CB450S onstabiel

rob7420

MF'er
28 jul 2009
96
0
avenhorn
Goede dag mede sleutelaars, ik heb twee CB450S motoren.
Een uit '86 en een uit '88. De motor uit 86 heb ik al een tijd en nooit veel problemen mee gehad. Nu mijn vriendin d'r rijbewijs had gehaald heb ik deze aan haar gedoneerd en er nog een bij gekocht voor de lol.

Nu het probleem, de motor uit 88 is niet stabiel. hij rijd op zich goed maar ik kan niet op lage snelheid het stuur los laten. Dan probeert hij elke kant op te gaan behalve rechtuit. Nu is de makkelijkste oplossing uiteraard mijn stuur niet los laten maar dit gedrag zet zich ook voort in gewone bochten. Ik moet bewust het stuur op de juiste hoek vast houden.

De motor uit 86 heeft dit niet, deze is wel gewoon stabiel in de bochten en ook stuur los op lage snelheid is geen probleem.

Waarschijnlijk al had ik de alleen de 88 gehad dan was ik er van uit gegaan dat het normaal (slecht) weggedrag was voor een oldtimer maar omdat ik er twee heb is het makkelijk vergelijken.

Dingen tot zo ver gedaan:
Beide motoren staan op pirelli road daemon banden, deze ook al eens omgewisseld.
Van beide motoren heb ik de voorvork voorzien van nieuwe vloeistoffen en keerringen, deze ook al eens omgewisseld.
Wiellagers vervangen.
Speling achterbrug en balhoofd nagekeken, beide goed niet omgeruild.
Banden spanning nagekeken.
Achterveren functioneren goed, het is enkel voorin onstabiel.

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, graag jullie input en bij voorbaat dank.
gr. rob
 
Is het alleen bij lage snelheid?

Staat je balhoofd niet te strak? Hierdoor klemt je stuur als het ware een beetje, dan krijg je ook zulke problemen zoals jij beschrijft.


Edit:
Guntherrex was me net voor :P
 
Laatst bewerkt:
Nee het balhoofd staat naar mijn weten niet te strak en heeft ook geen stroeve punten.
Wanneer ik de voorkant oplicht en het stuur een kant op laat vallen gebeurt dit vloeiend en stuitert hij een keer bij het bereiken van maximale uitslag.
 
Aangezien je de rest al eens hebt uitgewisseld: baldhoofdlagers.
:^
Als je de voorkant optilt hangt hij alleen op het bovenste lager. Dat is niet vergelijkbaar met volledig statisch gewicht op het onderste lager. Eerst alles spelingvrij maken en dan nog eens gaan rijden. Het zoekerige klinkt echt als een ingeslagen lager.
 
Ook ik ga voor de balhoofdlagers,als ze er nog niet al inzitten zou ik gaan voor conische lagers,net weer even wat beter,maar hoe dan ook ,vervangen lijkt het mij te doen. Het gaat dan nu wel soepel maar ook soepel heeft zijn grenzen natuurlijk dus dat zegt niet zo heel veel,je wilt ook dat de motor zijn lijn houdt.

Groet,Auke.
 
Ik zal vanmiddag langs de motorzaak gaan om nieuwe lagers te halen/bestellen voor beide fietsjes.

Helaas zal ik ze er deze week niet in kunnen zetten omdat de baas vind dat ik eerst mijn halve inboedel moet kaal schuren omdat madam het een andere kleur wil B| al doe ik dat uiteraard met plezier O-)

Maar zodra ze vervangen zijn laat ik horen hoe hij dan rijd.

Bedankt voor jullie hulp, groetjes

edit:
De bouten van het blok heb ik eerder al eens hersteld naar origineel, de voorste word er nog al eens uitgehaald om de trillingen te verminderen. Maar indien correct en regelmatig afgesteld trilt het blok helemaal niet veel.

Dat de fiets een tik zou hebben gehad had ik ook bedacht maar er is geen lakschade of andere merken van metaal vervorming te vinden aan het frame/balhoofd etc.
 
Laatst bewerkt:
Achterveren functioneren goed, het is enkel voorin onstabiel.
Versleten achtervering merk je anders vaak als eerste aan de voorzijde. Niet alleen bij youngtimers met elastieken frame, zelfs bij MotoGP fietsen heeft de instelling van de achtervering ook invloed aan de voorkant. Dat is echter vooral op snelheid, gezien je omschrijving zou ik net als vele anderen die '88 van nieuwe balhoofdlagers voorzien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan