Effect wijzigen subframe op stuurgedrag

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Ik ben momenteel bezig met een GSX600F project en het idee is de lelijke kont aan te pakken. Echter vraag ik mij nu af, gezien het subframe van deze motor op het "hoofd"-frame is vastgelast in een bepaalde hoek, hoe veilig het is om hier veranderingen in aan te brengen. Er vanuit gaande dat het subframe zo gebouwd is met in het achterhoofd de verschillende krachten die op de motor komen tijdens het rijden en het stuurgedrag.

De situatie is als volgt voor dit type motor:
2i1ifdh.jpg


Wat zou het gevolg kunnen zijn als het subframe op deze manier wordt aangepast met slijpen en lassen:
11w593l.jpg


Bvd.
 
Het effect is helemaal niets, aangezien je niets veranderd aan de vering of geometrie van het rijwielgedeelte. Als je door je verandering bv dichter op je tank komt te zitten of als je ook nog bv je voetsteunen verplaatst kan het wel anders VOELEN, maar voor de motor maakt het niets uit
 
Fijn om te horen. Deze kwestie kwam ter sprake toen ik vanochtend bij een lokale lasser was en mijn idee uitlegde (motor was aanwezig, dus heb het hem kunnen laten zien). De lasser vertelde mij dat hij zulke dingen nooit zou lassen, puur uit veiligheid van de motorbezitter. Volgens hem zou, wanneer het subframe veranderd werd, dit de krachten op het frame veranderen (ze lassen het niet voor niets in zo'n hoek etc), waardoor de motor kan gaan kwispelen. Eveneens zou het frame kunnen scheuren bij de lasnaden (gezien de wanddikte van ~1mm van de buizen van het subframe).

Ikzelf twijfelde hier nogal over, gezien deze krachten tijdens het rijden door de voorvork en schokdemper+achterbrug worden opgevangen (welke op het "hoofd"-frame zitten). Toch wilde hij zich er niet aan wagen, tenzij een metaalwerker, natuurkundige, lasser etc met ervaring op dit vlak anders kon bewijzen.
 
De lasser heeft gelijk, als het een motor met traditionele stereo dempers was geweest.
En dan nog heb ik wel van dat soort creaties gezien die ook niet zomaar uit elkaar vielen.
 
Fijn om te horen. Deze kwestie kwam ter sprake toen ik vanochtend bij een lokale lasser was en mijn idee uitlegde (motor was aanwezig, dus heb het hem kunnen laten zien). De lasser vertelde mij dat hij zulke dingen nooit zou lassen, puur uit veiligheid van de motorbezitter. Volgens hem zou, wanneer het subframe veranderd werd, dit de krachten op het frame veranderen (ze lassen het niet voor niets in zo'n hoek etc), waardoor de motor kan gaan kwispelen. Eveneens zou het frame kunnen scheuren bij de lasnaden (gezien de wanddikte van ~1mm van de buizen van het subframe).

Ikzelf twijfelde hier nogal over, gezien deze krachten tijdens het rijden door de voorvork en schokdemper+achterbrug worden opgevangen (welke op het "hoofd"-frame zitten). Toch wilde hij zich er niet aan wagen, tenzij een metaalwerker, natuurkundige, lasser etc met ervaring op dit vlak anders kon bewijzen.
Dan heeft de lasser (erg) weinig verstand van motoren blijkbaar, want bij deze motor zou je zelfs nog kunnen rijden compleet zonder subframe (wat betreft de krachten en geometrie dan, het is wel makkelijk om ergens op te kunnen zitten en je tank te kunnen bevestigen :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan