Koppeling grijpt niet aan na nieuwe platen

Kawa Wes

MF veteraan
28 jun 2006
2.077
0
Oost-Souburg
Ik heb net m'n koppelingsplaten vervangen. Dat is allemaal goed gegaan en alles zit weer vast. Nu draait de motor weer zoals het hoort op de bok. Nu wilde ik m'n ketting smeren dus zet ik de motor in de eerste versnelling. Ik laat m'n koppeling los en de motor valt uit omdat m'n standaard nog uitgeklapt stond. Dit is zoals het hoort. Ook m'n gear indicator geeft 1 aan. Nu start ik m'n motor weer laat m'n koppeling volledig los maar m'n achterband wilt niet draaien. Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval. Zet ik de motor weer in neutrale stand dan kan ik het wiel wel weer normaal ronddraaien.
Weet iemand wat er aan de hand is?
 
Ik heb net m'n koppelingsplaten vervangen. Dat is allemaal goed gegaan en alles zit weer vast. Nu draait de motor weer zoals het hoort op de bok. Nu wilde ik m'n ketting smeren dus zet ik de motor in de eerste versnelling. Ik laat m'n koppeling los en de motor valt uit omdat m'n standaard nog uitgeklapt stond. Dit is zoals het hoort. Ook m'n gear indicator geeft 1 aan. Nu start ik m'n motor weer laat m'n koppeling volledig los maar m'n achterband wilt niet draaien. Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval. Zet ik de motor weer in neutrale stand dan kan ik het wiel wel weer normaal ronddraaien.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Kennelijk is er toch iets niet goed gegaan.

Je moet de bediening van je koppeling controleren, en daarna de koppeling zelf (weer open dus).

Wellicht ten overloedde:

Heb je het oude pakket platen gemeten?
Heb je het nieuwe pakket platen gemeten?
Heb je andere veren gebruikt, of de al aanwezige?

En over welke motor gaat het?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en blijft de motor nu ook uitvallen wanneer je koppeling los laat (terwijl je achterwiel vast zit/als die in zijn 1 staat)... ik kan het tweede deel van het verhaal niet helemaal goed volgen :-)
Aan de andere kant het is vrijdag...
het is de zx9 neem ik aan... heb je een handboek gebruikt/ter beschikking?

Heb ook wel eens gehoord van slippen of juist plakken van platen, doordat ze niet goed in de olie waren gezet voordat ze gemonteerd werden (dit zal ook in het handboek staan, als dat bij jou motor zou moeten!)
 
Laatst bewerkt:
Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval.
:?


De koppeling grijpt wel aan? Of niet aan? Vaag.....

In versnelling, hendel ingeknepen, kan het achterwiel dan wel gedraaid worden? Heeft niet iemand een gieter in het achterwiel gestoken dat deze niet kán draaien?
 
Laatst bewerkt:
:?


De koppeling grijpt wel aan? Of niet aan? Vaag.....

In versnelling, hendel ingeknepen, kan het achterwiel dan wel gedraaid worden? Heeft niet iemand een gieter in het achterwiel gestoken dat deze niet kán draaien?


Als je motor uitstaat en in z'n eerste versnelling staat kan je de motor niet weg duwen doordat het achterwiel geblokkeerd wordt. Dit is nu ook het geval als de motor aanstaat. In z'n vrij kan je het wiel vrij bewegen maar ontkoppeld in de eerste versnelling niet meer. Als de handel is ingesneden weer wel.
 
heb je openingspost doorgelezen....ik weet dat het een motor is, en ik ga er van uit dat het gaan racer is, want hij heeft een middenbok....

Ga nu even de glazen bol oppoetsen, en dan kom ik terug met de oplossing.....
 
Even voor de duidelijkheid. De OP komt inderdaad niet helemaal over.

- zx9-r bouwjaar 2000
- Koppelingsplaten vervangen
- Op de paddock gezet
- neutraal achterwiel kan ronddraaien met de hand
- eerste versnelling met motor aan, standaard uitgeklapt en koppeling los, valt de motor uit.
- eerste versnelling met motor aan, koppelinghandle ingedrukt, wiel kan handmatig ronddraaien.
- eerste versnelling met motor aan, koppelinghandle los, achterwiel blijf stil staan (hoort zoals elke motor te draaien)
- achterwiel kan dan handmatig niet rond gedraaid worden. (Net alsof de motor uitstaat in z'n eerste versnelling en je hem weg wilt duwen).
- daarna weer in neutraal en achterwiel is weer gewoon handmatig te draaien.

Hoop dat dit iets duidelijker is 😂
 
Even voor de duidelijkheid. De OP komt inderdaad niet helemaal over.

- zx9-r bouwjaar 2000
- Koppelingsplaten vervangen
- Op de paddock gezet
- neutraal achterwiel kan ronddraaien met de hand
- eerste versnelling met motor aan, standaard uitgeklapt en koppeling los, valt de motor uit.
- eerste versnelling met motor aan, koppelinghandle ingedrukt, wiel kan handmatig ronddraaien.
- eerste versnelling met motor aan, koppelinghandle los, achterwiel blijf stil staan (hoort zoals elke motor te draaien)
- achterwiel kan dan handmatig niet rond gedraaid worden. (Net alsof de motor uitstaat in z'n eerste versnelling en je hem weg wilt duwen).
- daarna weer in neutraal en achterwiel is weer gewoon handmatig te draaien.

Hoop dat dit iets duidelijker is 😂

Ik vond je openingspost duidelijk genoeg ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan