Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.209
10.795
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Wera heeft goede tri-wing schroevendraaiers.
No: 0 is mijn kleinste variant. (weet niet of ze er nog fijner van punt zijn)
Een aantal merken accu packs zijn onder andere geschroefd met tri-wing.
 
@half- life, haakie, mechanism en alexela
helaas die heb ik al, het probleem is trouwens al opgelost, ze heeft een stekkerdoos met normale schroefjes gehaald.

Maar het ging om een schroefje met 3 inkepingen van een paar mm van buitenaf naar binnenin.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ook best nog wel eens kunnen, een paar oude stekkerdozen uit een la gepakt net en die leken wel ge-popnageld.

Voor het gemak ging ik er even vanuit dat het een 'doe het zelf knuppel afweerschroefje' was.
Veel elektronische apparaten hebben van die wazige schroefjes die speciaal gereedschap eisen zodat je er eerder mee naar een servicepunt gaat ipv zelf klooien.
 
:N
Dat ding heet een afkortzaag (deze is speciaal voor metaal). En daar moet een zaagblad in :+


Daar kan ook een zaagblad in.
Maar de vraag is of ik daar een kleinere in kan monteren (uiteraard wel zelfde asgat diameter).
Kan namelijk aan kleinere komen voor een nette prijs. Standaard zit er 355mm in
 
Laatst bewerkt:
Maatje van me werkt bij IHC, als lasser, en gebruikt ook (heel veel rollen per week) gevulde draad om stukken schip mee in elkaar te lassen.
Afgaand op wat hij mij vertelde, is dat gevulde draad heel goed werkt als deze word toegepast op de hogere stromen en dikkere draad, zijnde 1,2 of 1,6mm.

Filmpje van Bluemoon gekeken, en ik moet zeggen, dat laswerk ziet er toch wel gelikt uit na het schoonmaken.
Kleine side note; daar links in beeld staat een hele ge(i)le Esab trafo te glimmen! En die kost een paar centjes hoor! En is uiteraard kompleet NIET te vergelijken met een Gys.

Maar ja, als de Gys de truc doet, waarom niet? Ik ben ook met een half oog naar iets leuks aan het zoeken maar kan m'n ei nog niet leggen.

Dus vandaag eerst deze maar aangeschaft;


[afbeelding]


Hij is binnen!
Mooi dingetje, lijkt inderdaad van een redelijk goede kwaliteit.

Vandaag voor he eerst van m'n leven bij een van Cranenbroek geweest. Schijndel was het. Mijn hemel, wat een spullen hebben ze daar zeg. Poewéé.
Ik heb er voor het luttele bedrag van €15,- een rechte pneumatische sljiper gekocht. In koffertje, met wat steentjes er bij. Ook meteen een setje extra steentjes van Piranha er bij gekocht.
En twee oilers voor beide nieuwe machientjes te smeren. Die dingen kosten een knaak. Dat soort spul kost daar dus ook geen drol.
Ik zal er ongetwijfeld nog wel een keer binnenvallen in de nabije toekomst!
 
:N
Dat ding heet een afkortzaag (deze is speciaal voor metaal). En daar moet een zaagblad in :+


Daar kan ook een zaagblad in.
Maar de vraag is of ik daar een kleinere in kan monteren (uiteraard wel zelfde asgat diameter).
Kan namelijk aan kleinere komen voor een nette prijs. Standaard zit er 355mm in


Succes!

We horen uiteraard ook hoe het afloopt op de EHBO?
 
Nieuwe aanwinst, Makita LW1400
Makita USA - Product Details -LW1400

Is het trouwens mogelijk om hier een kleinere zaag op te zetten speciaal voor alu?


Voor aluminium kan je negatief geslepen hardmetalen zaagbladen kopen. Een goed adres voor betaalbaar spul is ecotools.nl

Iets kleiner is geen probleem, maar je kan wel minder diep en door de kleinere diameter ligt de omtreksnelheid iets lager. Ik zaag regelmatig aluminium profielen met een hardmetalen blad met negatief geslepen tanden.
 
Ja dat weet ik. Maar bij mijn weten moeten die in een metaal afkortzaag. Die draaien normaal gezien zo weinig toeren dat je de tandjes bijna kunt tellen onder het draaien. (Dit is overdreven, maar voor het vergelijk)

Zo'n zaag in een afkortzaag zetten die bedacht is voor slijpschijven dat is gevaarljjk denk ik. Die zullen wel 4000 t/min draaien oid.
 
Ja dat weet ik. Maar bij mijn weten moeten die in een metaal afkortzaag. Die draaien normaal gezien zo weinig toeren dat je de tandjes bijna kunt tellen onder het draaien. (Dit is overdreven, maar voor het vergelijk)

Zo'n zaag in een afkortzaag zetten die bedacht is voor slijpschijven dat is gevaarljjk denk ik. Die zullen wel 4000 t/min draaien oid.


Die Makita draait 3800 tp/m, lijkt mij ook wat veel voor een zaagblad.

POWER : Powerful 15 AMP motor delivers 3,800 RPM for superior performance

Duss :+
 
|( f*ck fout gemaakt, dacht ook nog dat ik de goeie had besteld omdat dit ook een 'metaalafkortmachine' is.
Dacht dat dit er een was die lage toeren draait.
Ik moet namelijk redelijk nette zaagsneden krijgen. En met zijn slijpschijf erop is dat niet het geval denk ik.
Dan maar retour...
Moet er een hebben zoals een DEWALT DW872 bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Die Makita hebben wij op de zaak ook gehad voor metaal, en m'n schoonvader heeft er ook een (gebruikt hem als metselaar). Kan niet anders zeggen dat dat een gigantisch onding is. En dat van een Makita fan...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan