Veertje Nokkenaskettingspanner VF750C 2e keer gebroken

Evil Knievel

Die hard MF'er
2 jul 2012
554
6
Amersfoort
Van een goede kennis is het veertje om de NAKS op spanning voor de 2e keer binnen 7.000km gebroken. Het betreft een VF750 CR '94
Ik weet dat Honda niet erg positief bekend staan om hun betrouwbaarheid wbt de spanners. Heb zelf nog een CBR600 F2 en daar na 2 spanners overgegaan naar een APE spanner.

Maar heeft iemand hier (ook) al meer ervaring mee en is het gewoon domme pech of zou er een andere oorzaak om de hoek liggen?
 
BLACK MANUAL CAM CHAIN TENSIONER 1994-2003 HONDA VF750 VF750C MAGNA VF 750 T9 | eBay

Bij het model firestorm is dit ook een issue. Handmatige spanners bieden oplossing :)
Of het waar is.. ik weet het niet.
Een firestorm heeft 2 spanners. 1 op de achterste cilinder, 1 op de voorste.
Vaak breekt enkel het veertje vd voorste spanner, omdat hier de olie bij stilstand uitloopt en er condens optreed als dus de motor afkoelt na een rit.
Door de ligging vd spanner blijft deze dus niet gesmeerd door olie en kan door roest de veer worden aangetast. Met breken als gevolg en met nog meer ellende -O-
De naks van de achterste cilinder blijft continue olie in staan, omdat deze als het ware hangt ipv steunt [zoals bij een de voorste cilinder & dus ook de magna...
Dus wellicht is het de ligging vd spanner icm condens wat de veer aantast.

gezien de ligging vd naks op de magna, raad ik aan elke 100 gereden kilometers een wheely te doen om de naks te voorzien van olie :+
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt wel logisch ja!

Ik vind de veertjes ook erg fragiel.
Nadat ik bij mij de handmatige spanner heb gemonteerd is het probleem idd opgelost.
Maar omdat er verschillende verhalen de rondte ingaan over het gebruik van de handmatige spanners twijfel ik of ik ze bij iemand anders in de motor wil/durf te plaatsen daar dat er niet specifiek een handleiding is om ze op de juiste spanning te zetten.

Ik heb bij mijn CBR met de hand de spanner helemaal aangedraaid tot ik niet verder kon. Motor gestart, langzaam terug gedraaid tot hij begon te ratelen daarna klein stukje in tot geluid weg was.

Ben er mee op het circuit geweest dus ik neem aan dat ik het goed heb gedaan haha...
 
je afstel-methode klinkt goed..maar het blijft een fiets van iemand anders zoals je zegt.
Afstellen op gehoor vergelijk ik met afstellen op gevoel.
Ik zie graag wat ik doe, dus kleppendeksel eraf en voelen aan die ketting hoeveel spanning erop staat is mijn dingetje. Ook kan ik dan de timing in de gaten houden :)
 
In overleg komt er toch een originele in.
Wordt het helaas een duur veertje....
Honda heeft toch zo nagedacht dat je niet alleen een veertje kan bestellen.
Thanks voor het meedenken.

Mocht iemand nog een mod weten dan hoor ik het alsnog
 
Ik heb ook meer dan eens eens losse cilinderkoppen van een firestorm gezien waar een handmatige spanner en een paar kromme kleppen in zaten. Heel leuk handmatige spanners, maar alleen als je weet wat je doet met monteren en afstellen, en dat ook regelmatig herhaalt. Heb je daar geen zin in, monteer dan lekker automatische.
 
Terug
Bovenaan Onderaan