Racen op een GSX-R: #4 TS vervanging!

Q1 hadden we technische problemen, geen ronde kunnen rijden. Q2 moest het dus gebeuren, gelukkig werd er nog niet echt super hard gereden, de grip was tot de middag ook niet echt best! Kon me als 4e kwalificeren met een niet zoveel zeggende tijd. Naarmate er meer gereden was, werd de grip ook beter, maar de tijden zaten nog niet op het niveau waar vorig jaar op geraced werd (ook als je de tijden terug rekend met oude Ruskenhoek niet). Ik had een redelijke start, kwam als 7e door in de haarbocht. en kon aanpikken in de kopgroep van 7 man. Daar viel er gelijk in de eerste ronde 1 tussen uit, op P3. Daarom sloegen de eerste 2 een gaatje, van P3 t/m mij op P7 een erg mooi groepje met veel stuivertje wisselen tot 3/4e van de race. Toen kwam de jongen op P2 terug vallen. Ik begon het al te voelen aan de rem, ik verloor remdruk en kneep bij de uitremactie het remhendel tegen m'n vingers aan (ik rem met 2 vingers), waardoor ik rechtdoor schoot in de haarbocht. Race weer hervat op de 6e plaats en later nog 1 plaatsje goed gemaakt, maar deze ook weer verloren aan een andere rijder in de laatste ronde. Kwam als 6e over de streep. Niks te klagen, doelstelling was vanaf het begin van het seizoen meekomen in de top 10 van de ProCup600, dat is ruimschoots gelukt!

Het moment dat ik die jongen die terug kwam vallen van P2 inhaal en me dus verrem omdat ik niet hard genoeg kan remmen staat bij hem op film, mocht je het leuk vinden om te zien. Op 14.50 verliest hij P3 aan de jongen die voor me rijdt (in het geel) en op +-15.15 kom ik mee en verrem me dus doordat ik niet harder meer kon remmen en de bocht niet haalde.

Kijken vanaf 14.50:

Op 15.55 haal ik hem trouwens weer in voor P5, mocht je het leuk vinden om nog ff door te kijken.

ja een benzine lek las ik ergens toch? en hoe ken je nou remdruk verliezen?
 
Elke remvloeistof heeft nog steeds een max temperatuur waarin hij goed werkt. Ergens in het systeem word het wss dus nog te warm.

Maar waardoor, dat is de vraag.
 
dacht altijd dat met goede blokken en goede remvloeistof dit een ding uit het verleden was.

Goede dual carbon blokken en goede DOT5.1 remvloeistof zit er wel in. Goed ontlucht ook, heeft waarschijnlijk met warmte te maken, mn schijven waren ook helemaal blauw na de race.
 
Loopt je schijfrem niet aan? Met andere worden blijven de zuigers niet te ver uitstaan waardoor er constant warmte wordt gegenereerd? Ik heb dit bij een maatje ook gezien met als gevolg het weg vallen van de druk (te warm).

Ik zou gewoon DOT 4 gebruiken. De motul rbf 600 heeft een droog kookpunt van 312. Waarschijnlijk haal je dat niet met de huidige DOT 5
 
Loopt je schijfrem niet aan? Met andere worden blijven de zuigers niet te ver uitstaan waardoor er constant warmte wordt gegenereerd? Ik heb dit bij een maatje ook gezien met als gevolg het weg vallen van de druk (te warm).

Ik zou gewoon DOT 4 gebruiken. De motul rbf 600 heeft een droog kookpunt van 312. Waarschijnlijk haal je dat niet met de huidige DOT 5
ik ben toevalig ook terug gegaan naar de 4.0 effe gekeken die motul idd.

de Brembo LCF600 Plus Racing is toevallig iets beter 4 graden maar maar bij graaffie telt elke graad he. die angst haas remt zoveel :+
 
Deze gebruik ik altijd 1 litr 11 euro ebay Duitsland hoef je niet zo zuinig te verversen met 1 ltr kan je wat knoeien :+

ATE TYP 200 Remvloeistof Dot 4 (tot 280 Graden) (1L)

ATE Racing TYP 200 Remvloeistof Brake Fluid DOT 4

Premium DOT4+ remvloeistof uitermate geschikt voor snelle straatauto's of circuitgebruik. Door het hogere kookpunt veel minder last van fading en "kokende" remmen.

De ATE TYP200 is de nieuwe standaard op het gebied van highperformance remvloeistoffen.
Het verhoogde kookpunt van 280°C maakt remmen onder extreme omstandigheden mogelijk.

Minimale toename in kookpunt
Niet schuimend tijdens vullen of aftappen
Uitstekende bescherming tegen corrosie
Kleur Amber
Droog kookpunt 280°C
Nat kookpunt 198°C

Viscositeit bij -40°C = max 1400 mm2/s

Verversingsinterval 2-3 jaar

Inhoud: 1L
 
Q1 hadden we technische problemen, geen ronde kunnen rijden. Q2 moest het dus gebeuren, gelukkig werd er nog niet echt super hard gereden, de grip was tot de middag ook niet echt best! Kon me als 4e kwalificeren met een niet zoveel zeggende tijd. Naarmate er meer gereden was, werd de grip ook beter, maar de tijden zaten nog niet op het niveau waar vorig jaar op geraced werd (ook als je de tijden terug rekend met oude Ruskenhoek niet). Ik had een redelijke start, kwam als 7e door in de haarbocht. en kon aanpikken in de kopgroep van 7 man. Daar viel er gelijk in de eerste ronde 1 tussen uit, op P3. Daarom sloegen de eerste 2 een gaatje, van P3 t/m mij op P7 een erg mooi groepje met veel stuivertje wisselen tot 3/4e van de race. Toen kwam de jongen op P2 terug vallen. Ik begon het al te voelen aan de rem, ik verloor remdruk en kneep bij de uitremactie het remhendel tegen m'n vingers aan (ik rem met 2 vingers), waardoor ik rechtdoor schoot in de haarbocht. Race weer hervat op de 6e plaats en later nog 1 plaatsje goed gemaakt, maar deze ook weer verloren aan een andere rijder in de laatste ronde. Kwam als 6e over de streep. Niks te klagen, doelstelling was vanaf het begin van het seizoen meekomen in de top 10 van de ProCup600, dat is ruimschoots gelukt!

Het moment dat ik die jongen die terug kwam vallen van P2 inhaal en me dus verrem omdat ik niet hard genoeg kan remmen staat bij hem op film, mocht je het leuk vinden om te zien. Op 14.50 verliest hij P3 aan de jongen die voor me rijdt (in het geel) en op +-15.15 kom ik mee en verrem me dus doordat ik niet harder meer kon remmen en de bocht niet haalde.

Kijken vanaf 14.50:

Op 15.55 haal ik hem trouwens weer in voor P5, mocht je het leuk vinden om nog ff door te kijken.

Wat een gigantisch geknooi van meneer de filmer ook trouwens. Lijkt wel als hij het niet helemaal meer vol kan houden en teveel geforceerde fouten maakt. :X
 
Wat een gigantisch geknooi van meneer de filmer ook trouwens. Lijkt wel als hij het niet helemaal meer vol kan houden en teveel geforceerde fouten maakt. :X


Hij reed wel NO:1 ;) Hij moet gewoon wat meer gaan joggen naast de motor :+
 
Laatst bewerkt:
Loopt je schijfrem niet aan? Met andere worden blijven de zuigers niet te ver uitstaan waardoor er constant warmte wordt gegenereerd? Ik heb dit bij een maatje ook gezien met als gevolg het weg vallen van de druk (te warm).

Ik zou gewoon DOT 4 gebruiken. De motul rbf 600 heeft een droog kookpunt van 312. Waarschijnlijk haal je dat niet met de huidige DOT 5

Ik ga preventief de klauwen nog een keer open halen idd, maar dat heb ik vd winter ook al gedaan .

Motul gaat niet, ik word gesponsord door LiquiMoly. Remvloeistof zit het probleem ook niet, rij ook met originele rempomp en die zijn sowieso niet de allerbeste.
 
Ik ga preventief de klauwen nog een keer open halen idd, maar dat heb ik vd winter ook al gedaan .

Motul gaat niet, ik word gesponsord door LiquiMoly. Remvloeistof zit het probleem ook niet, rij ook met originele rempomp en die zijn sowieso niet de allerbeste.
de orginele rempomp van de nieuwe soesjes zijn toch niet zo legendarisch slecht als vroegah.
 
Ik ga preventief de klauwen nog een keer open halen idd, maar dat heb ik vd winter ook al gedaan .

Motul gaat niet, ik word gesponsord door LiquiMoly. Remvloeistof zit het probleem ook niet, rij ook met originele rempomp en die zijn sowieso niet de allerbeste.

Bouw je schijven om ( als je dat nog niet gedaan hebt ? ) tot full floaters dan loopt de schijf ook minder aan Johan.

Anders misschien eens gaan nadenken over M-master 6mm schijven met 19 pomp.
 
Bouw je schijven om ( als je dat nog niet gedaan hebt ? ) tot full floaters dan loopt de schijf ook minder aan Johan.

Anders misschien eens gaan nadenken over M-master 6mm schijven met 19 pomp.

Dat is idd een volgende optie :Y

Eerst eens kijken hoe het uitpakt met een race gerichte aftermarket rempomp en de klauwen nogmaals uit elkaar en goed schoon.
 
Dat is idd een volgende optie :Y

Eerst eens kijken hoe het uitpakt met een race gerichte aftermarket rempomp en de klauwen nogmaals uit elkaar en goed schoon.

Kleine stapjes is idd beter an weet je ook zeker waar het aan lag :)

Misschien ook eens nieuwe rubberringen erin zetten dan ? Remcubs polijsten ( speciaal schuurpapier korrel 10.000 ) dat helpt ook.
 
@ Johan, ik weet nog wel een tip alleen en die is goud waard.Er zijn er meer die het doen.

I have seen a few posts regarding excessive brake rub lately.

This is BAD. It wears pads, and over heats the braking system and can lead to premature brake fade on a race track. It also hurts top speed on a track, and can cause pads to glaze over, as well as excessive rotor wear in an extreme case.

Some light "scrubbing" noise is normal. There is nothing that mechanically pulls the pads back from the rotors other than the piston seals retracting some. You should be able to lift the front wheel and spin it with a good firm spin and it make a few rotations before it stops. If it seems to slow rather quickly, then your pistons are sticking in the calipers or something is hanging up in the braking system.

HOW TO!

first pull one caliper. ONLY one. DO NOT remove the other at the same time, as their is likely not enough fluid to compress both calipers at the same time and trying to do so can put air into the system at the reservoir

Pump the brakes until the pads in the caliper you have removed touch each other. Remove the pads then and inspect the pad guide pins for wear (wear on these pins can cause pad hangup as well). DO NOT PUMP MORE. You risk blowing the pistons out of the caliper. This is bad.

Using a good cleaner (NOT brake cleaner in my opinion, I use simple green) and a tooth brush clean all the grime off the pistons. Wash the simple green out with clean water. Simple green if not washed back out can cause oxidation on aluminum. But I have WAY better results with it than I do with any brake cleaner. Blow the calipers dry with air if you have it available once rinsed out.

One step I use, and you will be AMAZED at the results, is I use a dry teflon spray on the pistons.

Then collapse the pistons back into the calipers. Push the pistons ALL THE WAY back into the calipers, but be careful that while doing so, you dont push other pistons OUT of the calipers. This can be done with just your fingers. Do no use tools to do so, as you risk marring the piston sides and faces.

Make sure everything is dry. Pay special attention to INSIDE the cups of the pistons, that they are not holding any fluids still. I like to rotate the calipers around to be sure they are not holding fluids.

Then install the pads back into the caliper, and install the caliper onto the fork. Pump the brakes back up to bring that set of pads back to the rotors.

Repeat for opposite side.

Your wheel will spin VERY freely then if done properly

http://www.gixxer.com/forums/22-mod...lipers-cure-sticky-pistons-brake-rubbing.html
 
Laatst bewerkt:
Echt amerikaans, dramatisch doen over iets simpels.

Als je gewoon de zuigers schoon hebt en invet met ate vet of soortgelijk na t schoonmaken hoef je dat soort ongein niet uit te halen.
 
Echt amerikaans, dramatisch doen over iets simpels.

Als je gewoon de zuigers schoon hebt en invet met ate vet of soortgelijk na t schoonmaken hoef je dat soort ongein niet uit te halen.


Klopt, maar als je plots remproblemen krijgt of die voorkomen wilt dan is dit de oplossing.

Heb zelf net een tube Permatex High Temperature Thread Sealant - 50 mL tube 59235 gekocht.Hiermee smeer ik voortaan de snippels in minder kans op lucht.Het zit ook op de speed bleeders waar zij het over hadden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan