Voor remleiding vult zich niet :S

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Hallo!

Ik heb recent mijn remmen volledig schoongemaakt. Dit betekend dat het volledige systeem leeg is. De klauw, de leiding de rempot, alles.

Nu heb ik alles weer gemonteerd. Ik vul t potje met DOT4, zet t nippeltje open, en begin te pompen. NIKS! uiteraard geen druk, maar ook loopt t potje niet leeg :S

Vervolgens begin ik van onderuit te vullen. en hoewel er van onderuit wel vloeistof bovenin uit de leiding komt als ik t rempotje loshaal, als t rempotje en hendel erop zitten en ik begin te pompen krijg ik geen druk of doorstroom met nippel open of niet.

Ik ben een beetje out of ideas :S Hoe vul ik mijn remsysteem genoeg om te beginnen ontluchten?!
 
Heeft je remhendel wel een beetje speling t.o.v. de plunjer?
Als dat niet het geval is zit de opening tussen leiding en reservoir dicht.
 
Moet Dot 4 in ja, Staat op de rempot. Dat had ik ook ergens gelezen in een zekere manual, maar kan het nu even niet meer vinden.

Hm, hoe weet ik of mijn plunjer voldoende naar buiten gaat? En als niet, hoe stel ik dat? Misschien is het nodig dat ik ook die assembly even uit elkaar haal.
 
Moet Dot 4 in ja, Staat op de rempot. Dat had ik ook ergens gelezen in een zekere manual, maar kan het nu even niet meer vinden.

Hm, hoe weet ik of mijn plunjer voldoende naar buiten gaat? En als niet, hoe stel ik dat? Misschien is het nodig dat ik ook die assembly even uit elkaar haal.

Hendel eraf halen en kijken of het dan van onderaf wel naar het potje komt.
 
Als de remmen blijven hangen en je krijgt ze niet ontlucht, is het wel bijna zeker dat de plunjer van de hoofdremcilinder niet goed terug komt.
Kan door aftermarket hendels komen maar het kan ook zijn dat de plunjer door vuil vast blijft zitten, je kan het wel zien als je langs de hendel kijkt op de plaats waar die tegen de plunjer aanligt.
 
Hm ik heb er helemaal niet aan gedacht om de hoofdremcilinder uit elkaar te halen, en na wat te hebben gegoogled lijkt t me geen moeilijke job. Ik ga dat vandaag maar doen denk ik, want dat is het enige dat ik kan bedenken dat loopt te kutten. ZEKER omdat ik van onderaf kan vullen tot en met de bovenste banjo, en niet verder.
 
Laatst bewerkt:
Hm ik heb er helemaal niet aan gedacht om de hoofdremcilinder uit elkaar te halen, en na wat te hebben gegoogled lijkt t me geen moeilijke job. Ik ga dat vandaag maar doen denk ik, want dat is het enige dat ik kan bedenken dat loopt te kutten. ZEKER omdat ik van onderaf kan vullen tot en met de bovenste banjo, en niet verder.
Hallo!

Ik heb recent mijn remmen volledig schoongemaakt. Dit betekend dat het volledige systeem leeg is. De klauw, de leiding de rempot, alles.

...

Je had het dus toch niet allemaal gedaan :)
 
Als het op je remmen aankomt zou ik liever geen dingen in het midden laten...........

Je gaat nu wel allemaal dingen uit elkaar halen maar heb je ook vervangingsdelen om waar nodig zaken te vervangen? Bijv rubbers, zuigers, ringetjes?
 
Ik heb in de rempot met perslucht die gaatjes doorgeblazen. Ik dacht dat dat wel ffkes voldoende zou zijn :p

Laten we het een beetje in het midden laten en zeggen dat ik het niet allemaal goed heb gedaan :)
Nee. Je hebt iets niet gedaan :)

Maar goed, is niet onoverkomelijk.

Gewoon voorzichtig HRC open maken, controleren, en ev revisiesetje er in. Zou ik zelf al direct in huis halen, want er is iets mis en dan is het toch open.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen vervangingsdelen, maar ik moet ook zeggen dat onderdelen en kits voor mijn motor zeer lastig te vinden zijn. Dan zou ik eigenlijk er makkelijker aan doen om een 2e hands remhevel van een andere motor oid te gebruiken. Ik ga het in ieder geval uit elkaar halen, ook om te kijken hoe dat systeem nou precies werkt, en met een beetje geluk hoef ik de rubbers oid niet te vervangen.
 
Ik heb geen vervangingsdelen, maar ik moet ook zeggen dat onderdelen en kits voor mijn motor zeer lastig te vinden zijn. Dan zou ik eigenlijk er makkelijker aan doen om een 2e hands remhevel van een andere motor oid te gebruiken. Ik ga het in ieder geval uit elkaar halen, ook om te kijken hoe dat systeem nou precies werkt, en met een beetje geluk hoef ik de rubbers oid niet te vervangen.
Over welke motor gaat het?
 
OKay, ik heb t zaakje uit elkaar gehaald, en ik denk dat ik de bron van het probleem heb achterhaald.

Het zit als volgt. Als ik de circlip installeer, dan drukt ie de plunjer (als dat tenminste is wat ik denk dat t is) dat plastic ding op foto 2 al te ver in :S dan blokkeerd ie het rechtergat. Als ik dan blaas in het uiteinde (waar normaalgesproken de remleiding begint), krijg ik er geen lucht doorheen. Als ik m n stukje verder uit trek, dan gaat het rechter gat open, maar krijg ik dus de circlip er niet meer in.

Echter, als ik links van dat gat kijk (foto 1) lijkt er een minuscuul gat te zitten. Lijkt wel op de binnenkant van een sproeier, maar dan een heeeeule kleine. gek genoeg heb ik t idee dat daar niets doorheen loopt. Zou die nog verder doorgeboord moeten worden ofzo?

Foto 3 geeft de positie weer van de plunjer. De circlip drukt op die bruine rand, zodat ie er niet te ver uit komt.

Foto 1
20160219_135444.jpg


Foto 2
20160219_135559.jpg


Foto 3
20160219_135510.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat revisiesetje komt er echt wel. Ik ga sowieso van de week langs de KTM dealer in zwartebroek. Die schijnt veel onderdelen te hebben.

Maar, de plunjer komt uit zichzelf dus wel ver genoeg terug. het enige probleem is dat de circlip die alles op zijn plek moet houden niet toelaat dat de plunjer ver genoeg terug komt. dus dan kan ik wel leuk reviseren, maar dan zit ik nog met t probleem, toch?
 
Dat revisiesetje komt er echt wel. Ik ga sowieso van de week langs de KTM dealer in zwartebroek. Die schijnt veel onderdelen te hebben.

Maar, de plunjer komt uit zichzelf dus wel ver genoeg terug. het enige probleem is dat de circlip die alles op zijn plek moet houden niet toelaat dat de plunjer ver genoeg terug komt. dus dan kan ik wel leuk reviseren, maar dan zit ik nog met t probleem, toch?
Dat was voorheen toch nog niet? Even uitgaande dat dit probleem pas gekomen is na schoonmaken?

Dan is er iets mechanisch dat het tegen houdt. Ergens zit rommel, iets is vervormt, of aangetast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm. Voorheen weet ik dus niet zeker, maar ik kon voordat t zaakje uit elkaar ging (toen dacht ik dat ontluchten genoeg was) wel gewoon al pompende ontluchten.

Ik vind dit plaatje op wikipedia.

Hydraulic_disc_brake_diagram.gif


De fluid inlet port moet bij mij volgens dit diagram wel dat kleine gaatje zijn van foto 1. Als ik de remleidingaansluiting in blaas, de uitgang blokkeer met n vinger, en de rechter compensatingport met een andere vinger, dan komt er geen lucht door dat kleine kanaaltje. Ik heb m schoon proberen te blazen met perslucht, maar dat levert niks op.

Ik sta op t punt een 1,5 mm poortje te pakken en m door te boren. want hij zit in princype wel op de goeie plek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan