Yamaha MT 03 start niet meer na de winter

Rutgeur

Rookie
20 mei 2015
8
0
Amsterdam
Ik heb begin december mijn Yamaha MT 03 bij een vriend binnen in zijn garage gezet. Nu wilde ik hem gister weer naar buiten rijden en toen kwam ik erachter dat hij niet meer startte.

De lampjes op mijn dashboard, koplamp en achterlicht branden even fel als voorheen. Ik heb dus een vermoeden dat het niet aan de accu ligt.

Als ik hem probeer te starten hoor ik de start motor een ander geluid dan normaal maken en ploft de uitlaat soms 1 keer. De motor gaat echter niet lopen.

Ik heb geprobeerd hem aan te lopen in zowel zijn 1e, 2e als 3e versnelling. Dit leverde helaas ook geen rijdende Yamaha op.

Heeft iemand nog tips voor mij?
 
En heb je hem nadat duwen nog weer proberen te starten met de startmotor??
Anders toch maar even de accu aan de lader zetten.
Als bij mij een motor een aantal maanden stil heeft gestaan komt voordat ik hem start eerst de accu aan de lader.
 
Laatst bewerkt:
Ok, daar ben ik ook bang voor. Rook wel benzine na mijn start pogingen.

Hoe weet ik of mijn bougie het begeven heeft?

Benzine zou erin moeten zitten. Heb hem in ieder geval met een half volle tank daar neergezet. Zou dit verdampt kunnen zijn?
 
Een bougie begeeft het niet zo snel je moet hem dan alleen even droog maken.
Of anders als hij straks nog niet wil starten het proberen met de gashandel vol open.
 
Laatst bewerkt:
Welkom terug op motor-forum :]

als de startmotor wel ronddraait maar anders klinkt is het aannemelijk dat hij te weinig stroom krijgt.
een startmotor vraagt veel meer als je lampjes, dus dat zegt niks.
aanduwen van een 1 cilinder is ook knap lastig, zeker met dit koude weer.

wegzetten met een half volle tank is niet het meest handige maar zal niet gelijk problemen hoeven te veroorzaken.
let op het type lader wat je hebt dat het wel een paar uur kan duren eer de accu weer vol is.
lukt het dan nog niet dan zou je startkabels kunnen gebruiken.
hierbij moet het voertuig waar je de kabels op zet NIET de motor laten draaien.

succes
 
Druppellader gaat je niet helpen.Wat voor geluid maakt de startmotor?Als het een tikkend geluid is heb je te weinig spanning in de accu.
Je kunt hem zoals gezegd eerst eens goed doorladen.
De MT kan makkelijk een paar maanden ongebruikt stil staan.

Ik weet dat je moelijk bij de accu komt *D
 
een optimate e.d word ook vaak een druppellader genoemd, afhankelijk van het model kan die best een fikse laadstroom geven als de accu ver leeg is.
aangezien er word aangegeven dat de motor ploft, neem ik aan dat de startmotor wel rond gaat.
je startmotor zal ook geen ander geluid gaan geven als je tank toevallig leeg is ;)
tuurlijk wel even kijken of er nog benzine inzit ;)
 
aanduwen van een 1 cilinder is ook knap lastig, zeker met dit koude weer.

wegzetten met een half volle tank is niet het meest handige maar zal niet gelijk problemen hoeven te veroorzaken.

Voor het aanduwen gewoon een slachtoffer zoeken die wil duwen. Zo deed ik het voor ik een druppellader had. })

Hoezo is een MT-03 wegzetten met een halfvolle tank niet het meest handig?
 
In een halfvolle tank ontstaat condens.
Water brandt slecht en kan in een metalen tank roest veroorzaken.
Lang stilstaan met een halfvolle tank is in principe slecht voor alle voertuigen.
 
Bedankt voor alle tips! Heb dit weekend tijd genomen om de tips uit te proberen.

Na de accu eruit gehaald te hebben en aan de druppellader te hebben gehangen wilde de motor vervolgens weer starten. De accu is dus het probleem! Ik heb hem daarna nog wat langer aan de druppellader gehangen om weer tot 100% te laten laden. Tot mijn grote verbazing was de accu na een nachtje dat hij niet aan de druppellader gekoppeld was slechts voor 40% geladen. Is dat normaal? Of is mijn accu gewoon naar de knoppen en moet ik er een nieuwe in zetten?

Zo ja, bedankt voor de bovenstaande accu links. ;-)
 
Ik denk dat je er eerst even een flink stuk met de motor moet rijden en kijken hoe het dan gaat met de accu, als het dan nog zo is ben je aan een nieuwe toe.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips! Heb dit weekend tijd genomen om de tips uit te proberen.

Na de accu eruit gehaald te hebben en aan de druppellader te hebben gehangen wilde de motor vervolgens weer starten. De accu is dus het probleem! Ik heb hem daarna nog wat langer aan de druppellader gehangen om weer tot 100% te laten laden. Tot mijn grote verbazing was de accu na een nachtje dat hij niet aan de druppellader gekoppeld was slechts voor 40% geladen. Is dat normaal? Of is mijn accu gewoon naar de knoppen en moet ik er een nieuwe in zetten?

Zo ja, bedankt voor de bovenstaande accu links. ;-)
Bij een goede motorzaak kan je accu doorgemeten worden.
 
Accu lag binnen in de woonkamer (21 graden) terwijl hij aan de druppellader lag. Vervolgens is 's nachts de verwarming wel uitgegaan en was de 2e keer dat ik het meette de accu wel afgekoeld. Kan dat de oorzaak zijn?

Ik wil deze motor gaan verkopen omdat ik zelf ga verhuizen naar het buitenland. Kan ik er niet gewoon beter een nieuwe accu inzetten zodat de nieuwe eigenaar gewoon een altijd startende motor heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan