Harley-Davidson Roadking koppeling werkt niet meer

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Omdat het kapje over mijn koppeling aan de rechterkant van de motor lelijk geworden was(daar waar de kabel in loopt) besloten dit kapje te vervangen.
De diy gevolgd en kapje vervangen zonder problemen.
Nu wil helaas de koppeling niet meer werken.
Ik heb inmiddels de koppeling afgesteld aan de linkerkant van de motor, samen met de koppelingskabel uiteraard.
Dit wilde niet werken.
Dus het oude kapje er weer opgezet in de hoop dat het hieraan zou liggen.
Maar ook met het oude kapje wil de koppeling niet meer werken.
Dus er is iets fout gegaan maar ik weet absoluut niet wat.
Voor het vervangen van het kapje niets aan de hand iig.

Het gaat om een evo trouwens
Zover ik weet zit het goed vwb de 3 kogeltjes(maar als ik het zeker wist had ik het probleem niet natuurlijk :roll: )

Het is ook zo dat als het geheel in elkaar zit en ik knijp de koppelinghendel in, dan zie ik aan de linkerkant van de motor de koppeling(achter het kapje) ook naar buiten komen.
Mijn eerste indruk lijkt me dat de koppeling niet ver genoeg word ingedrukt, maar hoe strak ik de kabel ook afstel hij ontkoppelt niet.
 
Omdat het kapje over mijn koppeling aan de rechterkant van de motor lelijk geworden was(daar waar de kabel in loopt) besloten dit kapje te vervangen.
De diy gevolgd en kapje vervangen zonder problemen.
Nu wil helaas de koppeling niet meer werken.
Ik heb inmiddels de koppeling afgesteld aan de linkerkant van de motor, samen met de koppelingskabel uiteraard.
Dit wilde niet werken.
Dus het oude kapje er weer opgezet in de hoop dat het hieraan zou liggen.
Maar ook met het oude kapje wil de koppeling niet meer werken.
Dus er is iets fout gegaan maar ik weet absoluut niet wat.
Voor het vervangen van het kapje niets aan de hand iig.

Het gaat om een evo trouwens
Zover ik weet zit het goed vwb de 3 kogeltjes(maar als ik het zeker wist had ik het probleem niet natuurlijk :roll: )

Het is ook zo dat als het geheel in elkaar zit en ik knijp de koppelinghendel in, dan zie ik aan de linkerkant van de motor de koppeling(achter het kapje) ook naar buiten komen.
Mijn eerste indruk lijkt me dat de koppeling niet ver genoeg word ingedrukt, maar hoe strak ik de kabel ook afstel hij ontkoppelt niet.
Het kan niet veel zijn, maar dat is wel vaker :)

Wat gebeurt er eigenlijk?
Kun je niet meer ontkoppelen, of blijft de koppeling ontkoppeld?

Misschien helpt het plaatje hieronder voor als je eea gaat controleren:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cmk bedankt voor de link maar di was me al bekend en het draaien van de imbusbout helpt helaas niet.
@ martell: ik kan de koppeling inknijpen en ik zie het geheel aan de linkerkant van de motor naar buiten komen als ik de koppeling inknijp. Maar de motor blijft in zijn versnelling staan met ingeknepen koppeling.
Dus knijp ik de koppeling in en probeer ik hem te starten dan schiet de motor naar voren.

Ik denk ook dat het niet veel kan zijn want het is gebeurd na het vervangen van de clutch cover.
Ik heb het idee dat de balletjes in de cover gewoon goed zitten want het geheel beweegt netjes als je de kabel beweegt en omdat het gewoon naar buiten komt zetten links.
Wat ik me wel afvraag is of de stift achter de clutch cover er op een bepaalde manier in moet omdat deze een afgevlakte kant heeft.
 
Cmk bedankt voor de link maar di was me al bekend en het draaien van de imbusbout helpt helaas niet.
@ martell: ik kan de koppeling inknijpen en ik zie het geheel aan de linkerkant van de motor naar buiten komen als ik de koppeling inknijp. Maar de motor blijft in zijn versnelling staan met ingeknepen koppeling.
Dus knijp ik de koppeling in en probeer ik hem te starten dan schiet de motor naar voren.

Ik denk ook dat het niet veel kan zijn want het is gebeurd na het vervangen van de clutch cover.
Ik heb het idee dat de balletjes in de cover gewoon goed zitten want het geheel beweegt netjes als je de kabel beweegt en omdat het gewoon naar buiten komt zetten links.
Wat ik me wel afvraag is of de stift achter de clutch cover er op een bepaalde manier in moet omdat deze een afgevlakte kant heeft.
Normaliter hoef je niks meer af te stellen, als je alleen het kapje vervangt.
Tenzij het kapje net andere afmetingen heeft, maar ja, je hebt t met t oude kapje ook geprobeerd.

Ik denk dat je het nog eens moeten openmaken, en alles moet controleren.
 
Dat heb ik gister wel 5x gedaan.
Alles eraf, alles nagelopen en er weer op en afstellen aan de linkerkant.
Geen effect. Na 3x met het oude kapje dit gedaan te hebben heb ik de nieuwe er weer opgezet en weer alles gecontroleerd en gemonteerd maar het heeft geen effect gehad.
Dus ik weet het echt niet meer wat te doen.
 
Dat heb ik gister wel 5x gedaan.
Alles eraf, alles nagelopen en er weer op en afstellen aan de linkerkant.
Geen effect. Na 3x met het oude kapje dit gedaan te hebben heb ik de nieuwe er weer opgezet en weer alles gecontroleerd en gemonteerd maar het heeft geen effect gehad.
Dus ik weet het echt niet meer wat te doen.
De koppelingskabel zet je op de helft van het stuk dat je kunt instellen.

Bij de koppelingsplaten zet je het dan met een schroevendraaiertje net strak tegen weerstand aan.

Dan controleer je met de koppelingshevel of de platen uit elkaar gaan of niet.

Dicht maken, en verder naar smaak afstellen in de kabel.
 
K vraag me nu trouwens af, kan het te maken hebben met het feit dat ik er nog geen olie ingegooid heb?
Ik heb bewust gewacht met de olie tot hij klaar zou zijn zodat ik hem niet steeds hoef af te tappen maar wie weet kleven de platen hierdoor wel ofzo.
Je moet iig niet starten en draaien zonder primaire en zonder bak olie.

En bijstellen kan gewoon nog met primaire olie er in, toch?
 
Je moet iig niet starten en draaien zonder primaire en zonder bak olie.

En bijstellen kan gewoon nog met primaire olie er in, toch?
Dat klopt, maar zoals gezegd is gister wel 5x die cover er af geweest dus vandaar nog niet bijgevuld.
Maar zal zometeen eens olie er in gooien en nog maar eens afstellen kijken of dit het gewenste effect geeft.
 
Dat klopt, maar zoals gezegd is gister wel 5x die cover er af geweest dus vandaar nog niet bijgevuld.
Maar zal zometeen eens olie er in gooien en nog maar eens afstellen kijken of dit het gewenste effect geeft.
Check gewoon de bak-zijde.
Dat ding met de drie ballekes kan eigenlijk niet verkeerd, toch?

Dat molentje wat op de pushrod gaat heb je ook niet uit elkaar gehaald (zit lagertje op), en de pushrod zit er nog in, neem ik aan (toch?).
dus: monteren, dicht maken en vullen.

Dan primaire olie er in, indien leeg. Via de cover kun je gewoon bij de koppelingsplaten. Zelfs als je blok loop kan die cover er af.

Motor rechtop houden, spettert wel een beetje. En let op de vingertjes :)
 
Check gewoon de bak-zijde.
Dat ding met de drie ballekes kan eigenlijk niet verkeerd, toch?

Dat molentje wat op de pushrod gaat heb je ook niet uit elkaar gehaald (zit lagertje op), en de pushrod zit er nog in, neem ik aan (toch?).
dus: monteren, dicht maken en vullen.

Dan primaire olie er in, indien leeg. Via de cover kun je gewoon bij de koppelingsplaten. Zelfs als je blok loop kan die cover er af.

Motor rechtop houden, spettert wel een beetje. En let op de vingertjes :)
Dat afstellen moet lukken, want je hebt zo ongeveer 8 centimeter marge (niet helemaal zo, maar wel erg veel). Deels in de koppelingskabel (niet vergeten op de half te zetten, ander kun je blijven pielen), en deels in het stiftje op het koppelingspakket.
 
Check gewoon de bak-zijde.
Dat ding met de drie ballekes kan eigenlijk niet verkeerd, toch?

Dat molentje wat op de pushrod gaat heb je ook niet uit elkaar gehaald (zit lagertje op), en de pushrod zit er nog in, neem ik aan (toch?).
dus: monteren, dicht maken en vullen.

Dan primaire olie er in, indien leeg. Via de cover kun je gewoon bij de koppelingsplaten. Zelfs als je blok loop kan die cover er af.

Motor rechtop houden, spettert wel een beetje. En let op de vingertjes :)
Nee dat ding met de balletjes lijkt me ook niet dat het verkeerd kan.
En ja de pushrod zit er in en is niet uit elkaar geweest verder.
En als ik de koppeling inknijp zie je aan de kant van het blok ook dat de koppeling naar buiten komt.
Dus het vermoeden is dat de "balletjeskant" in orde is.
En aan de bak kant heb ik verder niets gedaan behalve afstellen.
Dus ik ga er mee aan de slag.
 
Daar denk ik ook aan. Maar hoe dat los te krijgen zonder alles te demonteren.

Gewoon voorrem ingeknepen houden en de motor in zijn versnelling zetten met de koppeling ingetrokken?

Hoe weet je eigenlijk dat hij niet ontkoppelt? Als je het achterwiel van de vloer hebt en je knijpt de koppeling in, stopt het wiel niet met draaien ofzo? Dat is normaal namelijk.

Voel je wel weerstand in de hendel als je de koppeling intrekt? Zoals je normaal ook voelt?
 
Laatst bewerkt:
Check gewoon de bak-zijde.
Dat ding met de drie ballekes kan eigenlijk niet verkeerd, toch?

Dat molentje wat op de pushrod gaat heb je ook niet uit elkaar gehaald (zit lagertje op), en de pushrod zit er nog in, neem ik aan (toch?).
dus: monteren, dicht maken en vullen.

Dan primaire olie er in, indien leeg. Via de cover kun je gewoon bij de koppelingsplaten. Zelfs als je blok loop kan die cover er af.

Motor rechtop houden, spettert wel een beetje. En let op de vingertjes :)
hmmmmm reactie nogmaals verstuurd. Was niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat ding met de balletjes lijkt me ook niet dat het verkeerd kan.
En ja de pushrod zit er in en is niet uit elkaar geweest verder.
En als ik de koppeling inknijp zie je aan de kant van het blok ook dat de koppeling naar buiten komt.
Dus het vermoeden is dat de "balletjeskant" in orde is.
En aan de bak kant heb ik verder niets gedaan behalve afstellen.
Dus ik ga er mee aan de slag.
Dan lijkt mij plakkende koppeling toch het meest waarschijnlijk. En ja, dit kan zo plakken dat je de motor er handmatig niet doorheen kunt duwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan