Motor zonder sleutels in orde maken

-chiel-

MF'er
25 okt 2009
187
0
midden nederland
Hallo,

Ik zal het verhaal zo kort mogelijk proberen te houden.
Mijn nicht zit met het volgende probleem.

Haar nichtje is slachtoffer van een soort van loverboy geworden, zij heeft een motor gekocht voor die jongen.(Honda cbr1000rr 2007).
Nu is deze jongen opgepakt en de motor in beslag genomen, deze kan worden opgehaald.
Alle papieren zitten erbij alleen géén sleutels. B|

Ik denk dat alle sloten vervangen moeten worden?
Of bestaat er een wat eenvoudigere manier?
Hoe zit het met het HISS systeem van Honda?

Een pb mag ook mocht er een dief meekijken..? -O-

Gr
Chiel
 
Hoe het precies zit weet ik niet, maar het is niet zo eenvoudig als alleen de sloten vervangen. De chip in de contactsleutel zorgt via het contactslot dat de computer de startonderbreker deactiveert. Met alleen de sloten vervangen ben je er in ieder geval niet.
 
als je de daadwerkelijke eigenaar bent van de motorfiets, kan je wellicht via een officeel Honda dealer een nieuwe set sleutels bestellen volledig opmaat voor de sloten die er al in zitten incl HISS chip. kost wel een bom duiten maar dan heb je wel de kontaktsleutels zonder sleutelgereedschap.
 
als je geen sleutels meer hebt van de motor zal je de sloten moeten vervangen, omdat het HISS systeem in de ecu zit zal ook deze vervangen moeten worden ben ik bang..

Edit: misschien is het handig om eerst de post boven mij even na te gaan bij een honda dealer.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de reacties!

Eerst even een Honda dealer benaderen!
Als we daar niet uitkomen zullen we toch iets met de sloten moeten doen..


Misschien komen de sleutels nog boven water..

Zal ook gelijk vragen of ze de motor op haar naam kan zetten, mocht dit nog niet het geval zijn..

Van de week zal ik wel meer horen!
 
:^

En idd Carmo is zowat de enige optie, ze kunnen daar veel, dat is een ding wat zeker is.

Zorg dan ook gelijk dat de oude sleutels niet meer werken, anders rijden ze straks vrolijk weg met je motor.
 
Motor hebben.
Papieren hebben.
Dan pas verder denken. En ik zou mn best doen om de sleutels terug te krijgen.

Geen idee wat er speelt, maar mogelijk kan politie er iets in betekenen?
 
Niks Carmo of nieuwe ECU. Als je écht de oude sleutels niet terug kan vinden, verhaal indd uitleggen bij de Honda dealer. Je zult dan inderdaad een setje nieuwe sleutels nodig hebben, tenzij je ergens de sleutelcode kan achterhalen, dan kun je een paar nieuwe blanco Honda sleutels laten slijpen.

Vervolgens kan de Honda dealer de sleutels(met HISS chip) aanmelden op de motor. Daarna zullen alleen de sleutels die op dat moment aangemeld worden, nog werken. De sleutels die die conjo nog ergens heeft liggen, werken dan niet meer op de HISS
 
Nee, maar die sleutels bleken ook op hun eigen BMW's te passen dus die hebben ze maar gehouden.

vreemde zaak dit... het verhaal klopt niet!
wel motor teruggeven, maar geen sleutel... :/
dat de sleutel op hun eigen bmw's past geloof ik niet! _O-

hoe dan ook: succes met vinden van een oplossing, en hopelijk vind één van die blauwpetten je sleutel terug, tussen hun sleutel-hopen.

groet,
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Niks Carmo of nieuwe ECU. Als je écht de oude sleutels niet terug kan vinden, verhaal indd uitleggen bij de Honda dealer. Je zult dan inderdaad een setje nieuwe sleutels nodig hebben, tenzij je ergens de sleutelcode kan achterhalen, dan kun je een paar nieuwe blanco Honda sleutels laten slijpen.

Vervolgens kan de Honda dealer de sleutels(met HISS chip) aanmelden op de motor. Daarna zullen alleen de sleutels die op dat moment aangemeld worden, nog werken. De sleutels die die conjo nog ergens heeft liggen, werken dan niet meer op de HISS

Een dealer kan alleen een HISS sleutel op het systeem aanmelden wanneer er nog een werkende sleutel aanwezig is. Als alle sleutels verloren zijn is dit niet mogelijk, dit is om misbruik te voorkomen.

Carmo kan wel nieuwe sleutels aanmelden op het systeem, dan wordt wel de ECU open gemaakt (en daarna weer geseald).

Als je alles origineel wil houden dan is een nieuwe/gebruikte set van ECU, bijbehorende sleutels en sloten de enige oplossing.
 
vreemde zaak dit... het verhaal klopt niet!
wel motor teruggeven, maar geen sleutel... :/
dat de sleutel op hun eigen bmw's past geloof ik niet! _O-

hoe dan ook: succes met vinden van een oplossing, en hopelijk vind één van die blauwpetten je sleutel terug, tussen hun sleutel-hopen.

groet,
Lonewulf
hij had er voor jouw :+ bij moeten zetten :Y
 
vreemde zaak dit... het verhaal klopt niet!
wel motor teruggeven, maar geen sleutel... :/
dat de sleutel op hun eigen bmw's past geloof ik niet! _O-

hoe dan ook: succes met vinden van een oplossing, en hopelijk vind één van die blauwpetten je sleutel terug, tussen hun sleutel-hopen.

groet,
Lonewulf
Welkom op MF. Waar niets is wat het lijkt en de moderatoren lopen te klieren.
 
Niks Carmo of nieuwe ECU. Als je écht de oude sleutels niet terug kan vinden, verhaal indd uitleggen bij de Honda dealer. Je zult dan inderdaad een setje nieuwe sleutels nodig hebben, tenzij je ergens de sleutelcode kan achterhalen, dan kun je een paar nieuwe blanco Honda sleutels laten slijpen.

Vervolgens kan de Honda dealer de sleutels(met HISS chip) aanmelden op de motor. Daarna zullen alleen de sleutels die op dat moment aangemeld worden, nog werken. De sleutels die die conjo nog ergens heeft liggen, werken dan niet meer op de HISS

Sleutels werken dan niet op de start onderbreker, maar van het stuurslot afhaken lukt er heel goed mee. Is wel flink duwen, maar je hoeft hem dan niet een bus in te tillen _O-
 
Contact gaat via mijn (aangetrouwde) neef (het is immers zijn nichtje).
Vandaar dat het wat langer duurd met de info.

Ik neem aan dat de politie z'n huis wel onderzocht zou hebben om ook de sleutels te kunnen vinden...?
Ervan uitgaande dat de sleutels dus nooit meer terugkomen verder naar stap 2 (contact op nemen met de Honda dealer).

In de loop van de week zal ik meer weten, dan plaats ik het hier!

Alvast bedankt!

Gr
 
vreemde zaak dit... het verhaal klopt niet!
wel motor teruggeven, maar geen sleutel... :/
dat de sleutel op hun eigen bmw's past geloof ik niet! _O-

hoe dan ook: succes met vinden van een oplossing, en hopelijk vind één van die blauwpetten je sleutel terug, tussen hun sleutel-hopen.

groet,
Lonewulf

Zó vreemd is dit niet, hoor....

Normaliter belanden dit soort inbeslagnames bij de "Dienst Domeinen" en mogen jij en ik er op bieden..... Dan krijg je dus ook géén sleutels mee bij aankoop doordat die bij de inbeslagname ook niet mee genomen zijn. Die sleutels zijn ook niet écht interessant tijdens zo'n inbeslagname, met alleen die sleutels kan de "eigenaar" niets meer verkopen/te gelde maken.

De fiets zélf is in bezit van de staat, het kentekenregister aanpassen zodat die fiets van de naam van de eigenaar af gehaald wordt is een kwestie van een paar muisklikken vóór de staat.

@TS: Honda NL moet op basis van het VIN (Vehicle Identification Number), oftewel Framenummer, de originele HISS codes kunnen achterhalen en kunnen herprogrammeren op nieuwe sleutels. Om het "sjoemelen" met blokken en frames (omkatten) tegen te gaan zijn deze gegevens al jaren aan elkaar gekoppeld bij de fabrikanten, en dat is niet omdat de fabrikanten dat zo graag doen....

Je moet hierbij uiteraard wél kunnen aantonen dat JIJ de rechtmatige eigenaar bent van......
 
Laatst bewerkt:
volgens mij staat er heel veel foute info in dit topic.
honda kan geen lege sleutels aanmelden zonder een werkende sleutel (met chip) ook houdt honda geen register bij van de sleutels. je kunt niet een sleutel bij bestellen.
je zult dus een nieuwe sloten set met de bijbehorende ecu moeten kopen.
wanneer je een nieuwe wilt kun je het beste bij tenkate vragen ze hebben ze op voorraad liggen uit omgebouwde fietsen voor het circuit. 2de hands heeft boonstra Parts er nog 1 liggen dacht ik.
als de motor op het stuurslot staat kun je het beste de tankdop van de tank schroeven en deze naar een goede slotenmaker brengen om er een sleutel bij te maken. dit scheelt een hoop gedoe met het uitvoeren van het stuurslot ed. dan kun je de sloten set relatief gemakkelijk vervangen.

ik heb dit al eens helemaal uitgezocht voor ik een bod deed op een motor die bij domeinen aangeboden werd.

groeten Arnold
 
volgens mij staat er heel veel foute info in dit topic.
honda kan geen lege sleutels aanmelden zonder een werkende sleutel (met chip) ook houdt honda geen register bij van de sleutels. je kunt niet een sleutel bij bestellen.
je zult dus een nieuwe sloten set met de bijbehorende ecu moeten kopen.
wanneer je een nieuwe wilt kun je het beste bij tenkate vragen ze hebben ze op voorraad liggen uit omgebouwde fietsen voor het circuit. 2de hands heeft boonstra Parts er nog 1 liggen dacht ik.
als de motor op het stuurslot staat kun je het beste de tankdop van de tank schroeven en deze naar een goede slotenmaker brengen om er een sleutel bij te maken. dit scheelt een hoop gedoe met het uitvoeren van het stuurslot ed. dan kun je de sloten set relatief gemakkelijk vervangen.

ik heb dit al eens helemaal uitgezocht voor ik een bod deed op een motor die bij domeinen aangeboden werd.

groeten Arnold

:^

Je hebt minimaal 1 sleutel nodig wil je dat er een reserve sleutel én bijgemaakt kan worden én ingeleerd kan worden.

Zonder 1 sleutel kan je ook geen sleutel bij laten maken. Je bestelt bij de Honda dealer namelijk een "standaard" sleutel. Deze moet je zelf op maak laten slijpen bij de sleutelboer (en die heeft daarvoor 1 voorbeeld sleutel nodig) waarna je terug naar de dealer gaat om deze in te leren.

Allebei de sleutels kwijt?
Dat wordt dan een nieuwe slotenset en ecu.

Of je haalt de hele meuk er uit zoals men bij circuitmotoren doet. Lijkt mij zéér onwenselijk bij een straatmotor.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij staat er heel veel foute info in dit topic.............
als de motor op het stuurslot staat kun je het beste de tankdop van de tank schroeven en deze naar een goede slotenmaker brengen om er een sleutel bij te maken. dit scheelt een hoop gedoe met het uitvoeren van het stuurslot ed. dan kun je de sloten set relatief gemakkelijk vervangen.
Helaas klopt dit ook niet.....
Je krijgt namelijk de tankdop niet van de motor zonder dat de tankdop open staat. En daarvoor heb je toch echt een sleutel nodig......
Met wat priegelwerk moet je wel het slot voor het zadel/helmslot los kunnen maken, maar de truc is per motor verschillend.

De familie van de voormalige berijder 100 Euro bieden voor de sleutels blijkt meestal de kortste weg te zijn. Ik heb dit net deze week mogen ondervinden..... Na mijn bod kreeg ik heel snel de ontbrekende sleutels + reservesleutels + papieren van de bij de belastingdienst gekochte motor...... Dat scheelde mij weer veel geld en tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan