Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.009
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag waar hier iemand misschien het antwoord op weet. Ik heb een Makita LS1018L afkortzaag welke knettert als ik hem aan zet. Ik heb al nieuwe koolborsteltjes geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Bij Makita (waar ze verder niet heel behulpzaam zijn, tenzij ik een fortuin wil betalen om hem na te laten kijken) riepen ze gauw dat de motor dan verbrand is. Het ding uit elkaar halen en in elkaar zetten is geen probleem, ik moet alleen weten welk onderdeel kapot is.

De motor bestaat uit twee delen, waarvan ik van het anker de weerstand doorgemeten heb (daar kon ik snel bij). Daar meet ik geen weerstand. Mijn vraag is: kan ik aan de hand daarvan stellen dat het anker kapot is? Of kan ik dat niet zeggen aan de hand van de weerstand. En hoe kan ik dat dan wel bepalen?
 
Even een vraag waar hier iemand misschien het antwoord op weet. Ik heb een Makita LS1018L afkortzaag welke knettert als ik hem aan zet. Ik heb al nieuwe koolborsteltjes geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Bij Makita (waar ze verder niet heel behulpzaam zijn, tenzij ik een fortuin wil betalen om hem na te laten kijken) riepen ze gauw dat de motor dan verbrand is. Het ding uit elkaar halen en in elkaar zetten is geen probleem, ik moet alleen weten welk onderdeel kapot is.

De motor bestaat uit twee delen, waarvan ik van het anker de weerstand doorgemeten heb (daar kon ik snel bij). Daar meet ik geen weerstand. Mijn vraag is: kan ik aan de hand daarvan stellen dat het anker kapot is? Of kan ik dat niet zeggen aan de hand van de weerstand. En hoe kan ik dat dan wel bepalen?


Heb je de sleufjes tussen de koperbanen op het anker, waar de koolborstels contact mee maken wel even netjes schoongemaakt, bijvoorbeeld met een ijzerzaagje ?
full



Als zich daar troep op hoopt, kan het ook gaan knetteren.
 
Laatst bewerkt:
:N

Met een megger meet je de isolatieweerstand.

Vraag maar eens aan een willekeurige elektromonteur die weleens een installatie gemeggerd heeft (tussen fase en nul) en er per ongeluk nog ergens een stekker van een apparaat in een stopcontact zat wat er dan gebeurt ;)
En wat denk je dat je dan kunt controleren bij het anker? De isolatieweerstand bij hogere spanning dan die van je multimeter.

Vraag maar eens aan een willekeurige ETDer :W
 
Kan iemand mij adviseren in verlichting in de werkplaats? (is ook een best belangrijk gereedschap vind ik)

Ik heb een nieuw hok gezet, 10m bij 7,5m en de nok zit op 6m.
De lampen komen dus vrij hoog te hangen en ik denk dat ik op zijn minst 6 dubbele TL buizen (1,2m) aan het dak wil hangen.

Ik ben nu dus vrij in mijn keuze en ben naar led verlichting (in buisvorm) aan het kijken. Bewust in buisvorm omdat ik nog voldoende TL armaturen heb liggen.
Maar als jullie zeggen dat verstraler/ bouwlamp achtige ledlampen beter werken dan is dat een optie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie LED buizen die dezelfde prijs hebben als een normale TL buis, dat lijkt mij te lage kwaliteit.
Waar ik vooral bang voor ben is dat er veel minder licht uit gaat komen en ik er nog meer moet hangen. (en dan qua energie weinig voordeel haal) Hoeveel lumen is vergelijkbaal met 36watt TL-buis en welke kleur kan ik het beste kiezen?

alvast dank :)
 
Kan iemand mij adviseren in verlichting in de werkplaats? (is ook een best belangrijk gereedschap vind ik)

Ik heb een nieuw hok gezet, 10m bij 7,5m en de nok zit op 6m.
De lampen komen dus vrij hoog te hangen en ik denk dat ik op zijn minst 6 dubbele TL buizen (1,2m) aan het dak wil hangen.

Ik ben nu dus vrij in mijn keuze en ben naar led verlichting (in buisvorm) aan het kijken. Bewust in buisvorm omdat ik nog voldoende TL armaturen heb liggen.
Maar als jullie zeggen dat verstraler/ bouwlamp achtige ledlampen beter werken dan is dat een optie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie LED buizen die dezelfde prijs hebben als een normale TL buis, dat lijkt mij te lage kwaliteit.
Waar ik vooral bang voor ben is dat er veel minder licht uit gaat komen en ik er nog meer moet hangen. (en dan qua energie weinig voordeel haal) Hoeveel lumen is vergelijkbaal met 36watt TL-buis en welke kleur kan ik het beste kiezen?

alvast dank :)

Ik zou armaturen aan het plafond hangen en zorgen voor een statief met goede werkverlichting, om extra bij te kunnen lichten.

Ik heb dit zelf voor werken op locatie:
full
 
Kan iemand mij adviseren in verlichting in de werkplaats? (is ook een best belangrijk gereedschap vind ik)

Ik heb een nieuw hok gezet, 10m bij 7,5m en de nok zit op 6m.
De lampen komen dus vrij hoog te hangen en ik denk dat ik op zijn minst 6 dubbele TL buizen (1,2m) aan het dak wil hangen.

Ik ben nu dus vrij in mijn keuze en ben naar led verlichting (in buisvorm) aan het kijken. Bewust in buisvorm omdat ik nog voldoende TL armaturen heb liggen.
Maar als jullie zeggen dat verstraler/ bouwlamp achtige ledlampen beter werken dan is dat een optie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie LED buizen die dezelfde prijs hebben als een normale TL buis, dat lijkt mij te lage kwaliteit.
Waar ik vooral bang voor ben is dat er veel minder licht uit gaat komen en ik er nog meer moet hangen. (en dan qua energie weinig voordeel haal) Hoeveel lumen is vergelijkbaal met 36watt TL-buis en welke kleur kan ik het beste kiezen?

alvast dank :)
Koud wit

Kwaliteit verschil zit m hoe stevig de buis is en branduren.
Voor thuisgebruik dus gewoon de goedkoopste pakken.

Heb ik ook gedaan, zelfs in de werkplaats.
Komt net zoveel licht vanaf als tl, maar strakker en rustiger. Geen kleurverloop of verschil.

Boven werkbank eigen tl bakje. Ik had daar ledpanelen voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit nogal veel verschil in kleurechtheid. Zowel bij TL's als bij LED is dit het geval.

Led's met hoge kleurechtheid zijn duur. Ik ben zelf een zeikerd met kleurechtheid, en heb daarom Philips Graphica 950 TL's gebruikt. Deze hebben een hoge kleurechtheid (>90%), en daglicht kleur (5200 K). Als ik datzelfde in Led had gewild, was ik flink duurder uit geweest.

Ik heb in de woonkamer led (halogeen vervangende) spotjes, met zo'n hoge kleurechtheid, maar die waren €10,- per stuk.

Ik merk wel, dat veel mensen dit niet door hebben en ook prima uit de voeten kunnen met 840 (80-90% kleurecht, 4000K) of zelfs 740 (70-80% kleurecht, 4000K) TL's of vergelijkbare led's. Zelf wil ik geen goedkope ledverlichting meer (met uitzondering van ruimten waar ik maar kort hoef te zijn, zoals de bijkeuken en het schuurtje).

De 36W Tl's leveren overigens zo'n 2300 lumen per stuk. Op de bovengelinkte site verkoopt men ook Led-TL's. Let wel op, dat de goedkoopste maar 2/3 van de lichtopbrengst heeft die ik hierboven noemde. Dus wel even goed vergelijken, voordat je ze aanschaft. De duurdere is weliswaar anderhalf keer zo duur, maar geeft ook anderhalf keer zoveel licht! (bij hetzelfde wattage).

Ik zou zelf in een schuur geloof ik geen dubbele armaturen gebruiken (of maar half vullen). Als ze hoog genoeg hangen, kan je ook reflectoren om de lampen heen plaatsen, dat heeft men op mijn werk ook gedaan en de helft van de TL's verwijderd.
 
De 14.4 volt klop/boor/schroefmachine wordt wat sleets en er was behoefte aan een compactere machine. Aangezien ik al een 18 volt accu decoupeerzaag heb van makita, nu ook weer voor dit merk gekozen, in verband met uitwisselbaarheid van de accu's in de diverse machines. Het is een combisetje geworden, met werklamp, die in de komende donkere dagen goed van pas komt.

full
 
Kan iemand mij adviseren in verlichting in de werkplaats? (is ook een best belangrijk gereedschap vind ik)

Ik heb een nieuw hok gezet, 10m bij 7,5m en de nok zit op 6m.
De lampen komen dus vrij hoog te hangen en ik denk dat ik op zijn minst 6 dubbele TL buizen (1,2m) aan het dak wil hangen.

Ik ben nu dus vrij in mijn keuze en ben naar led verlichting (in buisvorm) aan het kijken. Bewust in buisvorm omdat ik nog voldoende TL armaturen heb liggen.
Maar als jullie zeggen dat verstraler/ bouwlamp achtige ledlampen beter werken dan is dat een optie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie LED buizen die dezelfde prijs hebben als een normale TL buis, dat lijkt mij te lage kwaliteit.
Waar ik vooral bang voor ben is dat er veel minder licht uit gaat komen en ik er nog meer moet hangen. (en dan qua energie weinig voordeel haal) Hoeveel lumen is vergelijkbaal met 36watt TL-buis en welke kleur kan ik het beste kiezen?

alvast dank :)

Adviseren... :N

Ik zit met ongeveer het zelfde.
Momenteel ben ik hier blijven hangen---> Ebay
Maar dan hoeveel watt, hoeveel op ruim 80 m2, enzovoorts
 
Laatst bewerkt:
Ik zou armaturen aan het plafond hangen en zorgen voor een statief met goede werkverlichting, om extra bij te kunnen lichten.

Ik heb dit zelf voor werken op locatie: [afbeelding]

Zo'n soort statief heb ik al. Maar het gaat me er juist om wat er aan het palfond moet.

Koud wit

Kwaliteit verschil zit m hoe stevig de buis is en branduren.
Voor thuisgebruik dus gewoon de goedkoopste pakken.

Heb ik ook gedaan, zelfs in de werkplaats.
Komt net zoveel licht vanaf als tl, maar strakker en rustiger. Geen kleurverloop of verschil.

Boven werkbank eigen tl bakje. Ik had daar ledpanelen voor.

Hmm dus gewoon de goedkoopste. Ik kan altijd proberen natuurlijk :)
En boven de werkbank is fijn, maar ik zit ook met een takel die daar moet kunnen komen. Dus ik ga is proberen zonder.


Ik ben helemaal geen zeikerd met kleurechtheid. Als ik maar iets kan zien ;)
Het ging er mij meer om wat voor energiebesparende mogelijkheden er waren nu ik toch op het punt sta om iets aan te schaffen.
De armaturen die ik heb liggen zijn 1,5m trouwens, en 58 watt per stuk.
Ik heb bij wijze van proef 1 dubbele opgehangen en het valt mij niet tegen hoeveel licht daar vanaf komt. Ik denk inderdaad dat ik van deze TL buizen genoeg heb aan 6 enkele in totaal. Reflectoren zitten er omheen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat LED buizen niet rondom schijnen en reflectoren dus zinloos zijn.
Ik denk dat ik voor nu de TL buizen gewoon op hang(6 dubbele waarvan ik er steeds een enkele gebruik) en als ze vervangen moeten worden LED ga aanschaffen. Als dan bij LED de lichtopbrengst mij tegen valt dan kan ik eenvoudig 2x zoveel buizen plaatsen.
 
Ik heb toevallig net wat verlichting besteld bij lampdirect; ouderwetse TL-buizen en LED bollekes voor de 'loopverlichting' in de schuur en dacht ook dat ik koudwit (840) wilde. Ik heb ledbollen van 13.5W (overeenkomend met 100W oldschool) en ze zijn, net als de TL inderdaad koudwit, mij een beetje te. Volgende keer neem ik een wittint minder, voelt toch wat prettiger aan in mijn beleving.
 
Werkverlichting in het sleutelhok.... altijd lastig.

Het kan inderdaad heel cheap, maar met LED verlichting krijg je dan ook heel cheap. Ik heb nogal te maken met hoogwaardige LED verlichting op het werk, en kleurechtheid, kleurtemperatuur en lichtopbrengst bepalen de prijs, LED strip van €80 per meter is geen uitzondering en Mr16 spotjes van € 70 per stuk ook niet.... Dus als je LED verlichting wil die de TL's uit een eerdere post evenaart moet je serieus in de buidel tasten. En voor dat je de investering terug hebt met de energiebesparing ben je wel even verder... 80% besparing is in ieder geval vette onzin. 35-40% is realistischer. LED verlichting hoef je wel maar één keer aan te schaffen.

Ik hou zelf helemaal niet van dat koud wit, maar dat is persoonlijk. Ik heb in de garage van 6 x 2,5meter in totaal 19500 lumen dimbare LED verlichting met een kleurtemp van 3000K en kleurechtheid van >90% :9 Dat is dan weer een mazzeltje als er eens iets voorbij komt op het werk...

Ik zou gaan voor die TL's... zeker als je al armaturen met reflectoren hebt :t

Later,

Loek
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan