Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.798
10.290
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
\Helpt spiritus tegen vocht in de ketel ? :?
En wat te doen met de damp, aansteken? :+


Moet het er ook niet inlaten, gewoon een flinke scheut erin, goed rondwalsen en het vuiltje aftappen en goed laten uitdruipen. Je staat versteld hoeveel rommel er na een jaar onderin een luchttank komt te liggen. Ik heb altijd geleerd dat spiritus het aanwezige water bindt en helpt afvoeren.

Kans op ontbranding is minimaal, het restje wat in de tank blijft komt alleen onder druk te staan en heeft nergens een ontstekingsbron. Ik doe het al jaren en mijn spullen blijven het eigenlijk altijd vrij goed doen.
 
Allebei is mogelijk. Als je de 2 vaten koppelt heb je een grotere buffer en meer lucht tot je beschikking zonder dat de compressoren gaan draaien.. Nadeel is wel dat je die twee vaten eerst op moet vullen.

Beide compressoren draaien dan, is het dan niet dat de vaten dan op 'normale' snelheid vullen in vergelijking met een extra leeg vat aangesloten op een compressor.
 
Als je een extra vat van gelijk formaat op 1 compressor aan sluit, heb je wél de extra buffer maar verdubbel je ook de (thermische) belasting van de motor (hij moet 2x zoveel ketel vullen).

Je kan dan beter beide machines laten draaien, want dan werken ze beide niet harder dan waar ze voor ontworpen zijn.
 
Ik heb een twinhammer vergelijkbaar met jouw huismerk en die ramt de wielmoeren van mijn Transit zo los met mijn gude 6 liter compressortje. Wielmoeren zitten met 210 nm vast. Soms inderdaad een paar seconden wachten, maar dat is voor de dhz minder erg dan voor een garagist.

Is een ontwerp van Ingersoll Rand (patent verlopen), zal een uitdaging worden om voor die prijs een ander model sleutel te vinden die een beetje presteert op 6 liter perslucht ;)
 
Als je een extra vat van gelijk formaat op 1 compressor aan sluit, heb je wél de extra buffer maar verdubbel je ook de (thermische) belasting van de motor (hij moet 2x zoveel ketel vullen).

Je kan dan beter beide machines laten draaien, want dan werken ze beide niet harder dan waar ze voor ontworpen zijn.

Inderdaad, dacht ik al :t
 
Allebei is mogelijk. Als je de 2 vaten koppelt heb je een grotere buffer en meer lucht tot je beschikking zonder dat de compressoren gaan draaien.. Nadeel is wel dat je die twee vaten eerst op moet vullen.
Als je 2 de zelfde gebruikt duurt het bijna even lang. Enkel het extra leidingwerk is inhoudvergrotend.
Elke tank heeft immers zijn eigen motor. Al hang je er 8aan elkaar, zelfs dan duurt het niet veel langer
 
Als je een extra vat van gelijk formaat op 1 compressor aan sluit, heb je wél de extra buffer maar verdubbel je ook de (thermische) belasting van de motor (hij moet 2x zoveel ketel vullen).

Je kan dan beter beide machines laten draaien, want dan werken ze beide niet harder dan waar ze voor ontworpen zijn.

:^
 
Als je 2 de zelfde gebruikt duurt het bijna even lang. Enkel het extra leidingwerk is inhoudvergrotend.
Elke tank heeft immers zijn eigen motor. Al hang je er 8aan elkaar, zelfs dan duurt het niet veel langer

Ik heb het over de afname kant. Zijn luchtvoorraad wordt 2 keer groter bij eenzelfde luchtverbruik. Maar hij moet die voorraad wel opbouwen en dat kost extra KWH's. Bij een kleinverbruiker/hobbyist is dat een kleiner aandachtspunt dan bij grootgebruikers met meerdere compressoren. Met de juiste componenten is daar zeer veel te besparen.
 
Ik heb een Einhell gereedschapskar. Tja, veel anders is hier niet te koop.

Ik heb regelmatig ruzie met het mechanisme, dat ervoor zorgt, dat maar 1 la tegelijk kan worden opengetrokken. Soms gaat niets open, nu gaan de bovenste 6 lades stuk voor stuk open en de onderste blijft 5 cm. vóór het sluiten steken. Kortom, ik wil af van dat mechanisme.

Helaas heb ik van alles geprobeerd maar ik kan geen enkele lade niet-destructief eruit halen om het mechanisme te verwijderen.

Iemand een idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

[afbeelding]
Ik ben nog vergeten om de uiteindelijke oplossing terug te koppelen.

Met de hint van K@W@ de onderste lade eruit gehaald. Alle stof en troep verwijderd, het een-lade-tegelijk-mechanisme een druppeltje olie gegeven, met wat hulp de lade weer erin gezet en &^$%^%*^$, hij gaat nog steeds niet helemaal dicht. :(

Ik had nu wel gezien dat het mechanisme door de bodem van de kar heen steekt. En ja, je kunt op die manier aan de onderkant van de kar het mechanisme omklappen en de lades sluiten. Volgende keer deze snelle oplossing.
 
Als je een extra vat van gelijk formaat op 1 compressor aan sluit, heb je wél de extra buffer maar verdubbel je ook de (thermische) belasting van de motor (hij moet 2x zoveel ketel vullen).

Je kan dan beter beide machines laten draaien, want dan werken ze beide niet harder dan waar ze voor ontworpen zijn.


Die kleine bromtollen werken eigenlijk best goed als je ze continue laat draaien.
Ik heb een tijdje geleden eens een sneeuwkanon gemaakt en je kan ze gewoon uren achter elkaar laten draaien. Zo de setup afstellen dat hij continue blijft draaien, iedere keer aan/uit met te weing tussenpauze vinden ze namelijk helemaal niet leuk.
 
Die kleine bromtollen werken eigenlijk best goed als je ze continue laat draaien.
Ik heb een tijdje geleden eens een sneeuwkanon gemaakt en je kan ze gewoon uren achter elkaar laten draaien. Zo de setup afstellen dat hij continue blijft draaien, iedere keer aan/uit met te weing tussenpauze vinden ze namelijk helemaal niet leuk.

Klopt, komt omdat ze met spatsmering werken. Dus iedere hete stop + her-start loopt de cilinder en small-end van zo'n brulkikker eigenlijk droog. Op nullast doen ze het wel een stuk beter dan wanneer ze de hele tijd 7>8 bar proberen bij te benen :o
 
Dus de motor continue laten draaien en wanneer de ketel vol is alleen de luchtklep open gooien?

Ik ga op geen enkele manier en aan niemand adviseren om een budget compressor in te zetten voor continu gebruik :N

Maar als hij toch al te heet en op de top van zijn kunnen draait, is het maar de vraag of je hem beter een paar minuten kan stoppen, of gewoon door kan laten draaien. Echt afkoelen duurt 20 minuten, dus eigenlijk bespreken we hoe je zo'n ding het best kan overbelasten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het over de afname kant. Zijn luchtvoorraad wordt 2 keer groter bij eenzelfde luchtverbruik. Maar hij moet die voorraad wel opbouwen en dat kost extra KWH's. Bij een kleinverbruiker/hobbyist is dat een kleiner aandachtspunt dan bij grootgebruikers met meerdere compressoren. Met de juiste componenten is daar zeer veel te besparen.
Volgens mij... Bij een luchtverbruik van 100 per minuut en een compressor die 100 per minuut doet bij 6 bar moet de compressor dus even lang aan als de duur van het gebruik van de verbruiker

Koppel je er 2 dan hoeven ze maar de helft van de tijd aan waardoor je op exact de zelfde stroom uitkomt. Enige verschil is misschien het meerverbruik van een start.
 
Volgens mij... Bij een luchtverbruik van 100 per minuut en een compressor die 100 per minuut doet bij 6 bar moet de compressor dus even lang aan als de duur van het gebruik van de verbruiker

Koppel je er 2 dan hoeven ze maar de helft van de tijd aan waardoor je op exact de zelfde stroom uitkomt. Enige verschil is misschien het meerverbruik van een start.

Als jij van uit de begin situatie alleen een tweede compressor bij plaatst heb je gelijk. Maar als je de vaten ook koppelt wordt de inhoud van het totale net groter. En dat moet aangevuld worden.
Stel dat de begin situatie een vat heeft met een inhoud van 200 liter. Je moet een compressor die 100 liter doet dan 2 minuten laten draaien voor een bar drukstijging. Ga je twee vaten gebruiken dan wordt het 400 liter en ben je met 1 compressor twee keer zolang bezig en met twee wel de zelfde tijd. Maar je gaat meer stroom gebruiken omdat je net groter wordt ongeacht je met 1 of 2 compressoren draait.

De vraag was of je de vaten moest koppelen als je meer compressoren wilt gebruiken. Hoeft niet, mag wel maar beide keuzes hebben hun voor- en nadelen
 
Laatst bewerkt:
Ik ga op geen enkele manier en aan niemand adviseren om een budget compressor in te zetten voor continu gebruik :N

Maar als hij toch al te heet en op de top van zijn kunnen draait, is het maar de vraag of je hem beter een paar minuten kan stoppen, of gewoon door kan laten draaien. Echt afkoelen duurt 20 minuten, dus eigenlijk bespreken we hoe je zo'n ding het best kan overbelasten ;)

Dat snap ik wel dat dat nooit een advies kan zijn :)
Maar ik verwacht wel dat het kan werken


Als jij van uit de begin situatie alleen een tweede compressor bij plaatst heb je gelijk. Maar als je de vaten ook koppelt wordt de inhoud van het totale net groter. En dat moet aangevuld worden.
Stel dat de begin situatie een vat heeft met een inhoud van 200 liter. Je moet een compressor die 100 liter doet dan 2 minuten laten draaien voor een bar drukstijging. Ga je twee vaten gebruiken dan wordt het 400 liter en ben je met 1 compressor twee keer zolang bezig en met twee wel de zelfde tijd. Maar je gaat meer stroom gebruiken omdat je net groter wordt ongeacht je met 1 of 2 compressoren draait.

De vraag was of je de vaten moest koppelen als je meer compressoren wilt gebruiken. Hoeft niet, mag wel maar beide keuzes hebben hun voor- en nadelen

Als je de vaten niet koppelt, wat heb je dan aan die extra compressor? Of je nu de vaten aan elkaar koppelt, of je sluit ze allebei aan op de gebruikersleiding met een T-stuk, het resultaat is hetzelfde. Het voorraadvat is groter.
Je moet denk ik naar je luchtgebruik kijken, niet naar de grootte van je voorraad. 2 compressors is 2x zoveel liters per minuut. (Als ze hetzelfde zijn)
 
Als je de vaten niet koppelt, wat heb je dan aan die extra compressor? Of je nu de vaten aan elkaar koppelt, of je sluit ze allebei aan op de gebruikersleiding met een T-stuk, het resultaat is hetzelfde. Het voorraadvat is groter.
Je moet denk ik naar je luchtgebruik kijken, niet naar de grootte van je voorraad. 2 compressors is 2x zoveel liters per minuut. (Als ze hetzelfde zijn)


Heb even de originele vraag terug gelezen want ik begin aan mijzelf te twijfelen.
En terecht want ik las het even anders.. De twee vaten worden in ieder geval gekoppeld.
En dan kan het op de manier waarop jij het beschrijft. Ik las de vraag dat hij ze of wel aan elkaar koppelde of juist niet. Dus met 1 vat of met 2 vaten...
Lezen Willem.. Lezen.... |(
Sorry Monkey dat ik je voor aap liet reageren.. ;) Ook jij hebt gelijk.
 
Laatst bewerkt:
steen boor in model slijpen dat gaat zelfs door een ijzer vijl heen
of boren kopen van het merk David Universal die hebben ook van die harde opgelaste plaatjes
of met de dremel maar vaak zijn die slijpsteentjes zo zacht en zo weg,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan