Startproblemen ZX9r

Jeanzx9

Rookie
21 mrt 2015
13
3
's-Gravendeel
Beste allen,
Mijn ZX9r uit 2001 stopt soms met starten. Dit gaat soms gepaard met een vreemd geluid uit het blok maar soms is er ook niets te horen maar stopt hij wel met starten. Vaak start hij ook gewoon zoals het hoort. Ik heb de startmotor laten testen en die is oké.
Ook de accu is oké.
Als hij stopt met starten en ik houd de startknop ingedrukt, dan zie ik ineens de wijzers van de tellers bewegen net zoals ze doen als je het contact aanzet.
Even laten start hij dan weer.
De motor rijd overigens prima als hij eenmaal loopt.
Nogmaals het probleem doet zich niet altijd voor tijdens het starten, maar wel in ongeveer 25 procent.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt. :)
 
Als je al zegt dat het dashboard reageert zoals het doet wanneer je je contact uit en aan zet,zou dat dan ook best zo kunnen zijn. Check je contactslot en stekker,controleer je zekeringen en als je een startonderbreker hebt kan die wellicht ook nog kuren vertonen. Allereerst weet je wel zeker dat je accuspanning boven elke twijfel verheven is? Lage spanning kan ook voor rare symptomen zorgen.

Groet,Auke.
 
Bekijk de bedrading van het startcircuit eens goed of alles vast zit , de elektrische contacten schoon zijn en de bedrading ok is . Startmotor goede massa krijgt . Contactschakelaar eens in te spuiten met een vocht/corrosie werend middel . Accu laten controleren op z`n energie . Massa kabel goed vast zit . Vast ergens slecht contact .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle goede tips.!!
Wat denken jullie dat het geluid in het blok is dat soms hoorbaar is als hij een soort van stopt/vastloopt in het starten?
Een vage omschrijving van 'een soort geluid in het blok' is onvoldoende om er iets over te kunnen zeggen. Voor zover dat al via internet kan.

Probeer na te gaan waar het geluid vandaan komt, en wat het geluid veroorzaakt (trillen, bonken, schrapen, tandwielen over elkaar heen, etc).

Dan kunnen we in ieder geval al wat meer.
 
Martell je hebt gelijk, is inderdaad een vage beschrijving. Het gaat altijd zo snel dat je niet gemakkelijk vaststeld wat er gebeurd. Door weer te starten komt het ook niet terug. Het is dus altijd gokken wanneer tijdens het starten het gebeurd. Komt volgens mij wel bij de startmotor vandaan, althans aan die kant van het blok. Ik ga aan de slag met alle bovenstaande tips en begin met het laten nameten van de accu. Ik houd jullie op de hoogte en tips blijven welkom !!!
 
Gisteren de accu laten testen bij een echte accuboer. De accu is goed MAAR waar ik nooit op gelet heb is het aantal ampères bij de koude start, de z.g. CCA capaciteit. Die is van mijn accu erg laag, namelijk 85 CCA. De meesten zijn tegenwoordig 110 of 135 CCA en de nieuwste lion accu's zelfs 180!! Volgens de accudeskunsige is die van mij te licht voor een 900cc. Komende week schaf ik een zwaardere aan en laat jullie weten of de klachten daarmee verholpen zijn.
 
Er zit sinds een paar dagen een zwaardere accu in. Hij start uiteraard beter maar ook met deze accu is hij nog een keer gestopt met starten en ging de teller zich resetten (op en neer gaan van de wijzers). Hij starte wel snel daarna weer opnieuw door. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag. Groet Jean.
 
Bekijk de bedrading van het startcircuit eens goed of alles vast zit , de elektrische contacten schoon zijn en de bedrading ok is . Startmotor goede massa krijgt . Contactschakelaar eens in te spuiten met een vocht/corrosie werend middel . Accu laten controleren op z`n energie . Massa kabel goed vast zit . Vast ergens slecht contact .



Of: Checklist niet startende motor
 
Laatst bewerkt:
De accu die erin hoort is prima er is iets anders aan de hand. Zou haast toch wel iets aan je bedrading of slecht contact moeten wezen lijkt mij. Volg het hele circuit eens goed . Dus vanaf je startknop, accu naar je startmotor. (massa aansluiting) Meet laadcircuit door. link hierboven genoemd .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie tips. Ik ga over een paar weken de motor strippen om de bedrading te checken. Martin, ik ben wel gestart met het starten terwijl de zijstandaard is ingeklapt, de afgelopen dagen geen probleem gehad.mocht dit het zijn geweest dan hoor je dat van me!!! Maar voor die conclusie is het nu nog te vroeg 😄
Heb jij trouwens ook niet eens een soortgelijk probleem gehad?
 
ja en dat heb ik nog steeds, s morgens starten geen probleem, s middags klaar met werken druk ik start knop in hoor ik klang net of tandwielen tegen elkaar aan knallen, en het geluid van een lege accu, wacht ik ff en dan ineens start hij weer
 
Martin, lijkt toch wel erg veel op mijn probleem, alleen bij mij zit er minder structuur in dan bij jou. Bij mij doet hij het soms op willekeurige momenten maar waarschijnlijk minder vaak. De laatste dagen nog steeds geen probleem gehad. De zwaardere startaccu heeft zeker geholpen. Ik ben echt benieuwd of het wegblijft. Start de motor nog steeds met de standaard ingeklapt 😄
Aan de startkoppeling heb ik ook gedacht maar alles wat ik daar over lees is toch wel een meer definitief probleem. Er is dan iets kapot en dat ga je steeds meer merken. Dat is bij mij niet het geval. Hij start nog steeds vaker goed dan niet goed.
Wordt vervolgd...
 
Het zijn toch gewone bewegende delen in de starterkoppeling.
Het zou toch maar zo kunnen dat het zaakje vevuilt was en dat de nieuwe accu meer power heeft en de startmotor dus wat feller, en zodoende het vuil weer gedeeltelijk uit de starterkoppeling rost, of ziets dergelijks.


(Of praat ik nu echt poep)
 
Boevie, je verklaring klinkt wel logisch als het inderdaad alleen maar om vervuiling gaat. Mijn ZX9 heeft erg veel stil gestaan in de jaren voordat ik hem kocht. Sinds de zwaardere accu is hij het inderdaad steeds beter gaan doen. de afgelopen week heb ik hem elke dag gebruikt en geen klachten gehad. Ik houd jullie op de hoogte wat de komende weken betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan