moeizaam schakelen bij stilstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

neok

MF'er
29 dec 2003
131
0
België
Hallo

Ik sta op het punt een Yamaha FZ6-N S2 ('07) aan te kopen, tweedehands.

Het schakelen (zowel op- als af) met draaiende motor, bij stilstand, verloopt moeizaam of gaat simpelweg niet. Neutraal is moeilijk te vinden, in eerste lukt nog net maar de overige versnellingen zijn (bijna) niet te bereiken. Ik krijg de motor simpelweg niet in 4de, 5de of 6de. Het heen-en weer bewegen met de banden helpt een beetje tot niet. Bij mijn vorige FZ6-N ('04) ging dit een stuk gemakkelijker.

De verkoper lijkt mij een eerlijk man, hij stelde dat dit normaal is in stilstand (dan vraag ik me alleen nog af of het vinden van neutraal ook zo moeilijk mag verlopen).

Echter, tijdens de proefrit verliep het schakelen probleemloos in alle versnellingen.
Dien ik mij zorgen te maken of is dit normaal?
 
Hallo

Ik sta op het punt een Yamaha FZ6-N S2 ('07) aan te kopen, tweedehands.

Het schakelen (zowel op- als af) met draaiende motor, bij stilstand, verloopt moeizaam of gaat simpelweg niet. Neutraal is moeilijk te vinden, in eerste lukt nog net maar de overige versnellingen zijn (bijna) niet te bereiken. Ik krijg de motor simpelweg niet in 4de, 5de of 6de. Het heen-en weer bewegen met de banden helpt een beetje tot niet. Bij mijn vorige FZ6-N ('04) ging dit een stuk gemakkelijker.

De verkoper lijkt mij een eerlijk man, hij stelde dat dit normaal is in stilstand (dan vraag ik me alleen nog af of het vinden van neutraal ook zo moeilijk mag verlopen).

Echter, tijdens de proefrit verliep het schakelen probleemloos in alle versnellingen.
Dien ik mij zorgen te maken of is dit normaal?

Normaal als je de motor niet in een versnelling kan zetten bij stilstand :? hoe kom je dan weg in zijn 1, lijkt mij een verkooppraatje.
 
Laatst bewerkt:
als hij prima schakelt met rijden lijkt het me niet iets om je zorgen te maken. een kawa kan je bijvoorbeeld alleen in z'n 1 krijgen vanuit stilstand (tenzij je het achterwiel wat draait)
 
Met (bijna) al m'n motoren ook last van gehad. De een wat meer dan de ander. Als je stationair een klein beetje gast geeft trap je hem wat makkelijker in z'n 1.

Wat ik ook wel eens doe is een klein stukje naar voren bewegen met de brommer..
 
Laatst bewerkt:
Mocht je twijfels hebben over de koppeling, zet 'em dan in de 1 en met koppeling in moet je hem heen en weer kunnen bewegen.
Het is normaal dat je dan wat meer moet duwen dan dat hij in de vrij staat.

Moet je echter je volle 90 kg. tegenaan gooien moet de koppeling opnieuw afgesteld worden of nwe platen in.
Als je eens een filmpje ziet hoe een versn. bak werkt, zul je snappen waarom je in stilstand niet alle versnellingen inm kan schakelen.
 
In z'n 1 trappen heb ik gelukkig nog nooit gedaan,ik probeer hem er meestal zegmaar in te "leggen",en en hoe meer gas ,hoe moeilijker dat gaat ,eigenlijk gaat het juist het beste bij stationair is mijn beleving. Lijkt mij ook logisch daar bij een motorfietsblok de zgn synchromesh ofwel synchronisatieringen zoals bij een autoblok ontbreken waardoor de verschillende versnellingsbaktandwielen niet op eenzelfde snelheid draaien waardoor het schakelen moeilijker word.Een beetje tussengas wil soms wel eens helpen in de hogere versnellingen bij het terugschakelen,maar jiuist in zijn één niet bij mijn weten.

Voor wat betreft de topicstarter;ik zou me geen zorgen maken,klinkt vrij normaal wat je vertelt.

Groet,Auke.
 
Daarom zet ik hem meestal ook in de 1 voordat ik stil kom te staan. Als je dan even stil moet staan en je wilt hem in de vrij zetten kun je dat prima doen. Zolang je verder niet beweegt kun je hem er waarschijnlijk zo weer in zetten?

Als je net opstapt dan kan het helpen om een klein beetje te rollen. Dan kom je ook vast langs een plekje waar hij er wel in wilt vallen.
 
Laatst bewerkt:
Kan aan de kabelspanning liggen (behalve bij hydraulisch) en stationair toerental liggen, ik ervaar hetzelfde dat hij soms bij stilstand niet in 1 wilt even een keer koppeling los en weer inknijpen does the job of stationair wat stellen of de kabelspanning.
 
Wie staat er aan het rode licht (of ergens anders ) stil op zijn middenbok ?

Gast... Ik dacht dat jij zo slim was en alles wist...

Nou, zal ik het even toelichten.

Het is alleen om aan te geven dat de krukas altijd contact heeft met de versnellingsbak. Zelfs met ingetrokken koppeling is er nog wrijving en trekt de draaiende krukas licht aan de ingaande as.
Dus als je meer toeren maakt zal de wrijving hoger zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan