Koppeling grijpt niet aan na nieuwe platen

Kawa Wes

MF veteraan
28 jun 2006
2.077
0
Oost-Souburg
Ik heb net m'n koppelingsplaten vervangen. Dat is allemaal goed gegaan en alles zit weer vast. Nu draait de motor weer zoals het hoort op de bok. Nu wilde ik m'n ketting smeren dus zet ik de motor in de eerste versnelling. Ik laat m'n koppeling los en de motor valt uit omdat m'n standaard nog uitgeklapt stond. Dit is zoals het hoort. Ook m'n gear indicator geeft 1 aan. Nu start ik m'n motor weer laat m'n koppeling volledig los maar m'n achterband wilt niet draaien. Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval. Zet ik de motor weer in neutrale stand dan kan ik het wiel wel weer normaal ronddraaien.
Weet iemand wat er aan de hand is?
 
Klinkt alsof er in de versnellingsbak iets geblokkeerd zit, of toch tussen koppeling en bak. De motor slaat niet af omdat de standaard uitstaat, die slaat gewoon af omdat er iets geblokkeerd zit.
Nu heb ik nagenoeg geen verstand van een koppeling (ik ken de werking er van en weet hoe ze bediend moet worden) maar mijn boerenverstand zegt dat je de boel moet opengooien en kijken wat je fout hebt gedaan. Niet toevallig ergens een bout of moer die te ver uitsteekt en zo de boel blokkeert? Misschien een onderdeeltje of stuk gereedschap vergeten dat daar nu tussen de tandwielen zit? Of een of ander verenpakket niet vast genoeg aangedraaid waardoor die keihard aanloopt en zo de boel tegenhoudt?
Just my two cents...
Succes!
 
:?
lees het lijstje nog eens ...

Heb ik gedaan en kom weer tot dezelfde conclusie. Motor in versnelling en achterwiel blokkeert. Als je de koppeling dan loslaat slaat de motor af. TS denkt dat dat komt omdat de motor op zijn standaard staat terwijl ik denk dat er in de bak iets geblokkeerd zit en daarom de motor afslaat.

Heb ik nu iets over het hoofd gezien dan?
 
Ik heb net m'n koppelingsplaten vervangen. Dat is allemaal goed gegaan en alles zit weer vast. Nu draait de motor weer zoals het hoort op de bok. Nu wilde ik m'n ketting smeren dus zet ik de motor in de eerste versnelling. Ik laat m'n koppeling los en de motor valt uit omdat m'n standaard nog uitgeklapt stond. Dit is zoals het hoort. Ook m'n gear indicator geeft 1 aan. Nu start ik m'n motor weer laat m'n koppeling volledig los maar m'n achterband wilt niet draaien. Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval. Zet ik de motor weer in neutrale stand dan kan ik het wiel wel weer normaal ronddraaien.
Weet iemand wat er aan de hand is?
 
Ik heb net m'n koppelingsplaten vervangen. Dat is allemaal goed gegaan en alles zit weer vast. Nu draait de motor weer zoals het hoort op de bok. Nu wilde ik m'n ketting smeren dus zet ik de motor in de eerste versnelling. Ik laat m'n koppeling los en de motor valt uit omdat m'n standaard nog uitgeklapt stond. Dit is zoals het hoort. Ook m'n gear indicator geeft 1 aan. Nu start ik m'n motor weer laat m'n koppeling volledig los maar m'n achterband wilt niet draaien. Deze kan ook niet met de hand rond gedraaid worden omdat deze in z'n eerste versnelling staat zo voelt het in ieder geval. Zet ik de motor weer in neutrale stand dan kan ik het wiel wel weer normaal ronddraaien.
Weet iemand wat er aan de hand is?
 
Als ik het goed begrijp heeft ts de motor gestart met uitgeklapte jiffy, toen hij de 1ste versnelling inschakelde sloeg de motor af.
Ts klapt de jiffy in en start de motor opnieuw, weer schakelt hij de 1ste versnelling in en de motor blijft nu gewoon draaien, echter draait nu het achterwiel niet zoals dat wel zou moeten maar is het wiel geblokkeerd.
 
Wat was het nou?


Wat was het nou?

De plaat waar de veren in plaatst worden was een kwartslag gedraaid en sluit daardoor niet goed aan op de eerste plaat waardoor er ruimte tussen de eerste plaat en de verplaat was. Hierdoor had de eerste plaat teveel ruimte waardoor deze uit z'n uitsparing kwam en dus niet werkte.
Dat probleem is inmiddels verholpen maar m'n oude probleem niet.
Ik heb de koppelingsplaten om twee redenen vervangen. Slippen en omdat ik soms niet hoger kwam dan m'n twee versnelling. Ik kreeg hem gewoon niet in z'n derde versnelling. Kreeg ik hem op een gegeven moment er wel in kon ik gewoon doorschakelen naar z'n 6. Weer naar beneden ging ook wel tot z'n drie, verder ging die niet. Door dit hard met de hand te doen ging het op een gegeven moment wel.
Nu hou ik datzelfde probleem. De eerste twee versnelling gaan prima maar krijg hem niet in z'n drie.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Bak (in iedergeval de 3de versnelling).
Oude koppelingsplaten kunnen weer terug ;-).
Bak demonteren en alles nameten (eerst uitzoeken wat de slijtage is, dan vervangen)
Ook een gweedehands bak eerst goed nameten of hij wel goed is ;-)
 
Bak (in iedergeval de 3de versnelling).
Oude koppelingsplaten kunnen weer terug ;-).
Bak demonteren en alles nameten (eerst uitzoeken wat de slijtage is, dan vervangen)
Ook een gweedehands bak eerst goed nameten of hij wel goed is ;-)

Nee oude koppelingsplaten waren echt aan vervanging toe. Ga maar iemand zoeken voor de bak.
 
Ik heb de koppelingsplaten om twee redenen vervangen. Slippen en omdat ik soms niet hoger kwam dan m'n twee versnelling. Ik kreeg hem gewoon niet in z'n derde versnelling. Kreeg ik hem op een gegeven moment er wel in kon ik gewoon doorschakelen naar z'n 6. Weer naar beneden ging ook wel tot z'n drie, verder ging die niet. Door dit hard met de hand te doen ging het op een gegeven moment wel.
Nu hou ik datzelfde probleem. De eerste twee versnelling gaan prima maar krijg hem niet in z'n drie.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Jammer dat dit niet eerder aangegeven is.

We zien hier al teveel halve verhalen, waardoor het best lastig is om gericht te helpen.
 
Jammer dat dit niet eerder aangegeven is.

We zien hier al teveel halve verhalen, waardoor het best lastig is om gericht te helpen.

Koppelingsplaten moesten zo wie zo vervangen worden. En ik ben al blij dat ik nu weet dat het om de versnellingsbak gaat dus ik ben wel degelijk geholpen hier. Bedankt voor het meedenken iedereen ik stel het zeer op prijs in ieder geval.
 
heb je openingspost doorgelezen....ik weet dat het een motor is, en ik ga er van uit dat het gaan racer is, want hij heeft een middenbok....

Ga nu even de glazen bol oppoetsen, en dan kom ik terug met de oplossing.....


de bol is weer gepoetst...

kijk even naar de opbouw van je platenpakket, die is niet helemaal goed in elkaar gezet....



Maar ik zie ook iets van een slechte schakelvork in je versnellingsbak

youre welkom
 
Terug
Bovenaan Onderaan