Lekke band onderweg

als je zo een ding mee gaat zeulen kan je toch net zo goed een bus met schuim/bandenplak troep meenemen.
En mocht je nou echt de pech hebben om lek te rijden dan is er altijd wel wat aan stenen of dikke takken waar je het gewicht van het wiel kan afhalen.

als je er echt mee zit zou ik eerder opletten of er niet ergens een middenbok te koop is.
 
als je zo een ding mee gaat zeulen kan je toch net zo goed een bus met schuim/bandenplak troep meenemen.
En mocht je nou echt de pech hebben om lek te rijden dan is er altijd wel wat aan stenen of dikke takken waar je het gewicht van het wiel kan afhalen.

:^ simpeler als zo'n raar stuk ijzer meezeulen, 99,989% van de tijd voor niets.


Beetje inventief worden ;)
 
als je zo een ding mee gaat zeulen kan je toch net zo goed een bus met schuim/bandenplak troep meenemen.
En mocht je nou echt de pech hebben om lek te rijden dan is er altijd wel wat aan stenen of dikke takken waar je het gewicht van het wiel kan afhalen.

als je er echt mee zit zou ik eerder opletten of er niet ergens een middenbok te koop is.

Setje meenemen om een prop te plaatsen.
 
Tijdens een ritje? Motor neer zetten en naar de eerste de beste bushalte of treinstation lopen of vrienden bellen voor een lift. Dan thuis de auto pakken en de aanhanger halen en de motor ophalen?

Als je op reis gaat en je hebt geen snelle retour optie?

Een setje om een veter er in te trekken en van die gaspatronen.
Na thuis komen een nieuwe band leggen.

db
 
Prop werkt niet echt met een binnenband.
Voor de KLE zijn middenbokken te koop.

Wel als je ook een rubber ringetje onder het moertje van het ventiel doet om deze af te dichten.

Ik heb een keer een lekke achterband met m'n Goldwing gehad, de wegenwacht had het zo voor mij op gelost en ik kon met een lage snelheid (de ww bleef achter mij aanrijden) toch tuis komen over een afstand van een kleine 10 km, thuis komende en de volgende ochtend was de band nog hard en heb nog 30 km gereden naar de dealer.
 
Wel als je ook een rubber ringetje onder het moertje van het ventiel doet om deze af te dichten.

Ik heb een keer een lekke achterband met m'n Goldwing gehad, de wegenwacht had het zo voor mij op gelost en ik kon met een lage snelheid (de ww bleef achter mij aanrijden) toch tuis komen over een afstand van een kleine 10 km, thuis komende en de volgende ochtend was de band nog hard en heb nog 30 km gereden naar de dealer.
Met een binnenband kan je geen prop steken, dan mag je nog zoveel rubberen ringetjes steken als je wil. :)
Een Binnenband kan je enkel plakken of vervangen.

Een goldwing heeft Tubeless banden, dus kan je niet vergelijken.
 
Wel als je ook een rubber ringetje onder het moertje van het ventiel doet om deze af te dichten.

Ik heb een keer een lekke achterband met m'n Goldwing gehad, de wegenwacht had het zo voor mij op gelost en ik kon met een lage snelheid (de ww bleef achter mij aanrijden) toch tuis komen over een afstand van een kleine 10 km, thuis komende en de volgende ochtend was de band nog hard en heb nog 30 km gereden naar de dealer.

En de gaten van de spaken?
 
Laatst bewerkt:
En de gaten van de spaken?

Er is altijd wel een oplossing :-)

(ik zou voor de stenen, boomstronken of neerleggen gaan)

full
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lidmaatschap van de anwb wegenwacht. En dan ook voor het buitenland ,er bij vermelden
Dat het om een motor gaat, en ja dat geeft zoms verwaring aan de telefoon , de dames aan de
Anderekant daar bij de anwb denken dan aan een automotor

Of zo als al eerder is geschreven midenbok kopen en reparatie spullen, mee
Ben je niet handig dan anwb
 
Kwestie van benaming.
Deze Goldwing heeft ook spaken. Die zijn in één stuk gegoten met de velg en de naaf.
1gw1800wheelie.jpg


Waar de meeste mensen hier op doelen, zijn de 'ouderwetse' spaken, waardoor op de velg geen TL band gelegd kan worden. Iig niet zonder biba.

Nou zijn er ook wel TL velgen, voorzien van 'ouderwetse' spaken, voor de volledigheid. Die zijn dan speciaal zo geconstrueerd.
 
Met een binnenband kan je geen prop steken, dan mag je nog zoveel rubberen ringetjes steken als je wil. :)
Een Binnenband kan je enkel plakken of vervangen.

Een goldwing heeft Tubeless banden, dus kan je niet vergelijken.

Met een binnenband kun je ook een prop steken in het gaatje van de buitenband, als het geen ouderwetse spaakwielen zijn en je het ventiel kan afdichten. Deze buitenband dicht ook heel goed af op de velg.
 
Met een binnenband kun je ook een prop steken in het gaatje van de buitenband, als het geen ouderwetse spaakwielen zijn en je het ventiel kan afdichten. Deze buitenband dicht ook heel goed af op de velg.
Als het geen ouderwetse spaakwielen zijn, zit er 9/10 geen binnenband in ;)
Dan zitten de spaken in de Velgrand en niet in het velgbed, waardoor er een TL-band op kan.
Motoren zoals Oa de BMW GS hebben dit :).

Punt blijft, in een binnenband kan je geen prop steken.
Je kan enkel de binnenband kleven (maar die kan je beter vervangen) en een pluutje in de buitenband voor zeker te zijn :).
 
Als het geen ouderwetse spaakwielen zijn, zit er 9/10 geen binnenband in ;)
Dan zitten de spaken in de Velgrand en niet in het velgbed, waardoor er een TL-band op kan.
Motoren zoals Oa de BMW GS hebben dit :).

Even een aanvulling:
Er zijn 'klassieke' spaakwielen, die toch TL zijn. Kwestie van keuze fabrikant en manier van fabricage.
Punt blijft, in een binnenband kan je geen prop steken.
Je kan enkel de binnenband kleven (maar die kan je beter vervangen) en een pluutje in de buitenband voor zeker te zijn :).
Een prop bij een lekke band waar ook een biba in zit, komt mij ook niet logisch over.
Maar wie weet werkt het in een noodsituatie.
Een ANWB zal de biba echter plakken. Al dan niet nog iets doen aan het gatje in de buitenband.
 
Ik heb inderdaad binnenbanden en spaken. Een prop schieten is dus geen optie.
Voor langere reizen is die liftstick denk ik wel handig. Weegt maar een kilo en is ook ideaal voor het smeren van de ketting. De middenbok vind ik echt erg duur (€180,-) voor die ene keer dat de voorband misschien is een keer lek raakt. Dus dan inderdaad maar neerleggen/steen/improviseren.

Zou het niet mogelijk zijn die liftstick voor het voorwiel (ipv achter) te gebruiken door hem onder een van de vorkpoten te zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan