je motor! :]
Ik ben mijn Kawa aan het inrijden. Voelt echt als een straf, blij als ie straks volle bak open mag. Auto's halen mij in, dat ben ik niet gewend. :+
 
Banden zijn van Kenda (Chinees) niet bekend bij mij. Maar wat me opviel is dat de voorband in de tegengestelde draairichting is gemonteerd. Leek een foutje maar op alle foto's staat het profiel precies hetzelfde. Dus er zal wel een reden voor zijn. Recensies van de Kenda zijn niet erg denderend alhoewel ik nog niet echt iets gemerkt heb.
 
Ik heb Kenda's onder mijn Kymco K-Pipe gehad. Op droog wegdek voldoen ze prima bij normaal rijgedrag, ben ff kwijt hoeveel ik in het nat heb gereden op dat ding, denk weinig tot niet. Vaak bij regen reageren ze minder prettig. Draairichting op mijn Mash demo was wel goed, al zaten daar Kingstone bandjes onder. Gerdien heeft meer kilometers met haar K-Pipe gemaakt, die kan het je vast vertellen.

Hoop snel te horen wat bij die demo van mij nu aan de hand was, dan kan ik dat nog verwerken in de test.
 
Ik kreeg net een antwoord op het Duitse forum. Het is dus een fout van Kenda. Die heeft de pijl verkeerd op de band gezet.

Technisches Informationsrundschreiben Nr. 2014.016 vom 22/10/2014

Betreff : Vorderreifen Mash 400 FIVE HUNDRED

Liebe MASH-Händler,

wir möchten Sie hiermit informieren, daß KENDA, der Hersteller der Mash FIVE HUNDRED Motorradreifen leider aus Versehen den Pfeil für die Laufrichtung auf der Flanke des Vorderreifens umgekehrt angebracht hat.

Seien Sie aber beruhigt, der Reifen ist richtig montiert und muss nicht um-montiert werden.
Bei unserer nächsten Auslieferung wird dieser kleine Fehler korrigiert sein.

Anbei das Foto der korrekten Profil-Richtung.


Danke für Ihr Verständnis.
Mit freundlichen Grüssen,
Ihr France Equipement Team
 
Heeft iemand ervaring met de 400 adventure? Ben heel benieuwd hoe het met de kwaliteit gesteld is.

Het is een mooie brommer met een aantrekkelijke prijs.
 
Fijn dat het Duitse forum levendig is, in NL moet het nog gaan bloeien natuurlijk. Dit servicebericht van de Duitse importeur France Equipment Team is van 22 oktober 2014. Ben dan wel benieuwd wat de productiedatum van jouw band is. Kenda moet de fout dus hebben hersteld eind oktober 2014 en per november 2014 zijn al die pijlen/banden dus weer correct. De banden die 'onjuist' zijn qua productie, kunnen dan wel in omloop zijn, maar de dotcode op jouw band mag maximaal '4414' zijn.
De QC-afdeling van Kenda heeft wel liggen slapen in die voorgaande periode. :+

Overigens komt het wel vaker voor dat er banden die al wat ouder zijn op een velg worden gelegd. Onder mijn Yamaha MT-03 van 2010 zaten vanuit de fabriek banden van 2008 (exacte week weet ik niet meer, heb de motor niet mer en die banden zijn vorig jaar vervangen, ze werden te oud en gleden weg in de bochten, ondanks lage kilometrage). Op mijn 2016 Kawa zitten wel banden van januari 2016.
 
Terug
Bovenaan Onderaan