Pakking effectief en tot hoe ver verwijderen?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar zo snel niet gevonden wat ik zocht.

Ik heb de koppelingsdeksel van mijn dl1000 los, de oude coating van de pakking plakt natuurlijk aan beide helften.

De tip van mesje, plamuurmes o.i.dm ken ik wel, maar zelfs met een mesje kom je lastig tot het metaal.

Het is wel glad, maar dus niet kaal. Tot op welke hoogte moet je het residu verwijderen voor een goede seal?

En als het echt tot het metaal moet, kan je dan nog iets anders gebruiken met een minimale kans op beschadigingen?
 
Hallo.

Ik snap wat je bedoelt, maar wat is het verschil tussen wel glad, maar niet kaal?
Het oude pakkingmateriaal moet je helemaal verwijderen voor een goede afdichting ( Nederlandse vertaling voor seal )

Je kunt altijd je koppelingsdeksel even nagaan op een vlakke ondergrond ( een glasplaat bijvoorbeeld ) en waterproof schuurpapier ( korrel 1000-1200 ) dan weet je 100 % zeker dat het goed is.

Had je hiervoor geen last van lekkage, dan zal bovenstaande stap niet nodig zijn.

Mocht je niet alle pakkingresten eraf krijgen ( dat is wat ik ervan begrijp ) dan krab je die voorzichtig met een mesje eraf.

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel glad, maar niet kaal.
Tot het metaal moet ik zo hard drukken dat het niet te doen is. Maar het beste kan ik het omschrijven als een graffiet achtig spul. Het zit er, heeft een iets donkerdere kleur als het aluminium en is bijna niet weg te krijgen.

Als je er met je vinger overheen gaat zit het er feitelijk weer op.

Lekken heeft het niet gedaan.
De coating die ik bedoel heeft wat weg van een uitlaatpakking, zo'n soort "grafiet" maar dan is de pakking er mee gecoat en het is dus flinterdun.

Ik heb nu een hobbymesje (scalpel) die ik verkeerd in de houder heb gezet, dus ik gebruik de achterkant van het mesje om te schrapen.

Denk dat het wel goed is zo, maar alles weer los ivm een lekkage zou erg vervelend zijn ;)

Kan een schuurpapiertje 1500 pakken, maar ga eerst eens kijken hoe ver ik nog kom met een doekje en remmenreiniger ofzo.

Lastig uitleggen, maar hopelijk wat duidelijker nu.
 
Hallo.

Ja het is zo iets duidelijker, dank voor de uitleg.
Over dat donkere uiterlijk hoef je je niet zo'n zorgen te maken, dat zal heus geen lekkage's veroorzaken.

Net wat je zegt, doekje remmenreiniger ( of wasbenzine gebruik ik altijd ) dan moet dat wel goed komen.
Er aan schuren zou ik achterwege laten.

Overigens gaat het voornamelijk om het pasvlak aan de onderkant van het deksel want is de enigste plek waar de olie uit zou komen mocht hij ooit gaan lekken ( duh toch? }) )

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt ;)
Dan gaat het wel goed komen. Zal de onderkant extra bekijken maar ziet er nog goed uit. Ook met remmenreiniger gaat het erg lastig weg, maar je ziet daaronder wel blanko alu.

Het doekje is snel zo vuil dat je 2cm kan doen en dan een nieuw stukje met pakken, erg veel werk dus.

Maar liever zeker ;)
Morgen overdag het motorblok doen en dan geloof ik het wel.
 
Er is pakkingverwijderaar in spuitbus. Lees de instructies voor gebruik.

En er zijn schrapers, tbv oude pakkingen.
Het is echt niet mijn favoriete werkje, maar ik haal alle restjes van oude pakkingen weg.

Daarna onderdeel schoonmaken, want overal sliertjes en frutjes.

Met beleid dus. En je wil geen happen of krassen in het metaal.

full8574011.jpg
 
Er is pakkingverwijderaar in spuitbus. Lees de instructies voor gebruik.

En er zijn schrapers, tbv oude pakkingen.
Het is echt niet mijn favoriete werkje, maar ik haal alle restjes van oude pakkingen weg.

Daarna onderdeel schoonmaken, want overal sliertjes en frutjes.

Met beleid dus. En je wil geen happen of krassen in het metaal.

[afbeelding]

Grappig dat je dat noemt,heb deze week voor het eerst van m'n leven pakkingverwijderaar van Innotec gebruikt.Ging om een koppelingsdeksel van een motor die 17jaar geleden droog gemonteerd was.Met mesjes etc ging het heel moeizaam,heb toen aan jou gedacht in de zin van :hoe doet een monteur dit,je kunt toch moeilijk twee uur in rekening brengen voor het verwijderen van zo'n stomme pakking?

Toen de spuitbus gepakt en dat ging echt super,totdat ik het deksel omdraaide:alle verf eraf :( Werkt dus prima als afbijt,en dat had ik niet op de gebruiksaanwijzing zien staan.

Ws heeft de vorige eigenaar goedkope verf op het deksel gespoten,zonder hechtlaag oid.
Heb het deksel nu maar helemaal kaal gemaakt *D
 
Er is pakkingverwijderaar in spuitbus. Lees de instructies voor gebruik.

En er zijn schrapers, tbv oude pakkingen.
Het is echt niet mijn favoriete werkje, maar ik haal alle restjes van oude pakkingen weg.

Daarna onderdeel schoonmaken, want overal sliertjes en frutjes.

Met beleid dus. En je wil geen happen of krassen in het metaal.

[afbeelding]

Die pakking verwijderaar in spuitbus is gewoon verf afbijt.
Niet aan te raden om even op een deksel te spuiten dus want je bent je lak langs de randen ook kwijt.

Ik weet ook niet hoe dit spul op de papieren pakkingen werkt, die zien we weinig meer in de autowereld.

Beste werk nog altijd bovenstaande pakkingschraper of glasmes (afhankelijk van hoe hard de pakking en ondergrond is) en hierna met een fijn schuur papiertje of speciale borstel erlangs. :)
 
Die pakking verwijderaar in spuitbus is gewoon verf afbijt.
Niet aan te raden om even op een deksel te spuiten dus want je bent je lak langs de randen ook kwijt.

Ik weet ook niet hoe dit spul op de papieren pakkingen werkt, die zien we weinig meer in de autowereld.

Beste werk nog altijd bovenstaande pakkingschraper of glasmes (afhankelijk van hoe hard de pakking en ondergrond is) en hierna met een fijn schuur papiertje of speciale borstel erlangs. :)
Het heeft idd hetzelfde effect als verfafbijt :X

Motoren hebben nog veel papieren/kartonnen pakkingen.
 
De achterkant van een scalpel heeft prima gewerkt, ondergrond is alu dus altijd oppassen. Heb de scherpe randen vooraf ook weg geschuurd.

Vooralsnog lekt het niet, maar dat is altijd een kwestie van tijd.

Uiteindelijk heb ik een gemodificeerde koppeling korf geplaatst vandaag, 2 uurtjes bezig geweest dus viel mee.

Bedankt allen!
 
Een tip die ik ooit heb gehoord is om 1 kant van de pakking lichtjes in te vetten met lagervet, hierdoor blijft hij heel bij demontage.

Dit is natuurlijk met het oog op herbruik van de papieren pakking, wat ook niet volgens het boekje is...
 
Heb zeer licht vaseline aan beide kanten gebruikt, sowieso ook om de pakking op het blok te laten plakken zodat ik makkelijk de deksel kon monteren. Zal vast geen kwaad kunnen.
 
De laatste restjes weghalen met een wetsteen en handolie, Beetje duwen en op en neer bewegen, werkt als een tiet. Maakt het meteen ook goed vlak.

ik zie me nu niet direkt mijn motorblok uit het frame halen, op zo'n manier het op zijn kant leggen dat enkel het raakvlak van het koppelingsdeksel het schuuroppervlak raakt (en wat gebruik je dan ?) en dan beetje duwen en op en neer bewegen.

en een tiet zou ik al helemaal niet zien, enkel een hele hoop kak.
 
Laatst bewerkt:
Maar in dit geval was het niet bijzonder praktisch denk ik, voor de deksel had het gewerkt maar het motorblok niet. Met een schrapertje heb ik alleen losse stukjes pakking weg hoeven te vegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan