Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.167
10.733
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Bij de goedkoopste instapper van Mannesmann (let op, ze maken 4 verschillende modellen) zit géén DIN ISO certificaat. Die sleutel wordt in de markt gezet voor het wisselen van wielen. 0mdat hij op zijn nauwkeurigst is +/- halverwege het bereik (90, 100, 110, 120Nm) kan dat prima. Er zit wel een verschil tussen de eerste en tweede generatie. De nieuwere (chroom handvat) zijn misschien wel de nauwkeurigste momentsleutels van drie tientjes op de markt.

Goedkopere sleutels zijn altijd wat riskanter als je ze op het randje van het bereik gebruikt. Maar ja, daarom heb je altijd overlappend bereik tussen meerdere sleutels.

Maar dat gezegd hebbende, vrijwel alle drama's met momentsleutels hebben te maken met de gebruiker. Niet terug stellen en een jaar laten liggen, gebruiken als wringijzer, op een lekkere natte plek bewaren, etc. Hier geldt iig nog steeds dat drie kwart van de momentsleutels die met een kapotte kop terug komt, een afgebroken LINKSOM palletje en een hap in het tandwiel hebben, rara hoe kan dat ;)


Dan is die goedkope mannesmann niet geschikt voor mijn wielbouten. 210 nm :X
 
'( Mijn habbiewabbie slagmoersleutel heeft helaas zijn meerdere moeten erkennen. In de 7 jaar heeft hij alles losgekregen, maar een moer van een vliegwiel wil er niet af.
Maar eens opzoek naar iets met wat meer power.

Helaas is de moer eraf '( geen excuus voor een nieuwe
Ben het e.a. aan verleggen qua luchtleidingen. En nu had ik de slagmoersleutel op een dunne spiraalslang aangesloten. Daar kreeg hij te weinig lucht mee. Vervolgens even de dikke slang aangelegd en aangesloten..en sjiiing...moer los
 
Ik heb ooit eens een boren op het werk gekregen toen ik veel m6 moest tappen in staal, heb volgens mij met 1 boor wel meer dan 100gaten geboord en nog scherp! (Wel beetje olie bij gebruikt).
Kwam laatst een kokertje tegen met aantal van die borenvan toen , zal hem eens opzoeken van het weekend dan zal ik het merk eens vermelden. Het zijn wel cobalt boren, denk dat ze niet goedkoop zijn maar super spul!
Wil zelf een hele set met verschillende maten aanschaffen. Heb nu prutspul, iedere keer trap ik er weer in.
 
Half jaartje terug een splinternieuwe 18Volt Panasonic accuboormachine gekocht. Ik ben al jaren groot fan van dit merk!

De set was bedoeld voor de handel, maar dat werd niks. De welbekende onzinbiedingen kwamen me onderhand m'n strot uit dus het setje bleef maar staan. Zonde zonde dus.
Toen bedacht ik eergistermiddag om eens te proberen mijn huidige machine in de verkoop te doen. Da's ook een Panasonic maar dan de 14,4Volt versie, met een 1/2" slagmoersleutel er bij.

Ik parkeer de set op MP, en binnen een uur ging ie voor de vraagprijs weg. Vandaag kreeg ik een berichtje van de nieuwe eigenaar,
hij is er inmiddels heel blij mee.

Dus nu heb ik de nieuwe 18Volt accuboormachine zelf maar in gebruik genomen. Wat een beest van een machine zeg. Poe poe....

Morgen komt de 18Volt slagmoersleutel binnen die ik gisteravond meteen heb besteld na m'n oude set verkocht te hebben. Dan heb ik weer de gewenste set, en kan ik weer fris door met van alles wat ik nog wil maken.

Dit is 'm;


full
 
Mooi apparaat :)

Gisteren een nieuw tolletje gehaald, de oude had het, na heel wat kuren en 2x een reparatie begeven.
Was net zo lekker bezig, kapt dat ding ermee, zal je altijd zien :(

Soort nieuwe anti trillings spul zit erin, en met een slow-start, dus niet meer die harde klap op je pols als je het ding aanzet, maar echt heel soepel op toeren komen.
Echt een super dingetje, kan ik weer jaren mee vooruit *O*

DSCF2565_zps58gzvw2q.jpg
 
Gisteren een nieuw tolletje gehaald, de oude had het, na heel wat kuren en 2x een reparatie begeven.
Was net zo lekker bezig, kapt dat ding ermee, zal je altijd zien :(

Soort nieuwe anti trillings spul zit erin, en met een slow-start, dus niet meer die harde klap op je pols als je het ding aanzet, maar echt heel soepel op toeren komen.
Harde klap ? :? Volgens mij post je een 125mm tolletje en geen 230mm slijptol.
Niet overdrijven ;)
 
Half jaartje terug een splinternieuwe 18Volt Panasonic accuboormachine gekocht. Ik ben al jaren groot fan van dit merk!

De set was bedoeld voor de handel, maar dat werd niks. De welbekende onzinbiedingen kwamen me onderhand m'n strot uit dus het setje bleef maar staan. Zonde zonde dus.
Toen bedacht ik eergistermiddag om eens te proberen mijn huidige machine in de verkoop te doen. Da's ook een Panasonic maar dan de 14,4Volt versie, met een 1/2" slagmoersleutel er bij.

Ik parkeer de set op MP, en binnen een uur ging ie voor de vraagprijs weg. Vandaag kreeg ik een berichtje van de nieuwe eigenaar,
hij is er inmiddels heel blij mee.

Dus nu heb ik de nieuwe 18Volt accuboormachine zelf maar in gebruik genomen. Wat een beest van een machine zeg. Poe poe....

Morgen komt de 18Volt slagmoersleutel binnen die ik gisteravond meteen heb besteld na m'n oude set verkocht te hebben. Dan heb ik weer de gewenste set, en kan ik weer fris door met van alles wat ik nog wil maken.

Dit is 'm;


[afbeelding]
Waar vandaan? :)
 
Ik gebruik geen luchtgereedschap en weet daar dus ook niet veel van.

Drupje diesel is zo'n advies als je remschijven met WD40 conserveren ?




Doe toch s serieus Kibbe... gewoon, 1 keertje maar ! }) :P

Dit was serieus, sloophamers willen ook wel eens vastlopen door de combi vocht en lucht.
( Wordt koud, gaat bevriezen enzo ). Verklaart ook het gebruik van ontvochtigers bij luchtgereedschap. diesel smeert de boel een beetje.

Het blijft een paarde middel.
 
Laatst bewerkt:
Harde klap ? :? Volgens mij post je een 125mm tolletje en geen 230mm slijptol.
Niet overdrijven ;)


:^ Een 125 geeft maar een klein schokje, ik heb de voorloper van deze Makita, die is inmiddels meer dan 20 jaar oud en doet het nog steeds perfect. De 230's van voor de slowstart willen nog wel eens een flinke klap geven, altijd weer grappig als iemand voor het eerst zo'n ding aanzet en antwoordt met ja ja.... als je voor de klap waarschuwt. En dan het gezicht, nadat ze bijna een eigen been hebben doorgeslepen. _O-
 
Dit was serieus, sloophamers willen ook wel eens vastlopen door de combi vocht en lucht.
( Wordt koud, gaat bevriezen enzo ). Verklaart ook het gebruik van ontvochtigers bij luchtgereedschap. diesel smeert de boel een beetje.

Het blijft een paarde middel.


Jamaar...jamaar... ik durf daar bij jou nooit op te vertrouwen :P


Maar zo leer ik nog s wat, dank voor de uitleg. Alhoewel ik de redenering had dat olie/diesel minder samenpersbaar is en je zo meer druk kon opbouwen :)






Nou is hij 1 keer serieus met een nuttige bijdrage, brand je hem af. -O-

Alsof jij daar zomaar op durfde te vertrouwen B| :+
 
Laatst bewerkt:
Jamaar...jamaar... ik durf daar bij jou nooit op te vertrouwen :P


Maar zo leer ik nog s wat, dank voor de uitleg. Alhoewel ik de redenering had dat olie/diesel minder samenpersbaar is en je zo meer druk kon opbouwen :)Alsof jij daar zomaar op durfde te vertrouwen B| :+


Technische opleiding wil nog wel eens helpen. :+ je mag het boekwerk technische principes wel lenen. Waarschuwing, hij is best dik. :P
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan