Hoog stationair toerental

jabro

Rookie
25 dec 2010
10
0
hallo,

ik ben in het bezit van een Yamaha XJ700S, ik heb het hele blok gereviseerd en bij de revisie van de carburateur bleek dat er diverse sproeiers dusdanig vastzaten dat revisie van deze set niet meer ging.

Via marktplaats een 2de set aangekocht en van deze 2 weer één complete set gemaakt, nadat ik alles ultrasoon heb laten reinigen.

Na de montage loop ik tegen het probleem aan dat hij moeilijk start, wanneer ik 1 luchtinlaat met mijn hand afsluit pakt hij pas op. Na enkele minuten wanneer hij op temperatuur komt schiet hij in toerental gelijk omhoog naar bijna volgas.

Ik heb de stationair sproeier die bovenop zit naast de choke plunjer een halve slag open staan.

Heeft iemand nog wat tips om na te lopen ? ander moet ik hem naar een hersteller brengen ;( maar ik wil eerst alles zelf uitproberen.

Alvast bedankt voor eventuele tips.
 
Ik weet niet precies hoe jouw carbs. in elkaar zitten, maar het kijkt me stug dat je stationair sproeiers op de choke hevels zitten, je bedoelt denk ik de stelschroef van het stationair toerental.
Loopt je Yam. wel normaal tot dat 'ie warm wordt en omhoog in toeren schiet?
 
Ik bedoel inderdaad de stelschroef "naast" de choke hevel, de motor loopt niet echt lekker in het begin ik moet hem lopend houden door met de choke te spelen. Meestal slaat hij ook 1 of 2 keer af, dan lijkt het of hij geen brandstof krijgt.
 
Hallo,

Gassen: hij is inderdaad nog niet gesynchroniseerd, ik ging ervan uit dat hij dan onregelmatig zou lopen. Maar gaat hij dan ook hoog in z'n toeren lopen?

MasterTommy: waar kan ik de CO mengsel stelschroef vinden?
 
Hitachi carburateur
Hitachi_carb_2-831x959.jpg


nr 2

Mikuni BS33
Mikuni_carb-743x962.jpg


nr 3
 
hallo,

ik ben in het bezit van een Yamaha XJ700S, ik heb het hele blok gereviseerd en bij de revisie van de carburateur bleek dat er diverse sproeiers dusdanig vastzaten dat revisie van deze set niet meer ging.

Via marktplaats een 2de set aangekocht en van deze 2 weer één complete set gemaakt, nadat ik alles ultrasoon heb laten reinigen.

Na de montage loop ik tegen het probleem aan dat hij moeilijk start, wanneer ik 1 luchtinlaat met mijn hand afsluit pakt hij pas op. Na enkele minuten wanneer hij op temperatuur komt schiet hij in toerental gelijk omhoog naar bijna volgas.

Ik heb de stationair sproeier die bovenop zit naast de choke plunjer een halve slag open staan.

Heeft iemand nog wat tips om na te lopen ? ander moet ik hem naar een hersteller brengen ;( maar ik wil eerst alles zelf uitproberen.

Alvast bedankt voor eventuele tips.
Eerst de basis.
Je zegt dat het blok is gereviseerd, dat betekent dus ook de klepspeling goed. Daar ga ik even vanuit.

Dan de carbs. Daar is flink aan gewerkt en uitgewisseld.
De sproeiers moeten goed zin, alle kanaaltje open, vlotterhoogte goed, en luchtmengselschroef op basisinstelling.
Chokewerking mechanisch controleren.
Kijk ook naar de (mechanische) werking van gas- en retourkabel, en de aanslag daarvan.
Dan kom je ook meteen bij de stationair-toerental-schroef. Zorg er voor dat ook die goed staat, en bijv niet te ver in, wat resulteert in snel in toeren lopen, als het aanslaat.

Krijg je het zover dat de boel blijft lopen, controleer dan op valse lucht, deo-proef willem1940.

Stationair zal je het echter wel op acceptabel nivo moeten kunnen krijgen, anders is één van bovenstaande niet goed.

Heb je het eenmaal stationair acceptabel, dan ga je synchroniseren (met warm gelopen blok).
 
Hallo iedereen,

bedankt voor de vele suggesties, ik heb weer wat mogelijkheden om uit te proberen.

gassen: bedankt voor de duidelijke tekeningen, ik zal van de week even kijken welk type ik heb en zal dat dan nog even posten.
Martel: ik zal alle zaken die jij benoemd nog eens checken, kan je wellicht ook aangeven hoe ik de vlotterhoogte kan controleren en wat de basis instelling van de luchtmengsel schroef is.

Volgende check van de motor is op z'n vroegst komend weekeinde als het weer goed is, dus wordt vervolgd.
 
Hallo iedereen,

bedankt voor de vele suggesties, ik heb weer wat mogelijkheden om uit te proberen.

gassen: bedankt voor de duidelijke tekeningen, ik zal van de week even kijken welk type ik heb en zal dat dan nog even posten.
Martel: ik zal alle zaken die jij benoemd nog eens checken, kan je wellicht ook aangeven hoe ik de vlotterhoogte kan controleren en wat de basis instelling van de luchtmengsel schroef is.

Volgende check van de motor is op z'n vroegst komend weekeinde als het weer goed is, dus wordt vervolgd.
Zorg er voor dat je werkplaatshandboek krijgt.
Daar staat het wel in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan