Suzuki GSF 600 S Bandit start niet

maartje31

Rookie
1 jun 2014
17
0
Houten
Hallo!

Mijn Bandit staat sinds eind september binnen in een droge afgesloten berging. Helaas niet al die tijd op de druppellader, die heb ik van de week aangesloten.

Vandaag even geprobeerd om de motor te starten, maar geen succes. Altijd wel wat startproblemen gehad na langere tijd stilstaan, maar normaal pakt 'ie het wel op.

Ik zit dus met een Bandit uit 2002 die al een paar maanden stil staat en niet wil starten. Accu lijkt ok. Ligt nog aan de druppellader. Iemand tips?
 
Zo als gezegd check niet startende motor.

Bandit oliekoelers hebben wel wat problemen met starten na een langere tijd stilstand.
Zijn motorisch luidruchtig als ze koud zijn.
Zorg dat de accu 99,9 % goed en vol opgeladen is .
Zet de benzine stand op PRI om de benzine snel naar de vlotters te brengen.
Tik met de achterkant van een schroevedraaier ff tegen de vlotterbakjes aan voor alle zekerheid om te voorkomen dat de naalden die zijn blijven hangen los te schrikken en hun werk weer doen.
Start de eerste keer ff zonder choke .
Dan de choke vol open en blijf van het gas af.
Starten, niet te lang doorstarten.
Na een paar keer moet de Bandit toch wel aanslaan. :+ < 1.5 minuut
wanneer de motor loopt zet de benzinestand weer op ON ipv PRI .
Loopt de toeren op, zet de choke lager tot acceptabele toeren.
 
Het is niet specifiek een Bandit probleem. Veel motoren met carburatuers hebben problemen met het starten na enige tijd stilstand. De benzine van tegenwoordig vergomt vrij snel waardoor kanaaltjes en sproeiers in je carburateur dicht gaan zitten, waardoor de motor niet of moeilijk start of niet op alle cilinders loopt. Soms helpt het om de vlotterkamers af te tappen, zodat verse benzine wordt aangezogen. Daarnaast wil het soms helpen door 'startvloeistof (remreiniger of iets vluchtigs) in het luchtfilter te spuiten tijdens het starten. De motor start dan op die vluchtige stof en soms is dat genoeg om hem benzine aan te laten zuigen.
Meestal moeten echter de carburateurs eraf om gereinigd te worden. Ga wel eerst altijd even na of je een vonk hebt op je bougies, want zonder vonk geen plof.
 
Het is niet specifiek een Bandit probleem. Veel motoren met carburatuers hebben problemen met het starten na enige tijd stilstand. De benzine van tegenwoordig vergomt vrij snel waardoor kanaaltjes en sproeiers in je carburateur dicht gaan zitten, waardoor de motor niet of moeilijk start of niet op alle cilinders loopt. Soms helpt het om de vlotterkamers af te tappen, zodat verse benzine wordt aangezogen. Daarnaast wil het soms helpen door 'startvloeistof (remreiniger of iets vluchtigs) in het luchtfilter te spuiten tijdens het starten. De motor start dan op die vluchtige stof en soms is dat genoeg om hem benzine aan te laten zuigen.
Meestal moeten echter de carburateurs eraf om gereinigd te worden. Ga wel eerst altijd even na of je een vonk hebt op je bougies, want zonder vonk geen plof.

Gooi er een paar ritjes voordat je hem weg zet fatsoenlijke benzine in zoals BP ultimate of de speciale benzine van Firezone.....
 
Gooi er een paar ritjes voordat je hem weg zet fatsoenlijke benzine in zoals BP ultimate of de speciale benzine van Firezone.....
Dit kan helpen inderdaad. Iets zonder ethanol heeft de voorkeur omdat dat meestal wat stabieler is op de langere duur. Al denk ik dat een half jaar nog best mee moet vallen.

Voor de volgende keer:
Tank vol gaan tanken en daarbij de brandstof voorzien van een brandstofstabilisator. Daar zijn er meerdere van te krijgen. Zelf heb ik er een half flesje Forté Gas Treatment bij gedaan. Dat is hetzelfde als Forté Moto Power II. Klein stukje rijden zodat het spul door het brandstofsysteem zit. Dan zet je de motor weg met een nagenoeg volle tank met gestabiliseerde brandstof.
Ook tap ik voor het wegzetten de vlotterkamers van de carburateurs leeg. Dan kan daar ook niets vergommen.
 
Firezone is sowieso zonder ethanol en BP ultimate ook voor zover ik weet.

Je kan ook de kraan vlak voordat je thuis bent dicht draaien of de motor stationair laten draaien met dichte kraan tot hij ermee kapt, dan heb je de carbs ook leeg.
 
Laatst bewerkt:
Klopt nog steeds wat ik zei over BP ultimate, geen ethanol dus.

"Reinigingsbeurt tijdens het rijden

BP Ultimate Ongelood 98 heeft een sterk reinigende werking en verwijdert het grootste deel van de bestaande afzetting in de motor van uw motorfiets. Het is alsof uw motor een reinigingsbeurt krijgt terwijl u rijdt.

Bovendien bevat BP Ultimate - anders dan reguliere brandstoffen - geen ethanol
. Hiermee vermindert de kans op roestvorming in uw tank."

http://www.bp.com/nl_nl/on-the-road/netherlands/producten-diensten/bp-ultimate-voor-uw-motor.html
 
Laatst bewerkt:
Neuh maar er wordt vaak gezegd dat in alle huidige benzine ethanol zit en dat is gewoon niet zo, scheelt echt een hoop als je er fatsoenlijk spul in gooit, geen roest in de tank, rubbers worden niet aangetast, de benzine veroudert minder snel etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan