Koppeling ontkoppelt niet goed R1 2012

Kasprr

MF veteraan
8 okt 2008
2.371
2
Zuid Holland
Ff een vraag voor een maatje:

Yamaha R1 2012 RN22 Big Bang (9000km)

Als de motor in neutraal staat en je schakelt naar de eerste versnelling grijp de koppeling al aan. Dusdanig veel dat als je je voeten optilt hij zelf naar 4/5km per uur rolt.

Als je de motor uit laat rollen rolt hij zelfs niet onder de 7~11km.

Kortom vrij fors dus.

Het aparte is dat het niet elke keer is. Speling op de koppelingskabel is netjes, hier al wat mee gespeelt maar dit neemt het probleem niet weg.

Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
er kan een verschil in zitten of je de koppeling bij het handvat afstelt of bij het motorblok, andere uiteinde vd kabel ;)
pas nog een topic , zelfde probleem dan een suzuki , werkplaatshandboek erbij maar toch uiteindelijk naar de dealer omdat het heel precies keek.

er staat ook niet vermeld wat er met de motor gebeurt is of dat dit 'opeens' een probeem is.
misschien dat , als het opeens is, de koppelingsplaten wat plakken, dan zou ik kijken of die het nog (blijft) doen als je een stukje gereden heb.
 
er kan een verschil in zitten of je de koppeling bij het handvat afstelt of bij het motorblok, andere uiteinde vd kabel ;)
pas nog een topic , zelfde probleem dan een suzuki , werkplaatshandboek erbij maar toch uiteindelijk naar de dealer omdat het heel precies keek.

er staat ook niet vermeld wat er met de motor gebeurt is of dat dit 'opeens' een probeem is.
misschien dat , als het opeens is, de koppelingsplaten wat plakken, dan zou ik kijken of die het nog (blijft) doen als je een stukje gereden heb.

Thank! Ja dat is wel handig om even te vermelden. Hij heeft m net gekocht. Tijdens de proefrit niet opgevallen. Het is dus ook zeker niet elke keer. Vandaar dat het mij bijzonder lijkt dat het de kabel is? Aangezien het dus niet altijd is. Misschien dat ze bij de afleverbeurt verkeerde olie gebruikt hebben?
 
Bij je stuur stel je de vrij slag af, niet meer. Op het blok stel je het drukpunt af, dat is wat anders.

Bij jouw fiets staat het drukpunt niet goed en daarom slipt hij. Dan kan je de vrije slag bij de hendel op het stuur vrij stellen tot je een ons weegt maar daarmee veranderd dat foutieve drukpunt niet.

Effe een handboek scoren en lezen wat er over het afstellen van je koppeling staat.
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook niet vermeld of die maat dat verschil weet. ;)
Zat mensen die dat door elkaar halen en ze voor de verkeerde doeleinden gebruiken.
(misschien nog wel meer die niet weten dat dit bij het motorblok ook afgesteld moet worden, maar die zitten niet hier :) )

indien de motor bij een motorzaak is gekocht zou ik zeker terug gaan.
als het af en toe is zal het meestal niet nooit meer voorkomen, eerder meer worden :)

verdere onderhoudshistorie bekend?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan