Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Na een dag laden geeft accu via de multimeter aan 13.1 volt, geen idee of dit voldoende is, anders mot er maar een andere in.

Ook op zoek naar een nieuwe ruit... Lastig weer, weet niet hoe hoog m'n vorige was voordat ie afbrak.

Als de accu nu standalone is (dus niet aangesloten op de acculader en/of de motor) lijkt me dit iets te veel (het heet niet voor niets een 12V accu :) ). Je komt er pas achter of de accu nog goed is door hem weer in de motor te bouwen en de spanning tijdens het starten te meten. Deze spanning mag tijdens het starten niet te veel zakken. Als je motor goed vlot start en de spanning zakt niet te veel is de accu ook nog goed (als de spanning wel te veel zakt zal je motor ook niet kunnen starten). Je zal daarna gewoon moeten afwachten of de accu zijn lading ook nog lang genoeg vasthoud.

mvg,

Marco.
 
Laatst bewerkt:
niet direct accu schuld geven
13.1V na laden en onbelast is niet gek.
idd noemen ze het een 12v accu maar dat is de nominale spanning waarop het hele systeem is gespecificeerd, meet je de boord spanning dan varieert deze altijd ergens tussen 9V (tijdens starten) en 14,4V (max laadspanning) al naar gelang toerental en belastings graad. Als je 12v Meet is het eerder uitzondering dan regel en niet meer dan een momentopname.

vraagje 1 heb je mosfet spanningsregelaar of de originele transistor versie?
als je de originele spanningsregelaar hebt kan het zijn dat je de laatste zeg maar 40km onder de 3500 tpm gereden hebt (bewust laagtoerig)?
vraagje 2 heb je het start relais al eens vervangen?
 
Doctor spreekt :+

Starten en 4000rpm lampen aan. En meten op.accu.

Lager dan 13.5V ia accu niet aan het laden.

Spanningsregelaar kaduk.

Mosfet erin.
(Heb ik liggen)
 
Heeft iemand hier toevallig een osco-oiler (of een vergelijkbaar handbediende kettingsmeersysteem) op zijn Caponord? Ik heb er nog eentje liggen van mijn vorige motor, maar kan eigenlijk geen handige plek vinden waar ik er nog bij kan. Bijna overal zit de uitlaat in de weg :P Enige wat ik zo snel kan bedenken is ergens tussen de beugels van de duostepjes, maar daar tussen grabbelen om bij de hendel te komen is ook niet ideaal.
 
Heb de oiler voor de duosteun geplaatst, kan nog precies bij mn slot van de buddy.

Hm, aan de linkerkant? Heb je een fototje van hoe hij zit toevallig?

Ik kwam ook nog dit plaatje tegen wat verdacht veel op een Caponord lijkt:

teksten_12-10-18_10-31-05.jpg


Rechts op een boutje van het dynamodeksel, ook een interessante locatie.
 
Aaarghh,
scot oiler etc.
waarom niet een fire and forget systeem zoals rehoiler, of mccoy? bijna onzichtbaar
ik heb het op 3 motoren en een brommer alles na volle tevredenheid.
gebruik voor alle het aprillia injectie scooter olie pompje (2e hands vanaf 10€) een dag knutselen en hoppa een foolproof oliesmeer systeem voor ca 75 euri. welke extreem zuinig (minst vervuilend) met de olie omgaat.
(geld alleen voor degene die kunnen doe het zelven met eenvoudige electronica).
Kant en klaar kan ook maar dan in mijn ogen achterlijk duur (300€ +)
 
Die zijn mij onbekend, kan ook zo snel niet vinden wat rehoiler of mccoy is. Kan je een link geven naar zoiets? Ben wel benieuwd.

Tutoro is mijn favoriet omdat die ook geen moeilijke montage (elec of vacuum) nodig heeft. En ook geen handmatig gedonder zoals bij OSCO. Én zo te koop zonder handmatig geknutsel voor 72 (pond).
 
mijn favoriet nu is Rehoiler, goedkoop en GOED. rehtronik

heb ook mc Coy, McCoi - Kettenöler is ook goed alleen niet hun pompje nemen, duur en iets te grof qua dosering.

in beide gevallen erg viscositeit ongevoelig (temperatuur) en constant (snelheids afhankelijke constante smering) rehoiler doe ik via een appje instellen. verbruikt ca. 1cc per 1000km.
het pompje heeft erg klein volume per slag daarom mooi fijn instelbaar.
een 200 cc ligt bij op de bobines achter.
het pompje zit achter de plastic kap net boven de preload adjuster.
op het stuur 1 ledje dat mij de status verteld (opstart, smeren, stilstand, tank bijna leeg) en een drukknopje waarmee ik regen of offroad instel.

topdingentje
 
ken tutoro niet.

even gezicht lijkt niet onaardig maar kent m.i. 2 tekortkomingen die de electrische varianten niet hebben:
1) Viscositeit gevoelig (dus temperatuur afhankelijke instelling)
2) niet snelheids afhankelijk er slingert meer olie af bij hoge snelheden dat kan deze niet compenseren. daardoor dus een grovere instelling en dus meer vervuiling of te weinig smering.
 
tutoro voordelen zijn er ook:

-goed te doen voor iemand die electro niet ziet ztten.
-geen electrische verbinding met voertuig garantie etc.

iig beter dan spuitbus.
ieder zijn keus.
 
Viscositeit? 10w60 vol syntheet gebruik ik.
Deze is nauwelijks temperatuurafhankelijk. Heb de tuoro nu een zomer en winterseizoen (weinig winter gereden) en merk geen verschil

Geen electra> dus betrouwbaar
Snelheidsafhankelijk, reageert op trilling.
Motor uit, geen olie
Stationair, niet meetbaar.
Dus alleen tijdens rijden.
Heb m op een druppel per minuut staan, en ketting ziet er onder alle omstandigheden goed uit.

Grootste probleem is dat het zo foutloos functioneert, dat ik al 2x met tanken zag dat ie leeg was... Je vergeet dus te vullen
 
Hallo,

Als de TPS sensor stuk is kan het dan kloppen dat de motor uitvalt en niet
meer wil lopen?

TPS sensor heeft 3 pennetjes waar je weerstanden tussen kan meten"ABC"
Weerstand tussen A en B is goed echter tussen A en C wijkt hij af van de waarde volgens werkplaatst handboek.

Gr,

Igor
 
Weerstand tussen A en B is goed echter tussen A en C wijkt hij af van de waarde volgens werkplaatst handboek.


Wat meet je dan precies?
Werkbereik is 1,2 kOhm (1.2-2.4). Bij een tps reset zal een basisinstelling genomen worden.
De sensor dien echter wel de 1,2 kOhm te hebben, anders klopt het rekenmodel niet.
Uitvallen zal alleen kunnen als de grondwaarde niet klopt.

Meeste tps (niet meer dan een eenvoudige potmeter) die stuk gaan lopen uit hun maximale waarde. Volgas stand is dan bijv. 5kOhm.
Maar dit zal afslaan/stationairloop niet beinvloeden.
Als je onder de 1.2 kOhm meet zal dat wel mogelijk zijn.


Dus, wat meet je :)
 
Weerstand tussen A en B is goed echter tussen A en C wijkt hij af van de waarde volgens werkplaatst handboek.


Wat meet je dan precies?
Werkbereik is 1,2 kOhm (1.2-2.4). Bij een tps reset zal een basisinstelling genomen worden.
De sensor dien echter wel de 1,2 kOhm te hebben, anders klopt het rekenmodel niet.
Uitvallen zal alleen kunnen als de grondwaarde niet klopt.

Meeste tps (niet meer dan een eenvoudige potmeter) die stuk gaan lopen uit hun maximale waarde. Volgas stand is dan bijv. 5kOhm.
Maar dit zal afslaan/stationairloop niet beinvloeden.
Als je onder de 1.2 kOhm meet zal dat wel mogelijk zijn.


Ik zit inderdaad onder de 1.2 kOhm. hij gaf tussen A en B 1.2 kOhm aan en tussen A en C 1.0 kOhm.
Gaf 2 keer vol gas en toen ging de motor uit en wil nu niet meer aanslaan.

Gr,

Igor

Dus, wat meet je :)
 
Wat is het bereik van de tps?

Dus meten bij stationair, en dan de gashendel verdraaien naar volgas.
De tps zal dan een lineaire lijn moeten laten zien.
 
Wat is het bereik van de tps?

Dus meten bij stationair, en dan de gashendel verdraaien naar volgas.
De tps zal dan een lineaire lijn moeten laten zien.

Het probleem is dat hij niet meer wil lopen dus ik kan hem niet meten bij stationair.
Vandaar dat mijn vraag was of een motor uitvalt en niet meer wil lopen als de TPS sensor stuk is.

Als ik de definitie van een TPS sensor opzoek dan is de sensor wel erg belangrijk. Hij zou waardes doorgeven aan de ECU en in combinatie met de krukas en nokkenas sensor bepaald de ECU waneer hij brandstof zou moeten inspuiten.

Gr,

Igor
 
Terug
Bovenaan Onderaan