Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.166
10.733
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Die had ik inderdaad zelf ook gevonden.

Wat ik lastig vind is - hoe weet je nou of deze wel nauwkeurig genoeg zijn? Als ze niet echt nauwkeurig zijn kan ik net zo goed geen momentsleutel kopen.

Deze zijn trouwens beide uitverkocht.
Ik heb er 1 van HBM, met calibratierapport erbij. Ik weet alleen niet of dat iets moet zeggen, of dat dat een standard printje is :9
 
Zou je mij die BGS workshop 3/8" (6-30NM) ook aanraden om te werken aan een motorblok?
Wanneer is die weer leverbaar?

Waarom niet bijv. Momentsleutel huismerk 1/4", (6-30Nm)?

Thanks

Deze huismerk sleutels bieden zo ongeveer de hoogste prijs/kwaliteit verhouding (en dan doel ik op knaken t.o.v de nauwkeurigheid). Ze komen gewoon met een ISO6789 kalibratie rapport (geen vodje met alleen de opdruk "certificate" en een omrekentabel).

Kalibreren conform ISO6789 kost in NL al meer dan dan de aanschafprijs van deze sleutels, dus als het beter moet zal er echt meer geld uitgegeven moeten worden.
 
Deze huismerk sleutels bieden zo ongeveer de hoogste prijs/kwaliteit verhouding (en dan doel ik op knaken t.o.v de nauwkeurigheid). Ze komen gewoon met een ISO6789 kalibratie rapport (geen vodje met alleen de opdruk "certificate" en een omrekentabel).

Kalibreren conform ISO6789 kost in NL al meer dan dan de aanschafprijs van deze sleutels, dus als het beter moet zal er echt meer geld uitgegeven moeten worden.
Ik weet dus niet of het beter moet (of hoeveel beter), totaal geen ervaring mee. O-)
Is zo'n huismerk setje dan goed genoeg om een blok helemaal opnieuw op te bouwen?
Huismerk momentsleutel set, 3 stuks (1/4", 3/8", 1/2")
 
Laatst bewerkt:
Ja dat bedoel ik te zeggen: Als je dat er als hobbyist niet mee zou kunnen, dan verkocht ik ze niet. Let wel op de voorraad info / levertijd, de laatste levering is al weer vrijwel op.
 
Ik weet dus niet of het beter moet (of hoeveel beter), totaal geen ervaring mee. O-)
Is zo'n huismerk setje dan goed genoeg om een blok helemaal opnieuw op te bouwen?
Huismerk momentsleutel set, 3 stuks (1/4", 3/8", 1/2")

Als ik kopbouten vast zet, dan vind ik het belangrijker dat die momentsleutel iedere keer dezelfde waarde aangeeft als dat bij gevraagde 60 Nm het ook exact 60 Nm is.

Als die afwijking ( constant ) 3% is heb ik dat liever dan dat er tussen de verschillende bouten verschil komt te zitten, dat is nou net waarvoor ik een momentsleutel gebruik.
 
Zie de vorige vergelijkingstest. Ja dat is dus zo.
Quote uit de vergelijkingstest:

Opmerking: Er zijn meer goedkope momentsleutels op de markt. Ik heb een aantal jaren terug eens een Mannesmann momentsleutel gekalibreerd, deze zag er bijna hetzelfde uit maar was ronduit slecht met vooral enorme spreiding van meetwaarden op hetzelfde punt.
 
Dus koop je geen Mannesmann, maar de huismerk sleutel van mechanism. Dat ze er misschien hetzelfde uitzien, wil niet zeggen, dat ze hetzelfde zijn. Als hij zegt,dat die sleutel goed is, dan kan je daar op vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Voor het voor boren om te tappen gebruik ik al een tijdje deze Volkel setjes:

full


Vind dit tot nu toe de beste metaalboor :y :y

Voor de gewone maten dus opzoek naar een uitbreiding. Bij de plaatselijke ijzerwaren handel kreeg ik wat mee wat nog minder was dan de gemiddelde lidl set :(

Wat zijn nu de betere boren?
 
Voor het voor boren om te tappen gebruik ik al een tijdje deze Volkel setjes:

[afbeelding]

Vind dit tot nu toe de beste metaalboor :y :y

Voor de gewone maten dus opzoek naar een uitbreiding. Bij de plaatselijke ijzerwaren handel kreeg ik wat mee wat nog minder was dan de gemiddelde lidl set :(

Wat zijn nu de betere boren?
Ahja ik gebruik ook een tapset van Volkel. Goed spul. Ikzelf heb een 3-fase tapset van hun vanaf m3 tot en met m10.. heb er alleen geen boren bij.. alleen 1tje.. dacht dat die voor m6 te tapen was..

Heb van de Hornbach een set cobalt staal boren; per 0,5mm oplopend. Is van het merk Alpen
 
Dus koop je geen Mannesmann, maar de huismerk sleutel van mechanism. Dat ze er misschien hetzelfde uitzien, wil niet zeggen, dat ze hetzelfde zijn. Als hij zegt,dat die sleutel goed is, dan kan je daar op vertrouwen.

Bij de goedkoopste instapper van Mannesmann (let op, ze maken 4 verschillende modellen) zit géén DIN ISO certificaat. Die sleutel wordt in de markt gezet voor het wisselen van wielen. 0mdat hij op zijn nauwkeurigst is +/- halverwege het bereik (90, 100, 110, 120Nm) kan dat prima. Er zit wel een verschil tussen de eerste en tweede generatie. De nieuwere (chroom handvat) zijn misschien wel de nauwkeurigste momentsleutels van drie tientjes op de markt.

Goedkopere sleutels zijn altijd wat riskanter als je ze op het randje van het bereik gebruikt. Maar ja, daarom heb je altijd overlappend bereik tussen meerdere sleutels.

Maar dat gezegd hebbende, vrijwel alle drama's met momentsleutels hebben te maken met de gebruiker. Niet terug stellen en een jaar laten liggen, gebruiken als wringijzer, op een lekkere natte plek bewaren, etc. Hier geldt iig nog steeds dat drie kwart van de momentsleutels die met een kapotte kop terug komt, een afgebroken LINKSOM palletje en een hap in het tandwiel hebben, rara hoe kan dat ;)
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik de momentsleutel gebruik voor heel kleine aanhaalmomenten 6nm of zo gebeurd het geregeld dat hij toch niet tijdig klikt. Dit is al met verschillende momentsleutels gebeurd en ik vraag mij af waar het aan kan liggen?
 
Wat is het bereik van de sleutel? En hoe weet je dat hij te laat klikt?

Vooral in aluminium draai je een M6-je zo dol @ 6 á 7Nm terwijl het handboek dikwijls 8, 9, 10Nm zegt (het handboek gaat uit van een perfecte draad en houdt geen rekening met de beunhazen voor je, of simpelweg slijtage aan een aluminium schroefdraad die al 40x gebruikt is).
 
'( Mijn habbiewabbie slagmoersleutel heeft helaas zijn meerdere moeten erkennen. In de 7 jaar heeft hij alles losgekregen, maar een moer van een vliegwiel wil er niet af.
Maar eens opzoek naar iets met wat meer power.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan