moeizaam schakelen bij stilstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

neok

MF'er
29 dec 2003
131
0
België
Hallo

Ik sta op het punt een Yamaha FZ6-N S2 ('07) aan te kopen, tweedehands.

Het schakelen (zowel op- als af) met draaiende motor, bij stilstand, verloopt moeizaam of gaat simpelweg niet. Neutraal is moeilijk te vinden, in eerste lukt nog net maar de overige versnellingen zijn (bijna) niet te bereiken. Ik krijg de motor simpelweg niet in 4de, 5de of 6de. Het heen-en weer bewegen met de banden helpt een beetje tot niet. Bij mijn vorige FZ6-N ('04) ging dit een stuk gemakkelijker.

De verkoper lijkt mij een eerlijk man, hij stelde dat dit normaal is in stilstand (dan vraag ik me alleen nog af of het vinden van neutraal ook zo moeilijk mag verlopen).

Echter, tijdens de proefrit verliep het schakelen probleemloos in alle versnellingen.
Dien ik mij zorgen te maken of is dit normaal?
 
Het is een vaak voorkomend probleem en vooral beginnende motorrijders hebben daar last van.
De synchromash uitleg is wel het duidelijkst. De 1e versnellingsbakas draait omdat de motor loopt.
De 2e versnellingsbakas staat stil omdat de motor stil staat. Geen synchromash voorzieningen omdat een versnellingsbak dan 2 keer zo groot is.
Die ruimte is er gewoon niet om motorblokken van motorfietsen nog enigszins beperkt te houden.
Het truukje om je motor dan even naar voren of naar achteren te bewegen helpt om de bak te laten schakelen.
Even het blok afzetten en dan gaat schakelen perfect, omdat alle versnellingsbakassen dan stil staan. Begrijpt u het nog?
Natuurlijk moet de koppeling en de kabel goed zijn afgesteld.
Oliesoort wil nog wel eens helpen. Verstand ook wel.
 
Het is een vaak voorkomend probleem en vooral beginnende motorrijders hebben daar last van.
De synchromash uitleg is wel het duidelijkst. De 1e versnellingsbakas draait omdat de motor loopt.
De 2e versnellingsbakas staat stil omdat de motor stil staat. Geen synchromash voorzieningen omdat een versnellingsbak dan 2 keer zo groot is.
Die ruimte is er gewoon niet om motorblokken van motorfietsen nog enigszins beperkt te houden.
Het truukje om je motor dan even naar voren of naar achteren te bewegen helpt om de bak te laten schakelen.
Even het blok afzetten en dan gaat schakelen perfect, omdat alle versnellingsbakassen dan stil staan. Begrijpt u het nog?
Natuurlijk moet de koppeling en de kabel goed zijn afgesteld.
Oliesoort wil nog wel eens helpen. Verstand ook wel.
Leuk dat je een uitleg probeert te geven, maar dat gezwans over de versnellingsbak slaat echt als een tang op een varken.
Sorry.
Denk dat je hier weinig mensen mee helpt.

“Zuchtend komt de mod van dienst aan schuifelen met een klein hangslotje”
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan