Buitenpoten voorvork GSXR modellen wisselen

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Dag allemaal,

Ik heb this twee USD voorvorken liggen. De ene is van een GSXR-750W uit '94 en de andere van een GSXR-750 uit '92/93.

De voorvork van de '94 heeft zitting en roest, maar de buitenpoten zijn nog gaaf. De andere is het omgekeerde, goede binnen poten maar lelijke buitenpoten.

Voor beide buitenpoten is de diameter 50mm op het smalste gedeelte en 54mm op het breedste. Echter verschilt de maat van de binnen poten. Bij de '94 is dit 43mm en bij de '92/93 is dit 41mm.

Indien mogelijk zou ik graag van deze twee voorvorken 1 nette maken. Dus de onbeschadigde buitenpoten van de een en de rest van de ander. Ik weet niet hoe dit intern geregeld is met doe diameter van de binnen poten, maar hier weet iemand het vast wel.

Bvd
 
Intern passen de binnenpoten perfect in een aantal geleiders zodat er geen zijwaartse speling is terwijl er toch beweging in lengte richting kan optreden.

Als jij dus binnenpoten van 41 mm in buitenpoten bedoeld voor 43 mm steekt dan werkt dit niet. De olie die nodig is zal er uit spuiten en de speling zal van een dusdanige aard zijn dat je er geen meter mee kunt rijden.

Makkelijkste is om de buitenpoten op te knappen, plak het chroomwerk grondig af, schuur de buitenpoten en polijst deze tot tevredenheid of (laat) deze spuiten.

db
 
Intern passen de binnenpoten perfect in een aantal geleiders zodat er geen zijwaartse speling is terwijl er toch beweging in lengte richting kan optreden.

Als jij dus binnenpoten van 41 mm in buitenpoten bedoeld voor 43 mm steekt dan werkt dit niet. De olie die nodig is zal er uit spuiten en de speling zal van een dusdanige aard zijn dat je er geen meter mee kunt rijden.

Makkelijkste is om de buitenpoten op te knappen, plak het chroomwerk grondig af, schuur de buitenpoten en polijst deze tot tevredenheid of (laat) deze spuiten.

db
Duidelijk zat. :Y
 
De vorkpoot met de lelijke buitenpoten heeft een hoop krassen, waarvan ook een aantal diepe krassen (eentje is zelfs een halve centimeter breed en diep). Is er een manier waarmee ik deze goed kan dichtsmeren/plamuren om vervolgens te laten anodiseren of spuiten? Ik heb al eens gekeken naar kneedbaar metaal, maar ben er niet van overtuigd dat dit gaat houden... Heb ook iets gelezen over superlijm icm baking soda als filler. Tips zijn welkom, het "makkelijke" idee gaat dus niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
als er egt een kras in zit van een centimeter diep dan pak je een haakse slijper en slijp je die poot doormidden zodat niemand hem ooit nog kan gebruiken, vervolgens koop je een andere.

Zo een diepe kras zet aan tot scheurvorming en andere narigheid, dan moet je een keer hard remmen en dan breekt je voorvork :S
Als je dit wil repareren dan moet je dat doen door een metallurg die weet waar hij het over heeft......oftwel: niet doen dus.

Dus voor je eigen veiligheid: niet gaan prutsen met superlijm _O-
 
Het gaat om een vork van een motor van ruim 20 jaar oud. Wat zou een setje gebruikte vorkpoten kosten? Afhankelijk van welke vork je opgeknapt wilt hebben is het zelfs niet eens een probleem als de binnen- dan wel buitenpoten slecht zijn. Zet je zelf de set die je niet nodig hebt te koop en met wat geluk kom je zonder veel kosten weg.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een vork van een motor van ruim 20 jaar oud. Wat zou een setje gebruikte vorkpoten kosten? Afhankelijk van welke vork je opgeknapt wilt hebben is het zelfs niet eens een probleem als de binnen- dan wel buitenpoten slecht zijn. Zet je zelf de set die je niet nodig hebt te koop en met wat geluk kom je zonder veel kosten weg.
Twee weken geleden. :9



De afgekeurde buitenpoot ligt er achter. :]

Was wel net op tijd bij Hyperpro. 8-)



Kon de voor 50 euro gekochte linkerpoot gebruiken voor de slechte rechterpoot. *O*
(door minimaal deukje werkte de geleiding niet meer naar behoren -met de poot los een duidelijk stroef punt en veerde los van de motor niet zelf terug)

 
Laatst bewerkt:
Zijn de poten van een GSXR1100 gelijk aan die van een GSXR750? Heb enkel kunnen vinden dat ze misschien wat korter zijn, maar zolang de diameter gelijk is en de remklauwen e.d. gewoon passen kan ik ook die van een 1100 gebruiken (staan momenteel meer op marktplaats dan de 750).
 
Zijn de poten van een GSXR1100 gelijk aan die van een GSXR750? Heb enkel kunnen vinden dat ze misschien wat korter zijn, maar zolang de diameter gelijk is en de remklauwen e.d. gewoon passen kan ik ook die van een 1100 gebruiken (staan momenteel meer op marktplaats dan de 750).
Misschien heb je hier iets aan:

Definative Fork Swap Chart

Schuifmaat erbij en vergelijken. ;) (dus niet met de duimstok :+ )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan