Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.154
10.722
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Vraag die wss al 100x gesteld is, zo niet vaker.

Ik sleutel zelf met een bij elkaar geraapte set, waar ik wel klaar mee ben.
Dus hoe slecht is mannesmann nou echt?
Mannesmann 215 Delige Doppenset 1/4 - 3/8 - 1/2 - 98430

Of dan toch liever deze set van Beta? Wel metale handvaten en geen rubber oid, minder grip?
Beta Easy 170 Delige 1/4

Ga ik tussen deze 2 sets verschil vinden tijdens sleutelen, of wordt er pas echt verschil gevonden bij een stap naar facom of gedore?

Edit:
Helemaal cheapie:
Zeer complete doppenset, 171-delig incl. 3 ratels en koffer in blauw van TecTake

Ik heb zelf de gereedschapskoffer van Beta 2056E/E :) met wat googlen vindt je hem voor minder dan 350. Koffer is mooi compleet. heb er al 3 jaar plezier van :)
 
Voor de trotse eigenaren van een draaibank.
Een tangentiaal beitelhouder.
Onder het motto beter goed gekopieert dan slecht verzonnen wat werktijd anders ingevuld.
Hebben hier een "mooi" setje met widia plaatjes liggen. "Mooi" totdat je ze moet slijpen. :r
Zelf pruts ik al een tijdje met een toolbit maar werd een beetje flauw van dat herslijpen aan alle kanten, aanklooien met vulplaatjes en nog geen mooi resultaat.
(zie 2de foto)


Kon alleen dit stukje staal vinden, decoupeerzaagje ging'm niet worden en met de hand al helemaal niet. :N
En aangezien ik niet zo'n mooie lintzaag heb...
De plasmasnijder op los gelaten. :)
[afbeelding]

Zoals je ziet kan ik ook niet met de plasma overweg.
Dat wordt dus nog flink nabeweken, en aan vijlen hebben we toch zo de .... :X
[afbeelding]

Op internet werd een vrijloophoek van 13 graden aanbevolen voor de beitel.
Heb ook niet zo'n luxe kolomboor met kantelbare bekken, etc, etc.
Dus improviseren we wat op de draaibank. (Rechts zie je het beiteltje die ik normaal gebruik)
[afbeelding]

Jasse er droog een gat door even dik als het ronde stukje toolbit die ik nog heb liggen.
Achteraf goed gegokt. Niets vernaggeld.
[afbeelding]

Zag dat het beitelhoudertje onder een flauwe hoek stond. Zal wel, doen we ook.
Effe aan elkaar bakken, braden en spetteren.
Niets opmeten, gewoon wat op het oog de hoogte bepalen.
[afbeelding]

Prototype met de nodige beperkingen.
"Blokje met gaatje" zit te hoog waardoor ik de beitel niet voldoende door kan steken.

Achiel, waar is m'n flex?!
[afbeelding]

Test met RVS. Hier gaat er 0,8mm ervan. :9 Sweet!
Met mijn handgeslepen toolbit kon dat op gewoon staal nog maar net/niet. Vaak herslijpen, blauwe spanen, trillen, piepen, hoop geklooi.
Hier heb ik 5mm weg gedraaid. Daarna was zowel het werkstuk als de beitel bijzonder koel voor het geweld dat ze hebben verricht. Spanen komen er netjes af en een glad oppervlak.
[afbeelding]

Waar op te letten:
Door die hoek van 13 moet de houder veel lager plaatsen om nog voldoende vrij te blijven van m'n werkstuk. (moet de beitel dus verder doorsteken naar boven)
Kan het zooitje niet meer 360 ronddraaien door het uitstekende stukje toolbit aan de onderkant. Dan maakt het ook niet uit hoe laag dat "blokje met gaatje" komt te hangen.
Volgende gaat 15graden worden en lager geplaatst zodat ik ook grote voorwerpen kan draaien.
Dat boutje aan de voorkant, om de beitel op hoogte te stellen, zit qua krachten die op de beitel komen wel op de juiste plek maar steekt uit. Zelfde problem als hierboven beschreven. Het vlak daar schuin maken kan/helpt maar dan heb je weer minder "vlees" voor de schroefdraad.
Het slijpen van de beitel stelt helemaal niets meer voor. Gewoon schuin tegen de slijpsteen.
Als m'n verbeterde versie voor de ronde beitel lekker werkt gaan we klooien voor vierkante beitels.


Ik mis effe wat hier nou speciaal aan is? :?

Is dat om kopse kantjes in te steken voor die fittingen?
 
Ik mis effe wat hier nou speciaal aan is? :?

Is dat om kopse kantjes in te steken voor die fittingen?

Als je de beitel horizontaal hebt moet je verschillende vlakken slijpen aan de beitel.
Dat is nog wel eens een uitdaging zo uit de hand. Verder moet je dan vulplaatjes gebruiken om je beitel op de juiste hoogte te krijgen.
Door de beitel vertikaal te plaatsen komt ineens niet meer zo nauw kijken. Om te beginnen heb je 1 belangrijke hoek dan altijd goed. Instellen gaat met 1 boutje los/vast.
De krachten die op de beitel komen, werken in de richting van de beitel waardoor die vele malen sterker is. (geen trillen door doorbuigen)
Als je het kant en klaar wil kopen dan heeft deze ze, vind het wel prijzig. (diamond tool holder)
Eccentric Engineering Shop
Was 4 uurtjes bezig met m'n probeersel.

Fitting was te lang, dus de kopse kant ingekort. Maar je kunt ook je werkstuk smaller maken. Met een ronde beitel krijg je alleen geen scherpe hoeken. Vandaar dat ik ook een vierkante wil.
Ronde beitel geeft een mooi afgewerkt oppervlak.
 
Als je de beitel horizontaal hebt moet je verschillende vlakken slijpen aan de beitel.
Dat is nog wel eens een uitdaging zo uit de hand. Verder moet je dan vulplaatjes gebruiken om je beitel op de juiste hoogte te krijgen.
Door de beitel vertikaal te plaatsen komt ineens niet meer zo nauw kijken. Om te beginnen heb je 1 belangrijke hoek dan altijd goed. Instellen gaat met 1 boutje los/vast.
De krachten die op de beitel komen, werken in de richting van de beitel waardoor die vele malen sterker is. (geen trillen door doorbuigen)
Als je het kant en klaar wil kopen dan heeft deze ze, vind het wel prijzig. (diamond tool holder)
Eccentric Engineering Shop
Was 4 uurtjes bezig met m'n probeersel.


Fitting was te lang, dus de kopse kant ingekort. Maar je kunt ook je werkstuk smaller maken. Met een ronde beitel krijg je alleen geen scherpe hoeken. Vandaar dat ik ook een vierkante wil.
Ronde beitel geeft een mooi afgewerkt oppervlak.


Goed verhaal. Thanks.
 
Ik heb vandaag een tweedehands heftafel gekocht voor de motor. Alleen het voetpedaal en bijhorende stangen zitten er niet bij.

Ik ben dus opzoek naar foto's van deze stangen en het voetpedaal zodat ik dit na kan maken.

Nu is het omhoog krikken van de tafel wel heel lastig...

Alvast bedankt!
 
Ik heb vandaag een tweedehands heftafel gekocht voor de motor. Alleen het voetpedaal en bijhorende stangen zitten er niet bij.

Ik ben dus opzoek naar foto's van deze stangen en het voetpedaal zodat ik dit na kan maken.

Nu is het omhoog krikken van de tafel wel heel lastig...

Alvast bedankt!
Foto van je heftafel en waar de bediening op moet?
 
Ik heb vandaag een tweedehands heftafel gekocht voor de motor. Alleen het voetpedaal en bijhorende stangen zitten er niet bij.

Ik ben dus opzoek naar foto's van deze stangen en het voetpedaal zodat ik dit na kan maken.

Nu is het omhoog krikken van de tafel wel heel lastig...

Alvast bedankt!

Google op: "heftafel motor" druk op de knop "afbeeldingen".

Zoek net zo lang op de plaatjes (plaatje voor plaatje aanklikken) totdat je de gevraagde "stangen" en het voetpedaal in beeld krijgt.

Zo moeilijk is dat toch niet?
 
Ik heb vandaag een tweedehands heftafel gekocht voor de motor. Alleen het voetpedaal en bijhorende stangen zitten er niet bij.

Ik ben dus opzoek naar foto's van deze stangen en het voetpedaal zodat ik dit na kan maken.

Nu is het omhoog krikken van de tafel wel heel lastig...

Alvast bedankt!

Ik wilde een heel verhaal schrijven omdat ik iets las over slangen, maar zie gelukkig net op tijd dat ik het verkeerd gelezen heb (iets met vroeg op zijn door de kleine :+ )

Ik ben het eens met Leejoow, zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om uit te zoeken hoe dat de cilinder bediend wordt en daar wat stangen en een pedaal aan de koppelen :?
 
Het is opzich ook niet moeilijk, alleen de krik staat niet stil. Naarmate de tafel verder omhoog gaat gaat de krik ook omhoog.

En ik had gehoopt dat iemand van hier net zo`n tafel had en even een fotootje kon maken. Maar helaas...
 
Laatst bewerkt:
Als je de beitel horizontaal hebt moet je verschillende vlakken slijpen aan de beitel.
Dat is nog wel eens een uitdaging zo uit de hand. Verder moet je dan vulplaatjes gebruiken om je beitel op de juiste hoogte te krijgen.
Door de beitel vertikaal te plaatsen komt ineens niet meer zo nauw kijken. Om te beginnen heb je 1 belangrijke hoek dan altijd goed. Instellen gaat met 1 boutje los/vast.
De krachten die op de beitel komen, werken in de richting van de beitel waardoor die vele malen sterker is. (geen trillen door doorbuigen)
Als je het kant en klaar wil kopen dan heeft deze ze, vind het wel prijzig. (diamond tool holder)
Eccentric Engineering Shop
Was 4 uurtjes bezig met m'n probeersel.

Fitting was te lang, dus de kopse kant ingekort. Maar je kunt ook je werkstuk smaller maken. Met een ronde beitel krijg je alleen geen scherpe hoeken. Vandaar dat ik ook een vierkante wil.
Ronde beitel geeft een mooi afgewerkt oppervlak.
Leuk voorbeeld. Ik zal tzt er ook eens een gaan maken. Thx.
Als je een vierkant toolbit wil gaan gebruiken moet je weer gaan slijpen anders krijg je geen vrijloop. Dus je moet op zoek naar een diamant/ruitvorm.
 
Als je een beetje Duits kan volgen:
;)
Bedankt, deze uitleg is prima.



Zo gezegd, zo gedaan.
Nu blijkt echter mijn personen weegschaal niet nauwkeuriger te zijn dan 0.2 kg :+
Ik had de momentsleutel ingesteld op (de belangrijke) 12 Nm en dan de emmer vol laten lopen totdat de sleutel door sloeg.
Daarna de emmer met water gewogen en het bleek net iets minder (vanwege die onnauwkeurigheid) dan de berekende gewicht. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit. :)

Handig hè, zo'n WTB-opleiding

Greetz, ing. Q
De grootste vergissing van mijn leven :')
Groet, ing. KPM
 
Leuk voorbeeld. Ik zal tzt er ook eens een gaan maken. Thx.
Als je een vierkant toolbit wil gaan gebruiken moet je weer gaan slijpen anders krijg je geen vrijloop. Dus je moet op zoek naar een diamant/ruitvorm.

Nee hoor!
Als je de beitel scheef afslijpt krijg je vanzelf een diamandvorm en dus de vrijloop hoeken.
;)
Je kunt zelfs zover gaan dat je schroefdraad hoek krijgt. En door een malletje te maken ook nog reproduceerbaar met slijpen.

Voorbeeld hiervan:
Diamond Tool Holder - Page 6

Hierzo wat linkjes:
- Projects In Metal, LLC
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan