Wat is het risico?

Technopower

Die hard MF'er
26 mrt 2005
424
0
Bennekom
Hoi allemaal,
Een vraagje over de techniek. Ik rij een Benelli TNT 899 uit 2010. Gekocht met pakweg 9000 KM op de teller. De banden moesten vervangen worden, dus heb ik de motor bij 10000 KM voor een kleine beurt en banden wissel naar de garage gebracht. Toen de motor op 11000 KM kwam te staan ging het onderhoudslampje branden. Shit!
Als ik beter in het boekje had gekeken had ik geweten dat die 11.000 KM erin geprogrammeerd is om aan te geven dat de motor voor een grote beurt naar de garage mag. Na de 1e 11.000 KM is onder andere het laten stellen van de kleppen dus een noodzakelijk iets. Omdat ik eigenlijk net uit de garage ben gekomen voor een kleine beurt ben ik nog niet voor een grote beurt naar de garage geweest. Toch maak ik me een beetje zorgen nu, want op dit moment ben ik net over de 13.000 KM heen. Ik gebruik de motor vooral voor woon-werk verkeer. Afstand van 15 KM enkeltje. Ik rijd alleen als het droog is (soms pak ik een buitje mee) en er niet gestrooid is. Maar hoeveel risico loop ik nou op het beschadigen van de motor onderdelen? En is het mogelijk om te horen of een motor bepaalde onderhoud nodig heeft, zoals het kleppen stellen? De motor rijdt nu nog altijd als een zonnetje en ik merk geen verschil met toen de motor op 10.000 KM stond. Maar ja, dat onderhoudslampje is er niet voor niks, ook al gaat het lampje branden als het nog heel veilig is. Hoe denken jullie er over? Moet ik als de sodemieter naar de garage? Of kan die 13.000 ook prima 14.000 worden? Of valt hier weinig over te zeggen en speelt geluk/pech ook een rol?

Thanks!
 
Als dat lampje automatisch gaat branden bij 11k dan zou ik me geen zorgen maken. Hij is net geweest voor een beurtje en als kleppen zouden tikken dan had de garage dat wel aangegeven (ga ik even vanuit). Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken, veilige kilometers!
 
Van veel verkochte motorfietsen kan een ervaren monteur nog wel een inschatting geven over de kans dat er kleppen gesteld moeten worden. En dat kan ook nog verkeerd uitpakken.

Jij vraagt iets over een Benelli TNT...

Je zit nu al in de rats, breng dat ding weg om de rest van de grote beurt te laten doen. Beter voor je gemoedsrust.
 
Het lampje is gewoon een indicator en betekent niet dat er iets aan de hand is, maar ik zou gewoon het onderhoud laten uitvoeren wat bij de kilometerstand hoort.

:^ , Dan kan je de dingen laten zitten die al gebeurt zijn.
het onderhoudsboekje geeft aan de bougies elke 10000 te vervangen en ook het benzinefilter te vervangen.
Dus even vermelden wat er bij de kleine beurt gedaan is?

Succes met het vinden wat de klepspeling moet zijn zeg.. :X
 
dus heb ik de motor bij 10000 KM voor een kleine beurt en banden wissel naar de garage gebracht. Toen de motor op 11000 KM kwam te staan ging het onderhoudslampje branden.
Wat voor "garage" was dat? Een beetje vakman zou je er op moeten wijzen dat je grote beurt eraan zit te komen. En dat je mag zeggen wat je wilt: Beurt naar voren halen of niet.

Ik zou sowieso diezelfde "garage" vragen waarom ze je er niet op gewezen hebben. En dan hoor je vanzelf wel, in datzelfde gesprek, wat ze je aanraden.
 
Ga geen namen noemen van garages ;)
Zal zeker kijken of de lijst met checks/acties kleiner kan worden omdat ze al bij de kleine beurt geweest zijn. En binnenkort toch maar een afspraak maken. Kost me al weer snel 900 euro.
Dank voor de reacties.
 
9ae6a7e6f64bbe6949fed8c8911340225373c7f7de4e73b961fb14943610a69f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan