Ploffen in uitlaat na gas los laten

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.093
2.841
Erps-Kwerps
Als ik het gas loslaat, als de motor op temperatuur is, dan ploft hij nogal in zijn uitlaat. Eigenlijk vind ik dat wel geinig. Maar nu zei me laatst iemand dat dat een teken is dat de kleppen gesteld moeten worden. Klopt dat?
 
Als je tijdens het rijden de killswitch aan uit drukt krijg je beetje t zelfde effect. Voor zover ik weet niet heel schadelijk


Dat deden we vroeger in het leger ook.

Plankgas met de benzine vrachtwagens of Jeeps........onsteking uit lekker de zuigers benzine laten aanzuigen en aan de onsteking. *D

Een knal......de vlammen van 1-2 mtr totdat eens je uitlaat openklapte :+ _O- O-)
 

:Y

Secundaire luchtinjectie heeft niets te maken met het brandstofsysteem, maar met de katalysator. Is die weg, dan dient die luchtinjectie ook nergens meer voor.

Daarnaast, klepoverlap anyone? Ook een viertakt heeft enige cilinderspoeling. Dat zorgt ook voor minimale hoeveelheden onverbrand mengsel in de uitlaat. Niet hoorbaar met een katalysator (want die maakt er iets anders van voor het aan de achterkant eruit komt) maar zonder katalysator hoor je het ineens ploffen... O-)
 
secundaire lucht injectie heeft ook niets met een katalysator te maken.
dat zit al 30 jaar op motoren zonder katalysator.
en die hebben ook klepoverlap en toch knallen die niet in de uitlaat.
ook met een open uitlaat hoeft dat niet, als de carburateur maar goed afgesteld staat.
 
Bij mijn vorige motoren,een Guzzi en een Ducati Pantah,beide met carb's,kon ik horen bij gas afsluiten wanneer ze op reserve gezet moesten worden.
Blijkbaar werd het mengsel armer en gingen ze ploffen in de uitlaat.Niet heel hard,meer een beetje rochelen *D
 
Kawasaki er-5 van '99. Viertakt parralel twin van 500 cc.
Maar hij maakt herrie als een grote!

*O*

Nogmaals, je moet gewoon je carbs synchroon stellen en klaar. Knallen in de uitlaat bij een twin is dat doorgaans de oorzaak. Ik gebruik deze altijd voor mijn Intruder.

rothewaldsetje_ventielen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, je moet gewoon je carbs synchroon stellen en klaar. Knallen in de uitlaat bij een twin is dat doorgaans de oorzaak. Ik gebruik deze altijd voor mijn Intruder.

[afbeelding]

moet je mij toch eens goed uitleggen wat er allemaal mis gaat bij de verbranding/in de cylinders zodat er nog verbranding plaats vindt in de uitlaat, ENKEL en alleen doordat de gaskleppen niet gelijk staan ...
 
moet je mij toch eens goed uitleggen wat er allemaal mis gaat bij de verbranding/in de cylinders zodat er nog verbranding plaats vindt in de uitlaat, ENKEL en alleen doordat de gaskleppen niet gelijk staan ...


Meer dan je denkt.

We hebben een paar jaar terug een VFR aan de viergas tester gehangen voor het synchroniseren. De motor had duidelijk geen goede verbranding. Vervolgens de motor gesynchroniseerd (carb versie van de VFR) en weer aan de viergastester. Na synchronisatie was de verbranding perfect.

Voor synchronisatie was het hc gehalte in de uitlaatgassen duidelijk te hoog. Laat dit spul nu voor de boem zorgen in de uitlaat.
 
Carbs synchroon zetten is nu niet zo'n wereldschokkende ingreep. Kan ik dus rustig eens proberen. Moet ik alleen nog zo'n ijkgevalltje in elkaar knutselen.
Ik zag hier laatste op het forum nog ergens een linkje voorbij komen van iemand die dat zelf had gemaakt met een plank, wat doorzichtige plastic buisjes en wat vorkolie. Heeft iemand toevallig die link nog of weet iemand welk topic dat was?

*edit
Ik heb het al gevonden. Google is je vriend!
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/280613//
 
Laatst bewerkt:
Blijf het een heerlijk fenomeen vinden, die naverbranding van onverbrande gassen in de aftermarkt uitlaat (Hashiru van motorrad Polo)van mijn transalp....gas dicht, beetje afremmen op de motor en het feest kan beginnen...lalalaa
 
Met een meer open uitlaat stromen de gassen makkelijker weg.
Daardoor wordt het mengsel wat armer.
En dan gaat hij ploffen.
Dus eigenlijk moet je wat nu wat rijker afstellen.
Toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan