Benzinemetertje frutten.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
..Is het mogelijk om in een motor zonder nieuwerwetse benzinemeter, voor de gein- een DX-achtig benzinemeter op/in/om te bouwen? Zijn er mensen die dit al gedaan hebben?

Het lijkt me wel lollig op mijn 1991 jawa 350 twin, al voorzien van een voltmeter, thermometer en klokje..
 
Laatst bewerkt:
Als je een drijver van een bestaande motor neemt kan je daar gewoon een metertje op aansluiten.
Je zal waarschijnlijk wel in de tank moeten boren inderdaad.
En de slag van de drijver moet een beetje met de maat/hoogte van je tank moeten kloppen om een betrouwbare meting te krijgen.
 
Ik snap het allemaal ongeveer.. hebben scootertjes tegenwoordig ook zo iets? oftwel, is zo iets zelf in te frutten /en te bouwen?
Ik snap de brug tussen drijver en meter nog niet helemaal..
zijn hier 'universeel'setjes voor?
 
Ik snap de brug tussen drijver en meter nog niet helemaal..
zijn hier 'universeel'setjes voor?
Even in heel eenvoudige woorden.

Een benzinemeter-installatie bestaat uit drie onderdelen:
- een vlotter/drijver
- een regelbare weerstand/potentiometer
- een afleeseenheid/meter

De drijver zit met een stangetje aan de potentiometer vast. De weerstand van de potentiometer wordt dus bepaald door de hoogte die de drijver in de tank heeft.

De potentiometer zorgt er dus voor dat de meter meer of minder spanning krijgt. De wijzer van de meter geeft dus indirect de bezinestand door.
 
als er geen pomp in zit kan je ook gewoon druk meten net voor de kraan. eventueel de kraan wat aanpassen of er een busje tussen zetten. daar moet wel iets creatiefs op te bedenken zijn. de druk die je daar meet is evenredig met het niveau van de tank. dit kan je rechtstreeks met een leiding doen naar een analoge drukmeter of je zet er een elektrische drukmeter aan met één of ander display of meter naar keuze. maar goedkoop wordt het waarschijnlijk niet want hoe kleiner de range van een drukmeter hoe duurder ze worden en dan moet het ook nog tegen trillen kunnen.
 
benzinezender-benzine-vlotter-sym-fidle-jet-orbit-simply-80296_800x600-wm.jpg
 
Even in heel eenvoudige woorden.

Een benzinemeter-installatie bestaat uit drie onderdelen:
- een vlotter/drijver
- een regelbare weerstand/potentiometer
- een afleeseenheid/meter

De drijver zit met een stangetje aan de potentiometer vast. De weerstand van de potentiometer wordt dus bepaald door de hoogte die de drijver in de tank heeft.

De potentiometer zorgt er dus voor dat de meter meer of minder spanning krijgt. De wijzer van de meter geeft dus indirect de bezinestand door.
In plaatjes is het dit.

fbz091.jpg
Ging ik ook net doen. :+
 
Laatst bewerkt:
Deze misschien wel, maar er zijn er ook met een variabele weerstand, of met stapjes waar je niveau lampjes op aansluit.
Oude BMW K-serie heeft een strip met twee niveau's
Vooral niet beginnen aan BMW strips (de moderne).
Dat is zo ontzettend kwetsbaar spul, is bij wijze spreke stuk voor de inloopbeurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan