Tuono Topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt, ik heb idd niet goed gelezen :X

62390482.jpg
 
Beste Tuono eigenaren,
Ik ben al enkele maanden aan het denken om een motor bij te nemen naast mijn R1100S om wat circuit dagen te doen.

Nu was ik me wat aan het inlezen over Tuono's; en het lijkt me eigenlijk dat deze naked de ideale all in one motor is! Dus waarom niet de BMW verkopen voor een Tuono!

Zeker als je de Factory uitvoering hebt vanaf 2008 (nog de V2) denk ik dat je op het circuit goed weg komt! En bovendien lijkt me de zithouding best OK voor langere ritten.

Iemand ervaring hier met zowel toertochten, woon-werk als circuit dagen?
Is de Tuono een goede all-arounder of enkel voor 1 dag de hooligan uit te hangen en na 90km terug vol te moeten tanken?..


Factory modellen lijken redelijk zeldzaam, in België geen te koop.
Iemand bekend met de verschillen tussen een R & Factory?

Thanks!
 
Haal rond de 200km uit een tank voor het lampje gaat branden, wel zonder continue hooligan gedrag.

In juli in een dag terug gereden uit Rimini. Dus lange afstanden zeker te doen!
 
Zou lekker de "gewone" versie nemen, als je ook woon/werk gaat doen.
Ohlins voorvork wil nog weleens gaan lekken. De R is de gewone versie. De factory heeft OZ-velgen, een spuuglelijk (mijn mening...) goudachtig frame en Ohlins vering. Heb zelf een tijd een gewone gehad, en op het circuit niet gemerkt dat ik wat tekort kwam qua vering. Haalde tussen de 160 en 180 km voordat het lampje gaat branden. Daarna kun je overigens nog 90 km rijden...Toertochten rijden met de Tuono is saai. Je wilt namelijk los gaan met dat ding ;-)
Let er even dat wanneer een eerste generatie 2 hebt, dat de dynamo vervangen is. Anders kun je wachten op een afgefakkelde dynamo.
 
Zou lekker de "gewone" versie nemen, als je ook woon/werk gaat doen.
Ohlins voorvork wil nog weleens gaan lekken. De R is de gewone versie. De factory heeft OZ-velgen, een spuuglelijk (mijn mening...) goudachtig frame en Ohlins vering. Heb zelf een tijd een gewone gehad, en op het circuit niet gemerkt dat ik wat tekort kwam qua vering. Haalde tussen de 160 en 180 km voordat het lampje gaat branden. Daarna kun je overigens nog 90 km rijden...Toertochten rijden met de Tuono is saai. Je wilt namelijk los gaan met dat ding ;-)
Let er even dat wanneer een eerste generatie 2 hebt, dat de dynamo vervangen is. Anders kun je wachten op een afgefakkelde dynamo.

Je bent niet voor niets een indewegrijder :+

Geintje ;)
 
Beste Tuono eigenaren,
Ik ben al enkele maanden aan het denken om een motor bij te nemen naast mijn R1100S om wat circuit dagen te doen.
Thanks!
De combo van een R1100S en een Tuono (V4 in mijn geval) bevalt mij erg goed O-)

De tuono blijft als er pekel ligt lekker binnen en dat rijd ik op de R1100S.

Zijn echt wel behoorlijke verschillende fietsen, de R1100S welke ik met een comfort stuur rijd is heel lekker voor de langer stukken en het rustigere woon-werk.

Heb de Tuono nog niet zo heel lang, had hiervoor een RSV1000 uit 2007, deze was in ieder geval minder geschikt voor het toerwerk. Tuurlijk alles kan, maar ik hoop dat ik wat fitter van de Tuono af zal stappen.

Factory of niet.... tjaa, de factory heeft natuurlijk wat mooiere spullen erop zitten, of je dit op de weg nodig hebt... denk het niet, wil je voor het circuit ook die paar extra kilo's minder, dan zou je het kunnen overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle en goede uitleg allemaal! Daar ben ik wat mee!
Ik zal in het voorjaar eens testrijden op een R en dan een mening vormen.
En de factory, tjah, ech móói kan je die kakafonie van kleuren niet noemen nee.. Maar is cool want öhlins!! :)
 
heb zelf ook een factory gehad van 2007 , met blauwe velgen

vond de looks mooi alleen ohlins voor lekten snel en vering was niet super

deze heb ik later laten aanpassen door SO Vering toen was i perfect

dynamo is bij ca 28000 km door gefikt , voor de rest geen problemen mee gehad
 
Bedankt voor de snelle en goede uitleg allemaal! Daar ben ik wat mee!
Ik zal in het voorjaar eens testrijden op een R en dan een mening vormen.
En de factory, tjah, ech móói kan je die kakafonie van kleuren niet noemen nee.. Maar is cool want öhlins!! :)

Maar daar is wel wat op te vinden hoor....... :+
full

full
 
Beste Tuono eigenaren,
Ik ben al enkele maanden aan het denken om een motor bij te nemen naast mijn R1100S om wat circuit dagen te doen.

Nu was ik me wat aan het inlezen over Tuono's; en het lijkt me eigenlijk dat deze naked de ideale all in one motor is! Dus waarom niet de BMW verkopen voor een Tuono!

Zeker als je de Factory uitvoering hebt vanaf 2008 (nog de V2) denk ik dat je op het circuit goed weg komt! En bovendien lijkt me de zithouding best OK voor langere ritten.

Iemand ervaring hier met zowel toertochten, woon-werk als circuit dagen?
Is de Tuono een goede all-arounder of enkel voor 1 dag de hooligan uit te hangen en na 90km terug vol te moeten tanken?..


Factory modellen lijken redelijk zeldzaam, in België geen te koop.
Iemand bekend met de verschillen tussen een R & Factory?

Thanks!

Naar mijn mening is de Tuono (een "gewone" r uit 2008) een prima allrounder. Je kunt er lekker mee knallen maar ook langere ritten zijn goed te doen.

Breda-Assen (eigenlijk Oosterhout-Norg :P ) is prima te doen op 1 tank en das 231km. Pas de laatste paar km's rij je met een brandend benzine lampje.

Wel krijg ik op den duur last van mijn knieën, maar nu zijn deze niet van bijzonder hoge bouwkwaliteit heb ik het idee.

De voorvering kan nog weleens als krap aan voldoende worden ervaren. Dit is op te lossen door er andere veren in te plaatsen.
 
Beste Tuono eigenaren,
Ik ben al enkele maanden aan het denken om een motor bij te nemen naast mijn R1100S om wat circuit dagen te doen.

Nu was ik me wat aan het inlezen over Tuono's; en het lijkt me eigenlijk dat deze naked de ideale all in one motor is! Dus waarom niet de BMW verkopen voor een Tuono!

Zeker als je de Factory uitvoering hebt vanaf 2008 (nog de V2) denk ik dat je op het circuit goed weg komt! En bovendien lijkt me de zithouding best OK voor langere ritten.

Iemand ervaring hier met zowel toertochten, woon-werk als circuit dagen?
Is de Tuono een goede all-arounder of enkel voor 1 dag de hooligan uit te hangen en na 90km terug vol te moeten tanken?..


Factory modellen lijken redelijk zeldzaam, in België geen te koop.
Iemand bekend met de verschillen tussen een R & Factory?

Thanks!
Ik heb de afgelopen 10 jaar 2 Tuono's gereden. Een Gen 1 en een Gen 2 (factory 2007)
Elk jaar met de Tuono 1 week door de Alpen gereden. Hele dag sturen over de bergpaden of vanuit Zwarte Woud binnendoor naar NL (> 500km) gaat prima. De voetsteunen zitten vrij hoog. Ik ben 1.82m . Als je langer bent , kan je de voetsteunen beter iets verlagen.

De meeste RSV / Tuono's verbruiken veel brandstof. Als je gemiddeld 1 op 15 haalt is dat goed. Meestal lampje aan bij 180 km. Ik tankte ook altijd de meeste liters van de groep (en als 1e) Allemaal 1000cc motoren (Triumph / Honda / Kawa / BMW/ ...) . De motor werd elk jaar afgesteld ( door verschillende motor zaken , op de dyno)

Met de Tuono kan je ook circuit rijden. Zoek maar eens op Youtube. Ik heb het ook gedaan. MAAR ... circuit rijden werkt verslavend. De kans dat je meerdere dagen per jaar gaat rijden is aanwezig. Leuk , maar ook risico voor je wegmotor. Een slippertje is zo gebeurd, dan heb je zo voor 1000€ schade.

Als je echt meerdere keren per jaar gaat rijden zou ik een goedkope circuit fiets aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
De grootste verschillen tussen een Tuono factory en standaard gen 2 is:
OHLINS vering voor en achter
OHLINS stuurdemper
Carbon spatbord, zijkappen en schilden bij de tank
Carbon onderkap en langer dan standaard
Gesmede wielen (lichter)

Bovenstaande parts zijn peper duur. Maar bij een 2e hands aankoop kan het verschil klein zijn.

Heb je het nodig ?
Carbon niet = alleen voor de mooi en ik geloof 1 kg lichter
Gesmede wielen : JA echt merkbaar . Met name het voorwiel. Ook op de gewone weg. De gyrowerking is veel minder . Gemakkelijker insturen / koers verandering
OHLINS spul; Ik vond het verschil op straat niet merkbaar. Ohlins is beter instelbaar ( meer mogelijkheden) Ik denk dat goed afgestelde standaard dempers (met low frictie keerringen) op straat ook prima zijn.
 
De grootste verschillen tussen een Tuono factory en standaard gen 2 is:
OHLINS vering voor en achter
OHLINS stuurdemper
Carbon spatbord, zijkappen en schilden bij de tank
Carbon onderkap en langer dan standaard
Gesmede wielen (lichter)

Bovenstaande parts zijn peper duur. Maar bij een 2e hands aankoop kan het verschil klein zijn.

Heb je het nodig ?
Carbon niet = alleen voor de mooi en ik geloof 1 kg lichter
Gesmede wielen : JA echt merkbaar . Met name het voorwiel. Ook op de gewone weg. De gyrowerking is veel minder . Gemakkelijker insturen / koers verandering
OHLINS spul; Ik vond het verschil op straat niet merkbaar. Ohlins is beter instelbaar ( meer mogelijkheden) Ik denk dat goed afgestelde standaard dempers (met low frictie keerringen) op straat ook prima zijn.


Klopt, alleen stuurdemper is standaard geen Ohlins... heb nu bijna 70000 km met mijn Factory gereden, hiervoor een gen. 1 en gen. 2 R, vooral na overstap merk je de OZ wielen en Ohlins ontzettend (minder input nodig, Ohlins geserviced door HK)
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dát is een mooie kleurstelling! 8-)
Zwarte velgen, zilver frame en de gouden toetsen van de öhlins componenten.

Ik vrees de Factory componenten op zich meer kosten dan de meerprijs van een Factory over een R.

Zijn het effectief Tuono Ohlins dempers?

Vork en wielen uit een RSV factory, Achterdemper via een bevriende eenheid en de rest uit de Aprilia catalogus. Ik had de T al en vond idd de factory framekleur......Tja. Dit was dus de wat duurdere optie :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan