Een motor huren, zou jij het doen?

mijn vrouw heeft 1 keer een motor gehuurd. Na 10km viel ze vanuit stilstand om bij een stoplicht :( :( :( Ze was zo boos dat ze haar helm op het asfalt gooide. Die was toen ook kapot.
De dealer wist de kleinste krasjes te vinden. Oftewel 1000 euro eigen risico, (was al afgekocht) + weekendje huur 200 euro + 300 euro helmpje.
Nooit meer huur voor ons. Als ze weer wil rijden koop ik iets 1500 euro.

Om deze reden inderdaad niet.. Dan koop ik liever voor een paar euro een motor en dan verkoop ik die wel weer.. Dan is het geen nieuw model inderdaad, maar dan is hij wel van mij.
 
Beste MF'ers,

Misschien hebben sommige al eens gehoord van het platform "MotoShare" wat in April van start moet gaan.
Ik wil hier zelf ook graag wat van mijn motoren gaan verhuren en ben ook zeer benieuwd naar hoe dit zich gaat ontwikkelen.

De vraag is hoeveel er hier op MF zitten en wel eens een motor huren, ik heb mijn motoren in Zeeland staan en denk dat er best een toeristen zijn die een dagje willen rijden, of een week.
Maar misschien zijn er ook wel motorrijders die geen motor in bezit hebben of gewoon eens een keer op een supersport willen rijden.

Brand maar los over dit onderwerp })
Dit gaat je geheid een hoop trammelant opleveren.
Met name in het schade/verzekeringen gebied.
 
Vriend van me runt Hertz in Tilburg.

Die hebben vroeger ook motoren in de verhuur gehad.

Dat was geen succes.
Jaarpremie was 50% van aanschafwaarde.
Minimaal één keer per jaar een motor TL, los van al het andere gezeik en schade.

Huurmotor wordt volledig en dan ook volledig afgeragd, want toch van een ander.

En daarna een hoop heibel over wel of niet een krasje of schuld van huurder / verhuurder bij schade.

En houdt ook de brieven van cjib maar bij.
 
mijn vrouw heeft 1 keer een motor gehuurd. Na 10km viel ze vanuit stilstand om bij een stoplicht :( :( :( Ze was zo boos dat ze haar helm op het asfalt gooide. Die was toen ook kapot.
De dealer wist de kleinste krasjes te vinden. Oftewel 1000 euro eigen risico, (was al afgekocht) + weekendje huur 200 euro + 300 euro helmpje.
Nooit meer huur voor ons. Als ze weer wil rijden koop ik iets 1500 euro.

Maar wie heeft de motor laten vallen? Niet het verhuurbedrijf... Beetje zuur dat dat zoveel geld kost, dat is zeker. Maar verhuurbedrijf moet dan toch niet opdraaien voor de stommiteit van de huurder? En dat helmpje mag je al helemaal niet meerekenen, heeft niks met de huur te maken, daar ben je voor 100% zelf bij ;)

Denk wel dat met de huur voornamelijk gemikt moet worden op vakantiegangers die een dagje/weekje sightseeing in de buurt willen doen en het leuk vinden om dan een motor te huren.
 
Als ik bekijk hoe zuinig ik op mn motoren ben zou het idee dat iemand anders er minder goed mee zou omgaan onverdraaglijk zijn (oei wat klinkt dit dramatisch zeg) maar zou m na iedere rit minutieus nakijken.....dus nee dat wordt m niet, voor de meeste is de motor toch een beetje zn heilige koe.

Grt Roland :W
 
Hmm, als er wat mee te verdienen valt... Denk dat de H2 best in trek zal zijn. Alleen verhuur ik die dus nooit niet })

Ik weet een H2 te koop te staan, zonder restricties, maar die is voor op het circuit.

Ik dacht dat die dingen alleen voor het circuit waren, maar aan de andere kant, als alles er op zit wat de wet voor schrijft, waarom zou je er dan geen kenteken bij kunnen krijgen.
 
H2R is voor het circuit. H2 voor de straat.

Over dat huurfietsen afgeragd zouden zijn. Dan heb ik zeker mazzel gehad met mijn ex-huur Z1000SX? Gekocht met 8000 op de teller, nu meer dan 40.000 probleemloze kilometers :)
 
Verhuren , die van mij ? Echt niet ! Als ik hem zelf per ongeluk stuk maak is al zuur. Als iemand anders dat doet helemaal,ook al krijg je daarna alle schade vergoed.

Maar het huren van een motor ?
Tja, ik zit nog in het stadium dat ik nog veel motor wil uitproberen. En dan niet voor een proefritje maar wat langer. En dan kom je al snel in het huur segment uit. Huren ga ik zeker doen :-)
 
Als ik bekijk hoe zuinig ik op mn motoren ben zou het idee dat iemand anders er minder goed mee zou omgaan onverdraaglijk zijn (oei wat klinkt dit dramatisch zeg) maar zou m na iedere rit minutieus nakijken.....dus nee dat wordt m niet, voor de meeste is de motor toch een beetje zn heilige koe.

Grt Roland :W


Ik denk ook dat je daar gelijk in hebt. Ik probeer er wat afstand van te nemen en het te zien als een vervoersmiddel waar ik toevallig ook lol op kan hebben :P
Verder heb ik onlangs mn 3e motor aangeschaft e misschien op deze manier wat onkosten weg kunnen strepen :9
 
Verhaaltje uit de Safe tijd: Safe verhuurt een GSXR600 voor een weekend. Ding komt terug, weinig extra km's, spic en span.

Rijden ze hem achterom, rammelt het blok als eentje met 70.000km. Want dat was het na dat weekend ook, het blok was verwisseld...
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat een stukje gezond verstand hier wel op z'n plaats is.
Heb je pech bel je de ANWB. Is het een fout die gemaakt is door de verhuurder betaald de verhuurder.

Sowieso krijg je dan al een discussie.

Stel dat de huurder een lekke band krijgt en de ANWB heeft de band gerepareerd met een plug oid.
Accepteer jij dat of eis je een nieuwe band?
 
Verhaaltje uit de Safe tijd: Safe verhuurt een GSXR600 voor een weekend. Ding komt terug, weinig extra km's, spic en span.

Rijden ze hem achterom, rammelt het blok als eentje met 70.000km. Want dat was het na dat weekend ook, het blok was verwisseld...

Jij dacht dat dat soort praktijken bij auto's niet worden uitgehaald? :X
 
Verhaaltje uit de Safe tijd: Safe verhuurt een GSXR600 voor een weekend. Ding komt terug, weinig extra km's, spic en span.

Rijden ze hem achterom, rammelt het blok als eentje met 70.000km. Want dat was het na dat weekend ook, het blok was verwisseld...
Deed een buurjongen van mij ook, voor 4 uurtjes een busje gehuurd tegen zo'n bespottelijk laag tarief. Vervolgens de accu verwisseld met die verrotte uit zijn eigen busje.
 
Sowieso krijg je dan al een discussie.

Stel dat de huurder een lekke band krijgt en de ANWB heeft de band gerepareerd met een plug oid.
Accepteer jij dat of eis je een nieuwe band?
Of de huurder gaat onderuit, en zegt dat het kwam omdat de motor zomaar afsloeg of bokte.

Of hij draait het blok in de soep terwijl hij "rustig over een plattelandsweggetje tokkelde". En hij wil ook meteen zijn huurpenningen terug en een vergoeding voor de verpeste dag.
 
Of de huurder gaat onderuit, en zegt dat het kwam omdat de motor zomaar afsloeg of bokte.

Of hij draait het blok in de soep terwijl hij "rustig over een plattelandsweggetje tokkelde". En hij wil ook meteen zijn huurpenningen terug en een vergoeding voor de verpeste dag.
Of ze kicken je blok in tweeën? :X
 
Verhuren zou ik niet zo snel doen. Vooral niet om de reden dat je niet weet hoe je hem terugkrijgt. Daarvoor ben ik te zuinig op mijn brommertje, ook al is het een oud ding uit '97. Huren heb ik in het verleden wel eens gedaan en ben wel een keer van plan een leuke duc te huren. Prijzen zijn echter erg hoog dus wanneer dat precies gaat worden laat ik nog maar even in het midden... Succes met jouw vrindin Tacmiggiej! _O-
 
Voertuigen verhuren als privé persoon? No way in hell. Wat als iemand met invorderingssnelheid geflitst wordt of wegrijdt bij een ongeval of zo? Dan mag ik zeker de rechter gaan uitleggen dat ik het niet zelf was, en dan er zeker achter komen dat iemand zijn bestuurdersverklaring net verkeerd heeft ingevuld of zo (want ik ben geen jurist, en ook geen bedrijf, dus helemaal mijn eigen rechtspersoon, en wat weet ik nou als privé persoon van indekken) en dan zelf voor tweeduizend euro boete+cursus, twee maanden rijontzegging en een strafblad het schip ingaan.

Maar afgezien van dat risico: hoger de schade bij een valpartij of zo, hoe kleiner de kans is dat iemand die zelf al geen motor kon of wilde kopen je terwille gaat zijn met schade vergoeden. En je gaat alles toch altijd eerst zelf moeten betalen voordat je überhaupt kunt beginnen (of je moet gewoon total loss accepteren). Maar daar moet je dan wel de armslag voor hebben, en als je die hebt, waarom zou je dan je privé motor verhuren?

Plus het al genoemde sleutelen - lekker dan, een sloopblokje monteren en dan zeggen dat het mijn probleem is was. Dan moet je dus weer serienummers noteren en foto's maken en dat weer in het contract opnemen en zo, en ook nog vooraf en achteraf controleren. Kost allemaal veel tijd en moeite en als je het goed wilt doen moet je professioneel contract-dichttimmer-hulp inroepen, en opnieuw: da's veel investering voor het verhuren van een (paar) privé brommertje(s). En zo maar vertrouwen op een concept-contractje van een of andere club, en dan hopen dat niemand daar een leuke loophole in vindt? Dacht 't niet.

Of iemand die je hierdoor allemaal wat schuldig is en wél gewoon helemaal aansprakelijk is blijkt vervolgens finaal in de schuldhulpverlening te zitten of zo. (Overheidscijfers betalingsachterstanden 1 op de 3 huishoudens hebben betalingsproblemen en in 2015 klopte 1 op de 20 Nederlanders aan voor schuldhulpverlening) Dan kom je als privé-schuldeiser al helemaal achteraan het lijstje als schuldeiser, achter de consumentenbank, de hypotheekbank, de IBG, de ziektekostenverzekering, de huisverhuurder, de credit card maatschappij, de leenbank, de postorderbedrijven, de telefoonmaatschappij, de internetprovider, de belastingdienst, het CJIB en de fucking bibliotheek. Als groter verhuurbedrijf kun je dat misschien lijden, hoewel dat ook al hoofdpijn genoeg zal geven, maar als privé persoon is het dan al gauw fluiten naar je recht.

Kortom... Ja dàhàg :W Me dikke voor je, zoals we dertig jaar geleden op school al plachten te roepen bij minder ver van de pot gerukte voorstellen.

P.S. En dan nog. Wat als ze er vervolgens fijn op naar het voormalig oostblok knetteren?
 
Laatst bewerkt:
Verhuren zou ik niet zo snel doen. Vooral niet om de reden dat je niet weet hoe je hem terugkrijgt. Daarvoor ben ik te zuinig op mijn brommertje, ook al is het een oud ding uit '97. Huren heb ik in het verleden wel eens gedaan en ben wel een keer van plan een leuke duc te huren. Prijzen zijn echter erg hoog dus wanneer dat precies gaat worden laat ik nog maar even in het midden... Succes met jouw vrindin Tacmiggiej! _O-


Wat betaal je dan voor een dagje voor een duc, en wat voor duc, welk jaartal? Erg benieuwd naar!
Gráag zie ik je reactie verschijnen!!!!
 
Voertuigen verhuren als privé persoon? No way in hell. Wat als iemand met invorderingssnelheid geflitst wordt of wegrijdt bij een ongeval of zo? Dan mag ik zeker de rechter gaan uitleggen dat ik het niet zelf was, en dan er zeker achter komen dat iemand zijn bestuurdersverklaring net verkeerd heeft ingevuld of zo (want ik ben geen jurist, en ook geen bedrijf, dus helemaal mijn eigen rechtspersoon, en wat weet ik nou als privé persoon van indekken) en dan zelf voor tweeduizend euro boete+cursus, twee maanden rijontzegging en een strafblad het schip ingaan.

Maar afgezien van dat risico: hoger de schade bij een valpartij of zo, hoe kleiner de kans is dat iemand die zelf al geen motor kon of wilde kopen je terwille gaat zijn met schade vergoeden. En je gaat alles toch altijd eerst zelf moeten betalen voordat je überhaupt kunt beginnen (of je moet gewoon total loss accepteren). Maar daar moet je dan wel de armslag voor hebben, en als je die hebt, waarom zou je dan je privé motor verhuren?

Plus het al genoemde sleutelen - lekker dan, een sloopblokje monteren en dan zeggen dat het mijn probleem is was. Dan moet je dus weer serienummers noteren en foto's maken en dat weer in het contract opnemen en zo, en ook nog vooraf en achteraf controleren. Kost allemaal veel tijd en moeite en als je het goed wilt doen moet je professioneel contract-dichttimmer-hulp inroepen, en opnieuw: da's veel investering voor het verhuren van een (paar) privé brommertje(s). En zo maar vertrouwen op een concept-contractje van een of andere club, en dan hopen dat niemand daar een leuke loophole in vindt? Dacht 't niet.

Of iemand die je hierdoor allemaal wat schuldig is en wél gewoon helemaal aansprakelijk is blijkt vervolgens finaal in de schuldhulpverlening te zitten of zo. (Overheidscijfers betalingsachterstanden 1 op de 3 huishoudens hebben betalingsproblemen en in 2015 klopte 1 op de 20 Nederlanders aan voor schuldhulpverlening) Dan kom je als privé-schuldeiser al helemaal achteraan het lijstje als schuldeiser, achter de consumentenbank, de hypotheekbank, de IBG, de ziektekostenverzekering, de huisverhuurder, de credit card maatschappij, de leenbank, de postorderbedrijven, de telefoonmaatschappij, de internetprovider, de belastingdienst, het CJIB en de fucking bibliotheek. Als groter verhuurbedrijf kun je dat misschien lijden, hoewel dat ook al hoofdpijn genoeg zal geven, maar als privé persoon is het dan al gauw fluiten naar je recht.

Kortom... Ja dàhàg :W Me dikke voor je, zoals we dertig jaar geleden op school al plachten te roepen bij minder ver van de pot gerukte voorstellen.

P.S. En dan nog. Wat als ze er vervolgens fijn op naar het voormalig oostblok knetteren?

Ik snap je idee, maar over dat schade rijden valt denk ik persoonlijk wel mee. Behoorlijke borg ben je een eind mee. Paspoort/rijbewijs vragen voor kopie, dan heb je zelf ook gelijk zekerheid. Iedereen die huurt leg je gegevens van vast zodat je ze terug kunt vinden. Een contract opstellen hoef je éenmalig te doen met blanco spots die ter plekke in worden gevuld en uitgeprint.
Het motorblokje verwisselen met chassisnummers noteren is denk ik niet eens een heel slecht idee/oplossing dus dank daarvoor :) . Verder alles opschrijven wanneer iemand welke motor heeft gehuurd voor welke tijd.
Daarnaast is mijn lieve vadertje lid van de woutenbrigade dus als ik het niet vertrouw is het kwestie van laten natrekken en je bent ook weer wat wijzer O-) .

Je had een best stuk geschreven dus misschien ben ik ergens vergeten een antwoord op te geven (of nog geen idee over :P ). Dus kom gerust met vragen/mogelijk geziene problemen. Zitten al best mooie oplossingen van problemen zo tussen. Dus dat word zowieso heel erg gewaardeerd.


Daarnaast is het verhuren ook wel een klein beetje noodzaak daar we met een prijzige werkplaats zitten die toch bekostigt moet gaan worden. Anders zal de werkplaats toch t.z.t. opgezegd moeten worden en dit zou een doodzonde zijn. Is een schitterende locatie en een prachtig ingerichte ruimte reeds (in ontwikkeling :P )
 
Ik snap je idee, maar over dat schade rijden valt denk ik persoonlijk wel mee. Behoorlijke borg ben je een eind mee. Paspoort/rijbewijs vragen voor kopie, dan heb je zelf ook gelijk zekerheid. Iedereen die huurt leg je gegevens van vast zodat je ze terug kunt vinden. Een contract opstellen hoef je éenmalig te doen met blanco spots die ter plekke in worden gevuld en uitgeprint.
Het motorblokje verwisselen met chassisnummers noteren is denk ik niet eens een heel slecht idee/oplossing dus dank daarvoor :) . Verder alles opschrijven wanneer iemand welke motor heeft gehuurd voor welke tijd.
Daarnaast is mijn lieve vadertje lid van de woutenbrigade dus als ik het niet vertrouw is het kwestie van laten natrekken en je bent ook weer wat wijzer O-) .

Je had een best stuk geschreven dus misschien ben ik ergens vergeten een antwoord op te geven (of nog geen idee over :P ). Dus kom gerust met vragen/mogelijk geziene problemen. Zitten al best mooie oplossingen van problemen zo tussen. Dus dat word zowieso heel erg gewaardeerd.


Daarnaast is het verhuren ook wel een klein beetje noodzaak daar we met een prijzige werkplaats zitten die toch bekostigt moet gaan worden. Anders zal de werkplaats toch t.z.t. opgezegd moeten worden en dit zou een doodzonde zijn. Is een schitterende locatie en een prachtig ingerichte ruimte reeds (in ontwikkeling :P )

Dat mag natuurlijk niet!!!
 
Ik snap je idee, maar over dat schade rijden valt denk ik persoonlijk wel mee. Behoorlijke borg ben je een eind mee.
Tuurlijk. Als die borg de marktwaarde van de machine is dan kan ik er nog wel wat mee. Maar dat is meestal niet zo. Maar dat is nog alleen maar de materiele schade - boetes komen natuurlijk pas veel later als je de borg allang weer teruggegeven hebt, laat staan andere claims.

Ik snap je idee, maar over dat schade rijden valt denk ik persoonlijk wel mee. Behoorlijke borg ben je een eind mee. Paspoort/rijbewijs vragen voor kopie, dan heb je zelf ook gelijk zekerheid.
Vals paspoort/rijbewijs schijnt niet heel moeilijk verkrijgbaar te zijn. Feit blijft dat in geval van problemen men eerst bij jou verhaal komt halen, en dat jij dan maar moet zien te bewijzen dat jij niet de bestuurder was.

Iedereen die huurt leg je gegevens van vast zodat je ze terug kunt vinden. Een contract opstellen hoef je éenmalig te doen met blanco spots die ter plekke in worden gevuld en uitgeprint.
En toen maakte je daar éénmalig een fout in waar net die ene handige jopie misbruik van weet te maken.

Het motorblokje verwisselen met chassisnummers noteren is denk ik niet eens een heel slecht idee/oplossing dus dank daarvoor :)
Graag gedaan. Maar als je daar zelf nog niet meteen aan dacht zou ik nog maar even verder denken wat je nog over het hoofd ziet :)

Verder alles opschrijven wanneer iemand welke motor heeft gehuurd voor welke tijd.
Uiteraard! Dat lijkt me wel het allereerste dat je regelt. (Zorg voor goede backups van je administratie!) Maar daar ben je er dus nog niet mee, dat zorgt alleen maar dat jij bij problemen een idee hebt wie je moet opzoeken.

Daarnaast is mijn lieve vadertje lid van de woutenbrigade dus als ik het niet vertrouw is het kwestie van laten natrekken en je bent ook weer wat wijzer O-)
Dát zou ik eerst nog maar eens even goed bij je pa navragen... Een politieagent mag dat helemaal niet zo maar doen. Deze opmerking van je klinkt een beetje als grootspraak eerlijk gezegd.

Zitten al best mooie oplossingen van problemen zo tussen. Dus dat word zowieso heel erg gewaardeerd.
Graag gedaan :Y

Daarnaast is het verhuren ook wel een klein beetje noodzaak daar we met een prijzige werkplaats zitten die toch bekostigt moet gaan worden. Anders zal de werkplaats toch t.z.t. opgezegd moeten worden en dit zou een doodzonde zijn. Is een schitterende locatie en een prachtig ingerichte ruimte reeds (in ontwikkeling :P )
Begrijp ik goed dat dat commercieel is? Want dan wordt het wel wat anders natuurlijk, en wordt het bedrijfsrisico in plaats van privé-risico. Hoewel dat natuurlijk afhankelijk van de juridische vorm (rechtsvorm) van de toko gewoon alsnog bij je eigen persoon kan uitkomen. http://www.ondernemersplein.nl/artikel/overzicht-rechtsvormen/ Maar goed, dan kan het dus gewoon een keuze zijn om commercieel die dienst te gaan leveren. Bedenk wel, het is natuurlijk niet voor niets dat motoren huren bij professionele verhuurbedrijven (die dus wél alles al goed geregeld hebben, hebben geïnvesteerd in het opzetten van goede contracten en verzekeringen en zo, en goed van de risico's op de hoogte zijn) zo zeldzaam en zo duur is in vergelijking tot auto's. Dat is een veeg teken.
 
Laatst bewerkt:
Een constructie die misschien nog wel zou kunnen is kortdurend overschrijven. Je koopt 'm gewoon voor de volledige marktprijs van mij, + de afgesproken vaste huurkosten, en je komt pas terug als 'ie is overgeschreven en dan krijg je 'm volgetankt mee. Dan wil ik wel tekenen dat ik 'm volgetankt ook weer terugneem voor dezelfde marktprijs minus de variabele kosten (prijs per km bijvoorbeeld, eventueel reparatiekosten kleine schade), aangenomen dat er niets aan vernaggeld is, en anders is 'ie verder gewoon van jou en veel plezier ermee :W

Uiteraard alleen maar bij motoren waar het je zelf niet heel veel uitmaakt of je de eigendomspapieren of de contante marktwaarde in je zak hebt zitten :)

Is uiteraard niet de moeite voor een paar uur waarschijnlijk, maar goed, voor een weekje...

Dan is het de huurder die jou moet vertrouwen in plaats van andersom. Dat gezegd hebbende... Ik zou zelf tegen die voorwaarden nooit niet huren natuurlijk _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan